Tips till het hopphäst

Joyze

Trådstartare
Jag har ett tolvårigt sto som har ganska bestämda åsikter om det mesta. När det gäller hoppning tycker hon att det är skitkul, när det går som hon tycker vill säga. Hon springer på i ett sånt jädrans tempo och låter inte mig säga till om särskilt mycket vilket leder till att det ofta blir avståndsproblem, speciellt längs långsidor och linjer, då hon kommer alldeles för fort och inte lyckas hoppa av i rätt läge utan tvärnitar då istället. (Väldigt kul i den farten!)
Idag hoppade jag henne för första gången på tre veckor (jag har varit bortrest) och hon var värre än någonsin - jag hade i princip ingen kontroll alls! Blev ganska nervös med tanke på att vi ska tävla på lördag (bara en 90-klass ifs), vi kommer typ skena runt hela banan :crazy:
Vad tycker ni att jag ska göra för att lugna ner damen? Jag ska prova rida henne på ett skarpare bett, kanske pelham, men vågar jag göra det på tävlingen? Vad hade ni gjort? Har ni några tips på övningar som kan få henne att lyssna mer på mig och inte själv bestämma över allt? Det konstiga är att hon oftast är jättetrevlig i dressyr så hon är ju inte helt odresserbar så att säga...
Tacksam för svar!:bow:

Sv: Tips till het hopphäst

jag känner igen mig lite där faktist, min valack var så där ett tag också, alltså RUSKIGT het under hoppning, och även lite under skritt,trav,galopp, det som hjälpte för mig var faktist att varje gång han började skynda på utan att jag ville det röt jag till och sa NEJ! och stannade honom och sedan "tvingade" honom att backa några steg, det har faktist hjälpt jätte mycket:) de måste få veta när de gör någonting du inte vill att de ska göra!
Lycka till iallafall!

får hon kanske för mycket energi i sig? eller rör hon inte på sig så mycket under dagarna?
Det behövs egentligen inte någon anledning till varför de är heta, de kan ju tycka att det bara är så ruskigt kul att hoppa och därför skyndar sig till nästa hinder, men hon ska iallafall inte bete sig så om du inte vill det:)

Om hon hetsar mot hindret, stanna henne! så fort hon drar iväg. då ´får du slita och dra henne i munnen så mkt du vill men hon ska stå still innan hindret. samma om det gäller linjer, stanna henne mellan hindret, lr gör en volt.
har samma problem med monsun, men om han drar mot hindret stannar jag honom, men får tjura lite men de funkar.

Det låter som min tant :smirk: visst är det härligt att de tycker att det är skoj, men det får ju inte gå till överdrift, vilket det ofta gör.
Min pålla vill gärna dra iväg mot hindrena, och tar man i henne slänger hon bara upp huvudet, det bli dragkamp och gissa vem som vinner?! Inte jag.
Min tränare har kört stenhårt på samma metod i alla tider när jag har tränat för henne: Halt eller volt innan hindret, "lura hästen".
Detta har resulterat i att hästen bara blivit stressad, och flängt runt ännu mer. Min tränare ville betsla upp henne, till pelham (som du nu verkar vara inne på.), från det tredelade jag hade henne på innan.
Jag är emot starka betsel, och gjorde tvärtemot istället. Jag bytte bett till ett mjukt, oledat gummibett som går att böja hursom.
Förbättring, måste jag säga! Min häst är mjuk i munnen, och behöver därför inte en stark stång inkörd i munnen...(ja, jag ogillar pelham ;))
Nu på senaste månaden har jag även börjat träna för en annan tränare, som har helt andra metoder än min förra. Han var lugn, och det sista han ville göra innan ett hinder var att avbryta eller göra volt. Håll dig till systemet, säger han och låter mig sitta lugn i handen och sätet. Han såg till att vägen mot hindret inte blev en jakt, utan en väntan: hindret kommer till dig, låt det komma.
Min häst går fantastiskt på träningarna numera!

Vad jag villsäga är att det inte alltid beror på hästen, utan att den helt enkelt behöver ett annat ridsätt. Var inte för snabb med att slänga på skarpa betsel; det kan snarare förvärra och göra att hästen flyr. Ta det lugnt och försök hitta en rytm, låt hästen känna att det är okej och att ni kommer fram så småningom.

Lycka till!

lätt i handen, lätt i sitsen, använd rösten för att lugna, hellre skarpt bett och många förhållningar än vanligt tränsbett men ständigt hård hand (vilket det lätt blir även om det inte är meningen)

sitt och trimma på småhinder och bara jobba med att hålla ner tempot, hitta bra rytm osv.

Tusen tack för era svar! Även om det är lite förvirrande, för ni säger ganska så olika saker :angel: Men ja, jag ska prova mig fram, ska rida på pelham utan kedja imorgon på tävlingen och se ifall det funkar, och sen ska jag träna henne på låga hinder i så lugnt tempo som möjligt som någon tipsade om :idea: Hon har som sagt inte blivit hoppad så mycket den senaste tiden vilket gör henne ännu mer "galen" och jag vill ju inte sitta och och såga sönder munnen på henne, därför tycker jag att det känns bättre att rida på lite skarpare bett..

Det låter som min tant :smirk: visst är det härligt att de tycker att det är skoj, men det får ju inte gå till överdrift, vilket det ofta gör.
Min pålla vill gärna dra iväg mot hindrena, och tar man i henne slänger hon bara upp huvudet, det bli dragkamp och gissa vem som vinner?! Inte jag.
Min tränare har kört stenhårt på samma metod i alla tider när jag har tränat för henne: Halt eller volt innan hindret, "lura hästen".
Detta har resulterat i att hästen bara blivit stressad, och flängt runt ännu mer. Min tränare ville betsla upp henne, till pelham (som du nu verkar vara inne på.), från det tredelade jag hade henne på innan.
Jag är emot starka betsel, och gjorde tvärtemot istället. Jag bytte bett till ett mjukt, oledat gummibett som går att böja hursom.
Förbättring, måste jag säga! Min häst är mjuk i munnen, och behöver därför inte en stark stång inkörd i munnen...(ja, jag ogillar pelham ;))
Nu på senaste månaden har jag även börjat träna för en annan tränare, som har helt andra metoder än min förra. Han var lugn, och det sista han ville göra innan ett hinder var att avbryta eller göra volt. Håll dig till systemet, säger han och låter mig sitta lugn i handen och sätet. Han såg till att vägen mot hindret inte blev en jakt, utan en väntan: hindret kommer till dig, låt det komma.
Min häst går fantastiskt på träningarna numera!

Vad jag villsäga är att det inte alltid beror på hästen, utan att den helt enkelt behöver ett annat ridsätt. Var inte för snabb med att slänga på skarpa betsel; det kan snarare förvärra och göra att hästen flyr. Ta det lugnt och försök hitta en rytm, låt hästen känna att det är okej och att ni kommer fram så småningom.

Lycka till!

Jag är rätt insatt i det här med heta hopphästar då jag har en "galning" själv.. :angel: Och jag håller med dig fullt ut.. Det VÄRSTA man kan göra är att stanna den och eller göra volter.. En het häst riktar ofta in sig på samma spår! Så säg att du ställer upp 3 hinder på en långsida, och ska lägga volter mellan dem.. Fine, det går säkert bra fram tills att du ska försöka rida dem på rakt spår.. Jag kan nästan garantera att om din häst nu är "okontrollerbar" vilket min blir, så brukar det resultera i att den fortsätter på volterna mellan hindrena, medan du vill hoppa, å då blir det kroga vägar, fler galoppsprång en det ska vara, å ofta bara en enda röra.. Nästa gång, efter denna krokiga hopptur, brukar det ju inte bli till det bättre.. Min dam, hon drar som en fura genom ridhuset, men jag tror det är något fel på henne, för en vanlig häst, är inte så het så hon hoppar oxer in, ska vara 4-5 galoppsprång, hon tar 2(!!!!!!!) å hoppar sedan räcket.. :banana: Det är ju inte normalt.. Så min ska nu till veterinär för att undersökas..

Sen kan jag tillägga att Pelham är inte ett så himla skarpt bett som alla tror.. Det är ett bra hjälpmedel på heta hästar, å det blir lydigare, iaf båda mina 2 har blivit det! Den ena använde jag pelham på ett tag, å gick sedan över till vanligt tränsbett igen, å det funkar han skitbra med igen:) Min galna dam, hon går på pelham, å funkar riktigt bra med det.. Så det där med bett ska man inte haka upp sig på, bara för att det är kedjor å grejs istället.. Prova dig fram å se vad din häst trivs bäst med.. Min dam blir iaf gaaaalnare på tränsbett å hoppar riktigt bra på Pelham!

Använd INTE Pelham utan kedja, DÅ får du ett skarpt bett.. Det är kedjan som bromsar din kraft! Kika in på en gammal diskussion om pessoa vs. Pelham! Den är nyttig att läsa..

Men jag hade inte åkt å tävlat med min häst om jag inte ridit den på 3 veckor, å den beter sig såhär.. Det blir ju en fara för både dig å omgivningen?

Men du är smart som rider på ett skarpare bett:) För med vanliga bett som alla säger är så "snälla", får du ofta resultaten att du drar mkt mer istället, å det är knappast bra för munnen på våran älsklingar:)

Man ska ABSOLUT INTE! slita och dra allt vad man kan i hästens mun som vissa skriver. Det kan ge mycket allvarliga skador, du kan tom. rycka av tänderna om man drar för hårt. Hästen kommer bara att tappa förtroendet för dig.
Jag tycker att du ska skippa hoppningen ett tag och rida dressyr och gallopera på rakstreckor, stanna och backa några steg, men dra inte i munnen! min ponny va också väldigt het ett tag, lr han orkade inte gallopera lungt och sansatt så han drog iväg allt vad han kunde i stället. det kan vara så att din häst är svag i galloppen så gör mkt avbrott från trav- galopp, o från skritt-galopp o så :P hoppas att mina tips hjälper lite iaf :D lycka till

Jag håller med er som säger att det är bättre att byta till ett skarpare bett om det inte funkar på tredelat... min valack var riktigt stark på hinder innan men nu hoppar jag honom alltid på pelham och det är en så makalös skillnad! Så jag instämmer i att det är bättre att byta till skarpare, MEN man måste givetvis komma ihåg att det även är handen som gör bettets skarphet!
Men i alla fall, jag tävlade idag och red på pelham utan kedja, alla sa till mig att det inte är lika skarpt om det är utan kedja för då trycker det inte underifrån :confused: Blir lite förvirrad, ska läsa diskussionen som någon tipsade om. Men hon gick i alla fall bra på det, verkade inte vara någon större skillnad. Vi var felfria och blev placerade :D Trots att det gick jäkligt fort och även om jag önskat att jag haft lite mer kontroll... :angel:
Självklart har hon blivit riden de senaste tre veckorna, men jag har varit bortrest så jag har inte hoppat henne. Så det där med att inte hoppa henne ett tag verkar ju uppenbarligen inte fungera, för det har vi ju precis provat :idea:
Men ja, det där med att göra volter och grejer framför hindrena tycker jag också lite jobbigt...känns som att det är fel, som om man tar bort bjudningen lixom? Jag vill ju att hon ska tycka att det är kul att hoppa och självklart får hon bjuda mot hindrena men inte i det tempot kanske..

Jag håller med er som säger att det är bättre att byta till ett skarpare bett om det inte funkar på tredelat... min valack var riktigt stark på hinder innan men nu hoppar jag honom alltid på pelham och det är en så makalös skillnad! Så jag instämmer i att det är bättre att byta till skarpare, MEN man måste givetvis komma ihåg att det även är handen som gör bettets skarphet!
Men i alla fall, jag tävlade idag och red på pelham utan kedja, alla sa till mig att det inte är lika skarpt om det är utan kedja för då trycker det inte underifrån :confused: Blir lite förvirrad, ska läsa diskussionen som någon tipsade om. Men hon gick i alla fall bra på det, verkade inte vara någon större skillnad. Vi var felfria och blev placerade :D Trots att det gick jäkligt fort och även om jag önskat att jag haft lite mer kontroll... :angel:
Självklart har hon blivit riden de senaste tre veckorna, men jag har varit bortrest så jag har inte hoppat henne. Så det där med att inte hoppa henne ett tag verkar ju uppenbarligen inte fungera, för det har vi ju precis provat :idea:
Men ja, det där med att göra volter och grejer framför hindrena tycker jag också lite jobbigt...känns som att det är fel, som om man tar bort bjudningen lixom? Jag vill ju att hon ska tycka att det är kul att hoppa och självklart får hon bjuda mot hindrena men inte i det tempot kanske..

Det är ju kedjan under hakan som gör att man inte kan dra å dra å dra:) På ett pessoa finns ingen kedja, det bättet får en häst att knäppa av i nacken å du kan i princip dra hur mkt som helst.. Det händer ingenting! Det ska man naturligtvis inte göra:) Men på ett pelham kan du inte det, för kedjan stoppar din förhållning och gör att du inte kan dra å dra å dra på ett pelham, iaf inte så det blir hiss-effekten i munnen på dem!

Man ska ABSOLUT INTE! slita och dra allt vad man kan i hästens mun som vissa skriver. Det kan ge mycket allvarliga skador, du kan tom. rycka av tänderna om man drar för hårt. Hästen kommer bara att tappa förtroendet för dig.
Jag tycker att du ska skippa hoppningen ett tag och rida dressyr och gallopera på rakstreckor, stanna och backa några steg, men dra inte i munnen! min ponny va också väldigt het ett tag, lr han orkade inte gallopera lungt och sansatt så han drog iväg allt vad han kunde i stället. det kan vara så att din häst är svag i galloppen så gör mkt avbrott från trav- galopp, o från skritt-galopp o så :P hoppas att mina tips hjälper lite iaf :D lycka till

Bettet ligger väl ändå i hästens tandlösa del, så rycka av tänderna pga att man tar i bettet, ska vara omöjligt.. Vågar inte ens tänka på hur de har dragit om de dragit ut tändernma på sin häst genom en förhållning:( Hur f*n har de lyckats då? Jag får inte ihop det.. nån annan?

hoppa mycket studs och lydnandsövningar, bommar framför och bakom hinder (ca3m) sen är det bara att var lugn själv, mycket volter. dock tycker jag inte, som någon annan skrev att stanna hästen framför hindret att du ska dra i munnen typ allt vad du orkar. det är inte bra på en häst som har tendens redan till att stanna, hjälp istället hästen men bommar som jag skrev ovan, studsar och en massa lydnandshoppning.

Prova att aktivera hästen hela tiden. rid mjycket volter, övergångar, sidvärtsrörelser i varje pass du rider. fungerade på både min förra häst som var väldigt het och den jag har nu som är lite mer bekväm av sig. de började lyssna mer på mig och är mer uppmärksamma på vad de ska göra och blev då bättre att rida på hinder.
lycka till

mitt sto är väldigt het, hon hoppas alltid på "specialkonstruerad" hackamore. Det blir aldrig dragkamp mellan oss, eftersom hon är väldigt lydig, det räcker med att man rätar upp sig så vips har man fått ett extra galoppsprång. Jag är ännu inte van att rida hästar som hon, hon är tydligen svårriden men ändå väldigt lydig. Hon far runt på banan som en tok om jag driver på för mkt (beror bara på min osäkerhet). Vad jag ville säga med det är att du kan behöva rida mkt dressyr med "extrem kontroll" och satsa på att träna din häst mkt med säte, renodla hjälperna, och du gör det varje dag du trimmar och när du rider ut. Hästen ska lyssna på ditt säte. På det viset kan det hjälpa mkt och vid behov kan du använda förhållning med tyglar och kombinera det med sätet så ska hästen kunna ta ett enkelt extra galoppsprång.

Jag har en het häst men inte samma problem som du, men jag hoppas att mina råd hjälper dig på traven.

Ang bett - jag har haft en häst som var som ett ånglok på tredelat sötmalmsbett så jag red på pelham några dagar och då hittade jag de rätta knapparna så bytte jag tillbaka och det var inte några problem mer med dragkampen :) Alltså tycker jag att skarpt bett är bara TILLFÄLLIG lösning (förutom kandar när man rider på minst MSV dressyr).

Lycka till!

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Hästmänniskan Jag har under senaste året långsamt byggt upp en rädsla främst till hoppning. Jag rider på ridskola och hade i våras tur att på nästan...
Svar
9
· Visningar
1 615
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 240
Senast: Åsa A
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 340

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka