Tips till första barnet!

Sv: Tips till första barnet!

*om du är en "kudd"människa - ta med en (eller två eller tre!! :D ) extra till BB, båda gångerna har de varit så snåla och trott att jag kan sova med en endaste kudde!!:eek: (det är ju bara att hiva in de/dem i bilen på väg till förlossningen och hämta upp sen, eller ev be någon som kommer och hälsar på att ta med sig)

*kuddar i mängder över huvud taget är praktiskt att ha, att lägga under armen när mansitter och ammar, eller som jag som mestadels har legat och ammat - perfekt att ha ett gäng att stötta upp ryggen/resten av kroppen med...

*storlekar på kläder till de små ÄR väldigt individuellt... mina har haft strl 56 i alla fall 1-2 månader tror jag och strl 62 har varit gigantiskt... dessutom är det grymt opraktiskt att få vinterkläder som passar lagom till sommaren:angel:

Mitt tips är att inte bli "bara" mamma.

Nu i efterhand inser jag att jag nog drabbades av någon slags förlossningsdepression, och det enda som fick mig att klara dagarna de första månaderna var att jag fick åka till stallet ett par timmar och vara bara mig själv, och inte mjölkko på heltid.

Jag tror att det är jätteviktigt att få lite tid för sig själv även fast man nyss blivit mamma. Man behöver inte sticka ut flera timmar per dag, men att se till att få ta ett härligt bad, läsa en bok eller på något annat sätt slappna av och vara människa, och inte bara mamma.

Det gör (gjorde iallafall för mig) att jag blev en mycket gladare och bätre mamma som var mer kapabel att ta hand om min dotter än om jag inte fick egentid.

Detta är inte för nyföddsperioden, men ack så väl jag hade behövt ha detta rådet innan... Skaffa INTE en gåbil, äldste sonen fick en i julklapp och sedan en till i födelsedagspresent... En av dem spelar old macdonald had a farm i klämkäck röst... :D

Sonen kör rally med dem här inne. Vilken fart barnen kan få med dessa gåbilar. Tar fart med benen och det går så fort, men ljudet som blir när han kör är ack så jobbigt att höra på, speciellt när gåbilen är den roligaste leksaken han vet... Det går även köra över hund och lillebror...

Gåbilar=djävulens påfund

kl

Åh vilken bra tråd! Jag är gravid med mitt första barn och får massor av bra tips här. Tack för att ni delar med er!

kl

- Be om hjälp med amningen på BB. Det är deras jobb och dom är experter, passa på o utnyttja dom till max! Kom ihåg o be om hjälp och få tips om hur man ammar liggandes, det är guld värt på nätterna!!

- Köp hem filtar. (tex bomullsfiltar) dom använder vi till allt! Ligga på, lägga över, som kräkduk ja massor...

- Som flera andra skrev. Ha MASSA handdukar hemma. Både att ha på skötbordet, till kräk o dreggel, att ha under huvudet på bäbisen om ni ammar liggandes (det händer att det läcker i andra mungipan) så slipper den sova på ett blött lakan.

- Fråga BB personalen alla frågor ni kan komma på! Bättre o fråga en dum fråga för mycke än att komma hem o undra..

- Köp hem nån tetrapack med färdigblandad ersättning. Inte alla får igång amningen direkt o då kan det vara skönt att ha det hemma i skåpet om det skulle krisa! Om inte annat så blir man tryggare själv av att veta att det finns en annan lösning..

- Kom ihåg att det inte alltid är skitkul och underbart mysit att amma och vara mamma. Ibland känner man att allt är skit och att man HATAR att amma och vill bara få vara själv. Speciellt dom första 2 månaderna efter förlossningen när hormonerna har "ADHD"... Även att det finns dom som ALDRIG skulle erkänna det så tycker dom flesta att det är skönt att få slippa sitt lilla barn en kort stund lite då o då om det så handlar om att få gå in i duschen utan att blir störd. Man får känna så!!

- Säg ärligt vad du tycker om besök efter förlossningen. Vill du inte, säg NEJ ni får vänta. Dom måste bara acceptera det (även svärmor). Man är INTE som vanligt när man kommer hem och man skrattar o gråter samtidigt och allt känns konstigt o underbart och allt på en gång.

Våra har inte haft kolik, utan "kinkiga med magknip", och då har minifom hjälpt, i dubbel dos.

