Tips till första barnet!

Sv: Tips till första barnet!

Ett par tips till...

• Till "jättebomber" på BB och första tiden därefter kan man även ta ett par sjukhustrosor av nätmodell och klippa upp i grenen... Inte snyggt, men praktiskt...:angel:
  • Om du ammar, försök ligg och amma när amningen blivit befäst. Sparar kroppen massor tycker jag, det blir en helt annan vila. Skönt också på natten att slippa bulla upp kuddar o dyl..
  • En drickkopp från apoteket har varit guld värt för mig, jag har helammat alla tre och tyckt att det har fungerat bra med kopp när jag behövt ge tillägg i början. Det KAN vara klyddigt att växla mellan flaska o amning, men en kopp har fungerat kanon för mig.
  • Var flexibel och som sagt, bygg inte upp förväntningar hur allt SKA vara. Lyssna på barnet och dina egna signaler. Amma/mata vid behov och SOV när tillfälle ges, rutinerna kommer.
  • Gör det du orkar och vill, vill man ha besök av vänner och släktingar, ha det, om inte, säg ifrån.
  • Bröstvärmare är kanon, bra att ha en vetekudde också, både för magen (eftervärkar) och för brösten om mjölkstockning skulle uppstå. Ta med till BB!
  • Be att få t ex panodil innan amning om du har problem med eftervärkar de första dagarna. Bättre att ta innan smärttopparna kommer...
  • Microlax är bra att ha hemma, det gör ont att gå på toa o göra "nr 2", lätt att bli hård i magen är det också efter förlossningen, ät gärna linfrö el dyl.
Hlsn Helena, mor till tre :D

-Skaffa amningsbh med ilägg/uppsamlingskopp! Guld värt att ha på BB så slipper ni jättebomber med rinnande mjölk:rofl:

Och jag säger:

- Vänta med att köpa ammningsbh och inlägg tills ni vet hur det blir. Jag läckte aldrig en endaste droppe och köpte inlägg i onödan.

Mitt enda viktiga tips, SOV allt du kan innan förlossningen för risken är stor man inte får sova så mkt första åren ;)

Eller sov när bäbisen sover. Inte som jag första halvåret som städade och fixade när ungen sov. Sen lärde man sig att göra allt när ungen var med och vaken och så slappade man när barnet sov. Jag önskar jag gjort så från början.

- Man behöver inte så mkt kläder i strl 50... 56... bättre lägga krut på 62/68 och 74/80 de storlekarna har barnet i regel lite längre (våran dotter hade strl 56 första 2 veckorna sedan strl 62)

Fast det vet man inte heller. Vi köpte bara 62 i början. Jag stod i affären och kollade på 50-56-kläderna och tänkte att så liten kan den bara inte bli? Men vi fick börja på storlek 40 och vår dotter hade inte 62 förräns hon var 4 månader.

- våga vägra amningsnapp på BB! Kan bli oerhört svårt få barnet att greppa bröstet utan annars (vi fick aldrig till det!)

Fast våga vara flexibel säger jag. Vi hade aldrig fått till ammningen överhuvudtaget utan nappen. Det är inte hela världen om man får använda ammningsnappen hela ammningsperioden.

kl

Kom på lite fler saker:
  • Att ha Helosansalva hemma. Om man syr måste man skölja efter varje toalettbesök, vilket leder till oerhört sköra slemhinnor. Jag fick sprickor, dessa läkte på en(!) dag efter att jag kladdat på Helosan, och då har jag ändå testat mig igenom sortimentet på Apoteket.
  • Testa vad det finns för saker som gör ditt barn lugnt. Min son älskar ljudet av en strilande dusch, vilket är ganska bekvämt när man ska duscha, det är bara att lägga honom på badrumsmattan när man duschar. Eller slå igång duschen och sitta utanför och trösta om han är arg/ledsen.
  • Köp scarfar INNAN de når dreggelåldern. De blir blöta fort och jobbigt att behöva byta hela bodyn/tröjan.
  • Villervalla har babyfiltar i underbara färger, likaså scarfar och kläder. Loke har en gul/grön randig filt med vinröda kanter (matchande body också), helt underbar och jättemysig. :love: De har webshop.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka