tips till het häst

V

virus_

jag har en häst som rids ungefär 3-5 gånger i veckan. det är en väldigt pigg och framåt kille som dessvärre ofta är lite väl mycket framåt :rofl: han är väldigt känslig för skänkeln (iallafall framåt), så minsta lilla touch brukar påverka honom och göra att han ökar på farten ännu lite extra (vilket inte är så jättepraktiskt då man tex arbetar på volt och behöver använda skänklarna för att göra honom rund och ställa honom:angel: ) halvhalter hade varit väldigt bra i det här fallet tycker jag, men min "lilla" herre lyssnar dessvärre inte på mina förhållningar speciellt bra. rider honom på vanligt tredelat bett men har provat med lite olika typer (tex pessoa, pelham) men jag tycker dock inte att det gör någon förbättring, snarare försämring.
så ja, det jag undrar över är dels om det är någon vet vad detta kan bero på, och dels om det finns någon som har något bra tips att ge för att få min pålle att bli mer uppmärksam (både på hand, skänkel och säte) så att jag inte ska behöva "ta i" så mycker för att han ska stanna, svänga eller sänka tempot. :crazy:
 
detta skulle jag också vilja veta mer om...=)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: tips till het häst

Till att börja med så får nog kusen för lite motion :angel: 3-5 dagar är inte mycket!
Sen är ju nästa fråga hur mycket han får vara ute i hagen med kompisar o sv en annan sak som oxå påverkar mycket.
Vad det gäller din ridning så är det back to basic som gäller.
Halvhalter halvhalter och halvhalter. Se till att hästen svarar tydligt för små fina hjälper. Försök att använda kroppen istället för handen när du bromsar.
Eftersom din häst nog inte är riden på dethär sättet så det bästa vore att börja om ifrån början. Ta av tränset, rid i grimma, få in känslan igen. Du ska aldrig behöva dra i hästen för att den ska lyssna/bromsa. Om du börja med skarpare o skarpare bett så tror jag bara för din del att den vägen skulle bära utför. Då får du en mera o mera okänslig häst i längden. Du måste kunna reglera dina hjälper och lyssna till hästen. Ridning är känsla och inte fysik!

Blev kanske lite flummigt (lite stressad...) men hoppas att du fått nån hjälp på vägen ;)
/Anna
 
Sv: tips till het häst

Jag vet inte alls hur din häst är, men såhär brukar jag göra på heta hästar. Se till att du inte har allt för hård hand, var supermjuk och ta så lite i tyglarna som möjligt. Kläm pyttelite med vaden och gör dig tung, om han ändå inte lyssnar ta försiktigt i tygeln. han ska lyssna på vad du gör, och inte rusa iväg. Gör mycket halvhalter (skittråkigt, men nödvändigt), gör också sidvärtsrörelser, och diverse lösgörande övningar. Se hela tiden till att du inte behöver ta så mycket i tygeln, det är inte där bromsen sitter. under alla övningar ska du ha kontroll på hur du sitter. Sitt tungt i sadeln, så han känner att du vill bromsa upp honom. Detta fungerar på de hästar jag rider, men itne alls säkert att det gör det på din.
jag red en het, busig ponny som nästan är helt outbildad, han kan bara fram rill framdelsvändning tror jag. Ingen av hans skötare får honom i form, eller att få honom att gå lugnt framåt. Efter två varv på volten, travade han i lugn och fin trav, och trampade under sig jättefint och gick i form. Det gäller bara att aldrig ge sig. Han kan inte ens galoppfattning säger dem, och han fattade galopp nästan direkt och galoppera på lugnt. Det gäller bara att få hästen att vilja.

Bara för att en häst är lat, behöver den inte vara seg, de kan lika gärna rusa ifrån en.

Sen kanske du ska kolla din hästs mun, kanske han har ont någonstans, med tanke på att de skarpa betten var motverkande.

Lycka till med din lilla buse :)
 
Sv: tips till het häst

tack för tipsen!:)
jo, tyvärr så får nog pållen alldeles för lite motion, men då jag fortfarande studerar och det är ca 7 km till stallet ifrån där jag bor (vilket tar ca 30 min med cykel) så blir det lite klurigt att alltid hinna med att komma ut och träna pållen varje dag:crazy: dock är han ute i hagen varje dag med hästkompisarna så utevistelse är det som tur är ingen brist på.
jag tror att jag hängde med på hur du menade :rofl:
jag ska testa ditt tips om ännu mer halvhalter och rida i grimman! :idea:
 