Mitt enda viktiga tips, SOV allt du kan innan förlossningen för risken är stor man inte får sova så mkt första åren ;)

lite fler tips:
- Om man ska ge nappflaska kan man behöva prova X antal nappar innan man hittar en som barnet gillar. Vi hittade rätt när vi köpte Nam Ultivent-nappar.
- Man behöver inte så mkt kläder i strl 50... 56... bättre lägga krut på 62/68 och 74/80 de storlekarna har barnet i regel lite längre (våran dotter hade strl 56 första 2 veckorna sedan strl 62)
- se till att ha en bra kamera att dokumentera barnets uppväxt med och gör ALLTID backup på bilderna direkt
- Läs på om allt kring förlossning även IGÅNGSÄTTNING och snitt/akutsnitt/katastrofsnitt, det kan ju hända att man råkar ut för det. Igångsättning för mig var mentalt jobbigt och jag önskar jag hade läst på om det innan.
- var inte rädd att var en "bitch" på förlossningen jag krävde tex lustgas vid vaginala undersökningar för det var ett helvete för mig.
- våga vägra amningsnapp på BB! Kan bli oerhört svårt få barnet att greppa bröstet utan annars (vi fick aldrig till det!)
- Vid val av barnvagn, gör en lista på FUNKTIONER du "måste" ha och välj inte enbart vagn på utseende. Tänk även att barnet blir äldre och större och gärna vill klättra i och ur själv (=stadig vagn är viktigt). Vi tyckte tex viktigaste funktionen var att handtaget skulle vara flippbart, alltså vagnen skulle gå att köra både frammåtvänd och bakåtvänd genom att bara flippa över handtaget på några sekunder.
- lyssna inte på alla råd, speciellt inte från de som fick barn för tiotals år sedan. Det är stor skillnad nu motför då. Tex på 70-talet skulle barnen matas var fjärde timme, inte sova med modern på BB och absolut inte gullas och tröstas för mkt. Skit alltså i svärmödras dumma råd ;)
- lita på att du själv har inbyggda instinkter och att DU (och pappan) är viktigast i barnets liv.
- Våga testa bärsjal istället för babybjörn

osv osv

Just ja, det var ju dels för amningsnappen jag skapade denna tråd:D Passa er för amningsanppen/vårtskyddet! Jag fick den nästan på en gång på BB då min son knappt hunnit försöka ta bröstet. Det resulterade i magknip (svalde för mkt luft med nappen) och att han inte kunde ta bröstet alls. Så imorse när jag skulle pumpa kom det inte många droppar...så nu lägger jag ner! Har varit alldeles för deprimerad pga detta + för lite sömn, ätit och druckit dåligt som mjölken sinat. Så vid 6v ålder slutade jag amma och jag är INTE glad över detta.
Använd amningsnapp som sista utväg!

Sen som filiduttan skrev, läs på om kejsarsnitt! Jag var helt inne på att föda vaginalt, trodde liksom inte det kunde bli akutsnitt såhär. Men min förlossning var väldigt seg och utdragen och efter 23 timmar beslutades det om akut snitt!

En till grej, ta hjälp av släkt eller vänner om barnet sover dåligt och ni är trötta! Det är inte bra att gå och vara övertrött pga ett barn som inte sover ordentligt, allt påvekas! Passa mjölken, dåligt med sömn kan påverka produktionen. Räcker med passning ett par timmar så man får sova lite. Till slut blir man bara lessen för ingenting även om barnet är snällt och inte skriker, men är vaket och inte sover!

Sen som filiduttan skrev, läs på om kejsarsnitt! Jag var helt inne på att föda vaginalt, trodde liksom inte det kunde bli akutsnitt såhär. Men min förlossning var väldigt seg och utdragen och efter 23 timmar beslutades det om akut snitt!
Jag håller helt med om detta, har skrivit om det i en anna tråd också.
Rekommenderar alla att läsa Kejsarsnittboken som du säkerligen kan hitta på biblioteket!

Jag har samma traumatiska knäckande amningsupplevelser från BB som dig... hade sköterskor som mjölkade mig i flera dygn sen tog dom nappen för det var det enda som funkade.... någorlunda... att börja ge ersättning var en befrielse, dessutom kunde jag ju få soa mer iom att maken tog hälften av matningarna nattetid :) skönt!

Så hade jag det också.
Ammade i två veckor och var helt knäckt varje gång.
Till slut tog mjölken helt enkelt slut, började ge ersättning och allt blev plötsligt så mycket lättare

Jag önskar att modersmjölksersättning hade legat i någon av de där gratisväskorna med prylar man fick, nästan ALLA i min föräldrargrupp har varit tvugna att ge ersättning vid något tillfälle o majoriteten ger som delmatning.

En handuk i sängen är bra, om baby kräks eller kissar vid sidan om lägger man bara handduken på det o byter när man orkar eller då det luktar tillräckligt surt :O)

Jag önskar att någon förberett mig på att amning är ett rent HELVETE i början för de flesta, jag grät o svettades om vartannat o har aldrig i mitt liv haft SÅ ont. Skulle varit jätteglad om någon som sagt förberett mig på detta.

*kl*

Ett till tips!
När barnet är ungefär 1 månad är det OK att börja få rutiner på barnet, dag ska vara dag och natt ska vara natt.
Vi började med vår son för några dagar sedan med bättre dag och natt vanor och redan sover han jättebra på nätterna! Guld värt, man orkar mycket mer, både vi och sonen!

Jag har nog främst ett tips: bygg inte upp en massa förväntningar om hur allt kommer bli (förlossning, amning, tiden på BB, tiden efter ni kommit hem) utan ta det som det kommer.

Att läsa på och ha kunskap är bra, men ta saker och ting som de kommer. När jag pratar med andra "förstamammor" märker jag att ganska många är helt upp-och-ner eftersom saker och ting inte uppfyller deras förväntningar.

Det blir inte alltid som man tänkt, ibland blir det som man tänkt... man får vara beredd på båda.;)

Jag har nog främst ett tips: bygg inte upp en massa förväntningar om hur allt kommer bli (förlossning, amning, tiden på BB, tiden efter ni kommit hem) utan ta det som det kommer.

Att läsa på och ha kunskap är bra, men ta saker och ting som de kommer. När jag pratar med andra "förstamammor" märker jag att ganska många är helt upp-och-ner eftersom saker och ting inte uppfyller deras förväntningar.

Det blir inte alltid som man tänkt, ibland blir det som man tänkt... man får vara beredd på båda.;)

:bow: Bästa rådet hittills, håller med helt och hållet! :)

Senast ändrad:

*kl*

Ett till tips!
När barnet är ungefär 1 månad är det OK att börja få rutiner på barnet, dag ska vara dag och natt ska vara natt.
Vi började med vår son för några dagar sedan med bättre dag och natt vanor och redan sover han jättebra på nätterna! Guld värt, man orkar mycket mer, både vi och sonen!

Appropå detta, var beredd på att när du tror att du har bra rutiner, så kan allt ändå förändras över en natt. Inte endast beroende på dej utan pga yttre omständigheter som tänder, utvecklingsfaser, sjukdommar mm mm

Lär ditt barn somna själv utan din hjälp så tidigt som det bara med era omständigheter är möjligt. Själv ammade jag dottern till sömns i varjefall 10 månader. Det var rätt så jobbigt för oss båda att få andra rutiner. Hon kan inte somna själv på dagen utan jag måste promenera med henne i vagnen Nu är hon 16 mån.

Fast det där tror jag beror mkt på vilket sorts barn man får. Våran äldsta framförallt kunde man inte lägga ifrån sig alls första månaderna i princip. Hon hade någon sån "överlevnadsinstinkt" som var väldigt stark. Så lyssna på barnet och er själva vad som funkar; min mans syster har en dotter som är precis tvärtom, som somnar själv och sover gärna i vagnen, ammade 5 minuter var 3-4:e timma, sov jättemycket.

Så var inte någon av våra som bebisar kan jag säga :angel: Våra har varit vakna mkt, "intensiva", ammat väldigt mkt osv :p

Appropå detta, var beredd på att när du tror att du har bra rutiner, så kan allt ändå förändras över en natt.

I början trodde jag att alla skulle vara för evigt. Om han var si eller så trodde jag att han skulle vara så i framtiden. Sen efter två veckor så hade han helt andra tider och rutiner. Sen två veckor senare något annat.

Så när man sitter där och tycker att allt är döjobbigt och tror att det ska vara för evigt ska man veta att allt kan förändras mycket snabbt! En vecka senare kan allt vara mycket bättre!

Ja det får man påminna sig om regelbundet..

speciellt som nu när hela familjen har influensan och allt är jobbigare än vanligt så att säga..

Efter en rejäl feber började vår son kunna somna själv inomhus :angel: När han var sjuk slocknade han bara och det verkade som att han lärde sig något av det...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka