Sv: Tips till första barnet!
Ett par tips till...
Ett par tips till...
- Till "jättebomber" på BB och första tiden därefter kan man även ta ett par sjukhustrosor av nätmodell och klippa upp i grenen... Inte snyggt, men praktiskt...
- Om du ammar, försök ligg och amma när amningen blivit befäst. Sparar kroppen massor tycker jag, det blir en helt annan vila. Skönt också på natten att slippa bulla upp kuddar o dyl..
- En drickkopp från apoteket har varit guld värt för mig, jag har helammat alla tre och tyckt att det har fungerat bra med kopp när jag behövt ge tillägg i början. Det KAN vara klyddigt att växla mellan flaska o amning, men en kopp har fungerat kanon för mig.
- Var flexibel och som sagt, bygg inte upp förväntningar hur allt SKA vara. Lyssna på barnet och dina egna signaler. Amma/mata vid behov och SOV när tillfälle ges, rutinerna kommer.
- Gör det du orkar och vill, vill man ha besök av vänner och släktingar, ha det, om inte, säg ifrån.
- Bröstvärmare är kanon, bra att ha en vetekudde också, både för magen (eftervärkar) och för brösten om mjölkstockning skulle uppstå. Ta med till BB!
- Be att få t ex panodil innan amning om du har problem med eftervärkar de första dagarna. Bättre att ta innan smärttopparna kommer...
- Microlax är bra att ha hemma, det gör ont att gå på toa o göra "nr 2", lätt att bli hård i magen är det också efter förlossningen, ät gärna linfrö el dyl.