Sv: tips till het häst

Se till att du inte har allt för hård hand, var supermjuk och ta så lite i tyglarna som möjligt. Kläm pyttelite med vaden och gör dig tung, om han ändå inte lyssnar ta försiktigt i tygeln. han ska lyssna på vad du gör, och inte rusa iväg. Gör mycket halvhalter (skittråkigt, men nödvändigt), gör också sidvärtsrörelser, och diverse lösgörande övningar. Se hela tiden till att du inte behöver ta så mycket i tygeln, det är inte där bromsen sitter. under alla övningar ska du ha kontroll på hur du sitter. Sitt tungt i sadeln, så han känner att du vill bromsa upp honom. Detta fungerar på de hästar jag rider, men itne alls säkert att det gör det på din.

det låter väldigt bra det där oxå :banana: jag tror att jag har lätt att bli förhård i handen när han är sådär framåt och pigg. det blir lite som en ond cirkel, han vill springa på och jag vill bromsa. eftersom mitt tålamod inte är något vidare så tar det inte många minuter innan jag tappar koncentrationen och orkar sitta och göra små små halvhalter. Men det handlar bara om att bestämma sig förmodar jag, precis som du säger :angel:
hästtandläkaren har varit och kollat på hans tänder och mun, så det ska inte vara det som är problemet iallafall.
men jag tackar för dina tips oxå, ska prova det imorgon:rofl:
 
Sv: tips till het häst

Låter som jag och min dam... skulle också uppskatta lite tips och råd.
 
Sv: tips till het häst

nu blev det rätt tyst här tycker jag. mer tips! :banana:
 
Sv: tips till het häst

Hej!!

Det som verkar vara ditt största problem är ju att han inte lyssnar på dig..
Om jag hade varit du hade jag börjar om från början med att träna ledarskap och att få honom att lyssna på minsta lilla från din hand..

att få honom att stanna och lyssna på din röst..

Beter han sig likadant om du rider honom t ex i ett ridhus eller paddock eller rider du bara i skogen???
 
Sv: tips till het häst

vi brukar träna ledarskap lite då och då i paddocken.
jag släpper honom då utan grimma och jagar iväg honom från "flocken" tills han ger tecken (sänker huvudet, ger mig blicken och börjar tugga tex) på att han börjar acceptera mig som ledare. när han gör det så börjar jag gå runt lite för att se om han följer efter mig, vilket han oftast gör vid det laget. gör han det däremot inte så jagar jag iväg honom igen och upprepar samma sak, tills han följer efter.
dock har jag inte gått någon professionell utbildning eller gått kurs eller liknande vad det gäller sånt här. utan jag har lärt mig detta av en vän som har vart på föreläsning om detta. alltså behöver det inte betyda att jag gör detta helt felfritt:angel:

han beter sig likadant oavsett om vi rider i paddocken eller skogen. ridhus har vi tyvärr inte tillgång till, och eftersom att han är lite stökig i transporten så kommer vi inte så ofta iväg till ridhuset då det krävs att mina föräldrar stället upp och kör (som tyvärr inte är så populärt bland dem pga att han inte vill stå still när vi åker);)
 
Sv: tips till het häst

Förutom de vanliga orsakerna, problem med kroppen och ledarskap, var glad över att du har en framåt häst. Det är kanske en häst som ska ha högre tempo när ni rider, låt han då få ha det men fixa ledarskapet först ;) Ta ett race då och då så blir han nog lättare att hantera :cool:
Jag tycker man ska stimulera framåtandan när man rider in hästar, bromsen kan man ta fram sen, bara styrningen fungerar :D En häst som hålls igen för mycket blir till slut stressad och genomsvettig och svårare att kommunicera med.
Kan låta enkelt, men de svåraste problemen har ofta en enkel förklaring :smirk:

Rolle
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: tips till het häst

Problemen uppstår ju då när hästen inte ska gå fort, har själv en dam som är helt hopplös när man försöker skritta henne. Bort går hur bra som helst, men hemåt orkar hon absolut inte skritta utan ska takta stuup i kvarten. Det som fungerar bäst är lång tygel och bara "nej" när hon börjar, men sitt och gör det i km efter km... Det fungerar dessutom bäst från början, men det krävs mer och mer för att hon ska lyssna, samtidigt som hon blir mindre och mindre skärpt ju starkare hjälper man ger. Suck. Man måste ju anpassa intensiteten efter träningsståndpunkten, men när hästen ger blanka fan i det (och i mig, då)? Stor häst=behöver mycket styrketräning innan hon klarar av sin storlek i några högre farter.
 
Sv: tips till het häst

Mmmm...visst ska de ta det lugnt när man ber om det. Jag har fått uppfattningen genom åren att många håller igen sina hästar för mycket. Men visst ska de ha styrkan för det också, du har inte möjlighet att ta pållen som handhäst några veckor för att bygga muskler? De går ju i halvöppna då, tänk bara på att byta sida då och då ;)
Vi har varje gång vi är ute en (olika) sträcka som vi galopperar eller passar. Man får dock vara vaksam, det är ofta på ett stort fält innan vi kommer hem som vi race:ar. Då vill de börja redan i skogen, innan 90° böjen före fältet, men är man överens är det ganska skönt att i full galopp ta böjen ut på fältet :cool: Det är en härlig känsla när de sätter under sig 100 meter innan de får springa och blir en dm högre och man känner kraften under sig som bara väntar på klarsignal......

Rolle, som svävade ut lite, var ett tag sedan nu, Skåne består av en hög lervälling för tillfället :eek:

Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: tips till het häst

det låter väldigt bra det där oxå :banana: jag tror att jag har lätt att bli förhård i handen när han är sådär framåt och pigg. det blir lite som en ond cirkel, han vill springa på och jag vill bromsa. eftersom mitt tålamod inte är något vidare så tar det inte många minuter innan jag tappar koncentrationen och orkar sitta och göra små små halvhalter. Men det handlar bara om att bestämma sig förmodar jag, precis som du säger :angel:
hästtandläkaren har varit och kollat på hans tänder och mun, så det ska inte vara det som är problemet iallafall.
men jag tackar för dina tips oxå, ska prova det imorgon:rofl:

Jag har nu börjat träna på min pålle, skitseg gammal sak, som min tränare fick helt vild ;) . haha. Han tycker att minsta beröring med skänkeln betyder galopp, och tar ett språng då och då. Men såhär sa min tränare om han skulle bli "het". Se till att du sitter helt still i sadeln, om du gungar med hästen betyder det att den ska gå framåt, så alltså helt still. Sträck på dig, och om du vill bromsa, börja med att räta upp dig ännu mer. luta dig inte bakåt, utan sträck på dig och spänn om med låren, lyssnar inte hästen tar du i tyglarna tills den lyssnar och ev. stannar. Gör mycket halter, och övningar så ska du se att det lossnar.
Min häst står en mil hemifrån mig (mor), och jag jobbar 5mil från honom, sen åker jag hem till far som bor ca 10m från stallet. Men jag är itne i stallet förrän sex varje dag ändå, men jag hnner träna i alla fall. Man behöver itne träna i paddock varje gång, det går utmärkt att träna på grusvägar och ute i naturen. Hoppas att det går bättre :)
 
Sv: tips till het häst

Rid oftare framförallt.
En häst med mycket energi måste ridas ofta för att inte bli för het.

Man ska inte dra sin häst i munnen men lyssnar han inte är det bättre att ta tag ordentligt en gång och få igenom halten än att sitta och segdra och inget händer.
Har du någon tränare?

En övning som gör hästen mer uppmärksam är att skritta 5 steg, stanna, skritta 5 steg stanna osv. Variera antalet steg då och då också så hästen inte förekommer dig. När det funkar kan du ta det i trav.
Tänk dock på att inte bara sitta i 4 steg och sedan på steg fem, dra tag i honom bara. Utan rid hela tiden, börja göra honom uppmärksam på att stanna redan på steg 3
 
Sv: tips till het häst

Vad ger du hästen för foder? Du kanske kan minska på kraftfodret? Min får bara lite betfor, morötter och fri tillgång på bra hösilage... Funkar för bra för oss, hästen är i fin form, och är pigg och framåt!
 
Sv: tips till het häst

Jag har en 15-årig d-ponny som är väldigt het. Hon rids inte så ofta och alltid bara i skogen. Jag börjar alltid med att skritta på lång tygel, även om hon stressar iväg och taktar. Sitter lugnt och tungt på henne. Skrittar ca 20 minuter, sen har jag turen att ha skog med lite flacka, små backar (alltså ingen direkt klättring, mer kuperat). Jag skrittar i skogen i 5 minuter och sen går det att börja ta lite mer i tyglarna och hästen söker sig i rätt form, slutar takta och går framåt i ett bra tempo. Jag travar och galopperar aldrig innan jag fått henne avslappnad. Det tog ett tag innan jag kom på hur jag skulle göra, men att förhålla i början av ridturen fungerar inte alls. Att alltid vara lugn och avslappnad som ryttare är en förutsättning.

Lycka till!
 
Sv: tips till het häst

Nu kanske jag är lite väl insnöad, känner jag, men om man sammanfattar det hela lite (en del har ju redan påpekats) så skulle jag göra såhär:

Steg 1: "back to basics" som någon uttryckte det, lär gärna in ett röstkommando också som du kan förstärka med. även om man inte får använda det på tävling kan det vara bra tills hästen lärt sig lyssna på sätet.
VIKTIGT är att du inte ger dubbelkommandon. Flytta gärna fram skänklarna om det behövs för att inte använda dom omedvetet. Driv absolut inte med sitsen, blir det så att det känns för hästen som att du driver när du sitter ner så rid lätt istället och tänk avslappnad och lugn i kroppen.
Sikta mot att använda lätta hjälper men hästen ska fortfarande lyssna på dom. Jag skulle faktiskt råda att du väljer (vad gäller skänklarna) om du vill ha underskänkeln som drivande eller sidoförande och vad du isåfall vill använda lår/sits till (drivande eller sidoförande).
Om hästen är överkänslig för skänklarna för att de betyder framåt kanske du kan övergå till att bara med sitsen driva framåt och lära om underskänklarna så de betyder sidvärts? Då är det "bara" att man korrigerar med förhållning om hästen går fram för skänklarna.
Ett knep vad gäller förhållningar är att ta snabba, stundvis hårda om hästen inte lyssnar, förhållningar. Sista steget blir att rycka till med tygeln UTÅT så det blir en liten klatsch (det ska alltså inte dra nämnvärt utan bara låta) men man får tänka på att vissa hästar kan bli rädda för det så använd bara klatschen om hästen är tuff och ganska cool i psyket. Ta gärna tygeltagen lite uppåt mot höften om hästen inte lyssnar, det är bättre än att dra bakåt.
Hästen SKA lyssna på förhållningar, det är steg 1. När halvhalterna sitter och hästen börjar lyssna mer och mer för sitsen kan du också styra hästen mer för sitsen när du ska göra sidvärtsövningar.

Steg 2:
Träna mycket på att trava på volter utan att inverka mer än absolut nödvändigt. Rid lätt om du känner att du har bäst balans då, spänn magen men i övrigt avslappnad, tänk lugna steg, gör lite halvhalter men ha gärna nästan långa tyglar däremellan. Tänk framåt/nedåt, hästar blir lugnare om de är avslappnade i rygglinjen och framförallt om de inte har något stöd i handen för då måste de hitta sin egen balans. Hitta ett bra läge i tempot men låt i så stor grad som möjligt hästen komma till det tempot själv. Förhåll när det behövs, men du kan även använda dig av att minska volten så hästen måste förhålla sig själv så att säga för att inte trilla på näsan.
Rid gärna serpentiner också, då får du hjälpa hästen mer men det kräver ännu mer balans från hästens sida. änk bara på att du sjlv fortfarande ska vara lugn i kroppen. Just vid serpentiner kan du gärna göra halt eller skritta när du kommer till mitten innan man byter varv för att sen börja trava igen. Bryt av till skritt och börja om ifall hästen drar iväg.

Steg 3.
När hästen är avslappnad, vilar lite i steget och har ett bättre tempo rider du på en volt eller på diagonalen (beroende på vart hästen känns lugnast), fixerar innertygeln, trycker lite med innerlåret, gör en halvhalt och flyttar tyngdpunkten utåt. Vips! Så har du en skänkelvikning.
 
Sv: tips till het häst

Jag har tyvärr inga möjligheter att rida honom oftare än vad jag redan gör. jag går i skolan och är överöst med prov, inlämningar, uppsatser och läxor jämt, utan undantag. stallet ligger långt bort och tiden hinne rhelt enkelt inte till.
dock är han inte het pga att han är underaktiv, problemet är ju att han inte lyssnar på mina kommandon.

vi ger honom inte så mycket kraftfoder eftersom att han inte går såpass mycket. vanligtvis får han en näve kraft grund efter ridturerna som lite belöning:D

tack för alla de andra tipsen. hinner dessvärre inte svara längre än så här idag då jag har lite skolsaker som ska vara klara imorn:angel:
 
Sv: tips till het häst

Börjar också fundera lite på foder när jag läser denna länken. Har själv ett varmblod som alltid varit het. Nu är han lite äldre och jag promenadrider mest (alla gångarter, men mest i skogen) Han får idag Filbergi Låg och har blivit mycket lättare att hantera. Är fortfarande väldigt tittig och på tårna men fullt kontrollerbar.

Förr när vi gav havre så blandade jag ut det med hälften korn för att få honom lugnare...

Förr red jag honom på Pelhamstång, men har idag delat jaktbett (tror jag det heter) vanligt tränsbett är han helt hopplös på...
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 539
Senast: Badger
·
Islandshäst Min islandshäst (sto) blir väldigt het och springig ute. Hon glömmer helt plötsligt hur man travar och det finns bara två gångarter då...
Svar
18
· Visningar
3 555
Senast: Lingon
·
Träning Hej! Jag tycker att det här med bakdel och framdelsvändning är så lurigt. Är nybörjare. Ridit snart tre terminer. Övar och övar men det...
Svar
4
· Visningar
1 524
Senast: Cattis_E
·
Ridning Hej! Jag bara undrar om någon här har något tips på hur man rider ”segare” hästar. Alltså hur man får dem mer fram för skänkeln. T.ex en...
Svar
19
· Visningar
4 778
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp