Tips till första barnet!

MsSleepalot

Trådstartare
Tänkte vi kunde skriva upp en massa tips till alla som vänta sitt första barn här! En tråd jag önskade funnits innan jag fick barn;)

-Skaffa amningsbh med ilägg/uppsamlingskopp! Guld värt att ha på BB så slipper ni jättebomber med rinnande mjölk:rofl:
-Köp en bra pump, jättebra att ha om man har mycket överskottsmjölk i början som man kan tex frysa in och ha till ett senare tillfälle. Eller om man ska bort och pappan matar. Eller om amningen inte funkar...
-Amningströja är också smidigt att ha!
-Nappflaska som det finns stort urval flasknappar till. Är inte säkert nappen funkar till barnet.
-Om ni inte redan har, massor av handdukar! Behövs för en massa kräkor;)
-Tvättmaskin önskar jag jag hade plats för, eftersom man får byta kläder flera gånger/dag!
-Köp hem modersmjölksersättning! Jättebra att ha om man vill vara säker på att barnet blir mätt om barnet fortfarande är skrikigt efter amning och vill ha mer mat och man kanske inte kan ge mer.

Det vavad jag kunde komma på nu. Fyll på:idea:

Sv: Tips till första barnet!

Jättebra tips!

• Be folk ta med eget fikabröd
  • Köp hem eller laga mat som bara är att värma
  • Se till att ha mycket lakan i vaggan/sängen och byta med
  • Lägg en handduk i huvudänden så slipper ni byta lakan om barnet kräks i sängen
  • Ha mob/telefon nära när ni ammar/matar. Det ringer alltid vid fel tillfälle
  • Se till att håll brösten varma, risk för mjölkstockning annars

Bra tråd!

* Pump e bättre att vänta med tycker jag, man kan hyra på BB om det behövs.
* Nappflaskor hade vi inga, nu har vi ett helt batteri.
* koksaltdroppar och näsfrida, jättebra vid täppta näsor.
* alvedonsuppar.
* Mycket lagad mat och kakor i frysen.
* Stora bindor till avslaget.
* Ikeas tvättlappar 30 x 30 cm bra att ha till mycket, helt oumbärliga här hemma!
* Plastad frotté att ha i vagnen och vaggan.

Mitt enda viktiga tips, SOV allt du kan innan förlossningen för risken är stor man inte får sova så mkt första åren ;)

lite fler tips:
- Om man ska ge nappflaska kan man behöva prova X antal nappar innan man hittar en som barnet gillar. Vi hittade rätt när vi köpte Nam Ultivent-nappar.
- Man behöver inte så mkt kläder i strl 50... 56... bättre lägga krut på 62/68 och 74/80 de storlekarna har barnet i regel lite längre (våran dotter hade strl 56 första 2 veckorna sedan strl 62)
- se till att ha en bra kamera att dokumentera barnets uppväxt med och gör ALLTID backup på bilderna direkt
- Läs på om allt kring förlossning även IGÅNGSÄTTNING och snitt/akutsnitt/katastrofsnitt, det kan ju hända att man råkar ut för det. Igångsättning för mig var mentalt jobbigt och jag önskar jag hade läst på om det innan.
- var inte rädd att var en "bitch" på förlossningen jag krävde tex lustgas vid vaginala undersökningar för det var ett helvete för mig.
- våga vägra amningsnapp på BB! Kan bli oerhört svårt få barnet att greppa bröstet utan annars (vi fick aldrig till det!)
- Vid val av barnvagn, gör en lista på FUNKTIONER du "måste" ha och välj inte enbart vagn på utseende. Tänk även att barnet blir äldre och större och gärna vill klättra i och ur själv (=stadig vagn är viktigt). Vi tyckte tex viktigaste funktionen var att handtaget skulle vara flippbart, alltså vagnen skulle gå att köra både frammåtvänd och bakåtvänd genom att bara flippa över handtaget på några sekunder.
- lyssna inte på alla råd, speciellt inte från de som fick barn för tiotals år sedan. Det är stor skillnad nu motför då. Tex på 70-talet skulle barnen matas var fjärde timme, inte sova med modern på BB och absolut inte gullas och tröstas för mkt. Skit alltså i svärmödras dumma råd ;)
- lita på att du själv har inbyggda instinkter och att DU (och pappan) är viktigast i barnets liv.
- Våga testa bärsjal istället för babybjörn

osv osv

Om du ammar - se till att dricka massor! Ha alltid ett glas vatten inom räckhåll :laugh:

Omlottknäppta bodys tyckte jag var bra. Jag var livrädd att göra illa det lilla knytet i början och visste knappt hur jag skulle hålla... än mindre krångla en body över huvudet...:grin:

Omlottisar är det bästa! Jag trodde jag skulle bryta nacken på honom när jag klädde på honom.

Ang. kläder. Alla säger att man ska ha så stora kläder. Så när vår lilla plutt kikade ut fick han axlarna upp genom halsen på alla kläder. Det var akutköp av storlek 50 för att han skulle kunna ha på sig något! Han var 47 cm när han föddes!

Ha en påse med nötter, mandlar o torkad frukt i barnvagnen när du är ute och går. Man blir fort utsvulten när man ammar! Och likadant ha en massa vatten med dig!

-Skaffa amningsbh med ilägg/uppsamlingskopp! Guld värt att ha på BB så slipper ni jättebomber med rinnande mjölk:rofl:
Jag hade köpt AmningsBHar och tyckte jag hade tagit till en rejäl storlek - det fanns inte en chans i universum att jag skulle kunnat få på mig dem! Jättebomber var bara förnamnet, kan jag berätta...
Jag fick tag på nät-BHar i sjukhusets egen butik, tror bara det går att hitta dem på Apoteket numera. Det är ingen som helst stadga i dem, men det går bra att fästa ilägg i dem som samlar upp allt läckage... Jag köpte 3 (à typ 30 kr styck eller nåt) när jag fått första barnet och har använt dem efter de andra två också. De finns kvar och kommer användas även när 4an är född!

-Köp en bra pump, jättebra att ha om man har mycket överskottsmjölk i början som man kan tex frysa in och ha till ett senare tillfälle. Eller om man ska bort och pappan matar. Eller om amningen inte funkar...
Pumpen är inte så bråttom med, den kan man skaffa när man ser att det finns behov av den.
-Nappflaska som det finns stort urval flasknappar till. Är inte säkert nappen funkar till barnet.
Nappflaska är det oftast inte heller särskilt bråttom med och OM det skulle råka bli akut behov så går de oftast att få tag på i vanliga livsmedelsbutiker.
Håller med om att man bör prova flera varianter av flasknappar - de som funkat bäst för oss, som har flaskmatat 3 barn, är NUK-nappar med en ventil på ovansidan
-Om ni inte redan har, massor av handdukar! Behövs för en massa kräkor;)
Och för att lägga på skötbordet - vi hade nog 20-30 handdukar från början...
Och tvättlappar, i frotté eller linne!
Använd såna + vatten vid blöjbyte - bäst för miljön och inga som helst kemikalier kvar på bäbisens hud....

*Man skämmer inte bort bebisar med "för mkt" närhet. Räkna med att leva med bebis "på dig" första månaderna :)

*Alla bebisar gillar inte barnvagn. Andra gillar barnvagn.

*Det finns jättebra sjalar och selar (visste iof om sjal men fick ingen hjälp då så det blev babybjörn ändå i början). Färsök även på sambon att bära i sele/sjal. Jag tex ammade så bebis somnade sen hade min man bebis i trikåsjal ett par timmar.

*Helt normalt att bebis ammar nästintill konstant första månaderna. Det kan ta rätt mkt "ork" innan amningen flyter på bra (det är ju något helt nytt man ska lära sig!), men när det flyter på så är det guld :)

*Se till att ha frysen full med bra mat som går snabbt att värma och som gärna kan ätas med en gaffel bara (om man måste sitta med bebis i famnen hela middagen..).

*Läs på ordentligt om amning, man kan behöva en del hjälp i början, tex läsa på amningshjälpens hemsida

*Ha gärna ett gäng bra filmer till alla amningsstunder.

*Det är smidigt att amma även efter "6 månader".

*Ont i magen? Minifom i dubbel dos, Sempers magdroppar. BÄRA BÄRA BÄRA även på dagen innan bebis börjar kinka (är ju överlag ofta på em/kvällen de är kinkiga). Och undvik viss mat (starka kryddor tex tacokrydda, lök, bönor, kål, ost/mjölk osv..)

*"Vågar du" så be gärna tex din mamma att hon städar lite när hon kommer på besök.

*Alla bebisar går inte upp enligt bvc´s kurvor, men växer de på längden så är det oftast lugnt. Ammade barn har en annan viktkurva än flaskmatade.

Saker som vi inte har behövt är tex amningskupor (läckte minimalt), badbalja (använde badkaret och badade tillsammans med vuxen, eller duschen).
Nappflaska, napp, ersättning mm köpte vi efter några veckor/månad.

Vi hade mkt våtservetter till äldsta dottern (urk såhär i efterhand), men till yngsta har vi använt IKEA´s tvättlappar, egensydda frottélappar och/eller fleecelappar. Mkt bättre för huden :)

Och som kontring till Lydias amningsinriktade inlägg

Vi som misslyckats med amning finns också, i större antal än man anar. Vissa kan helt enkelt inte amma av olika orsaker. Ge amningen en chans, men bråka inte ihjäl Er om det. Barnen överlever ändå och det är ju faktiskt det viktigaste! Hellre en glad och avspänd mamma som flaskmatar bäbis (med bröstmjölk eller ersättning) än en mamma som är sönderstresssad för att amningen inte fungerar!

Vi hade mkt våtservetter till äldsta dottern
Det är ju väldigt smidigt med våtservetterna, men inte särskilt hälsosamt egentligen... Ska se om jag kan hitta länken till SNFs undersökning av sådana för några år sedan.
Jag har använt våtservetter när vi inte varit hemma och när vi inte haft rinnande vatten efter stormarna Gudrun och Per... Aldrig annars.

Senast ändrad:

Absolut, men om man i förväg vet att det är normalt att det tar ett tag att få amningen att flyta, så är det nog lättare psykisk om man bara har en "vanlig trög start med amningen".

Citera mig rätt om du ska citera :crazy:

Jag skrev: "Vi hade mkt våtservetter till äldsta dottern (urk såhär i efterhand), men till yngsta har vi använt IKEA´s tvättlappar, egensydda frottélappar och/eller fleecelappar. Mkt bättre för huden"

:cool:

Absolut, men om man i förväg vet att det är normalt att det tar ett tag att få amningen att flyta, så är det nog lättare psykisk om man bara har en "vanlig trög start med amningen".
Du, när man sitter inne på BB med sköterskor som gör allt de kan för att hjälpa till och ändå ingenting fungerar, då spelar det ingen roll om man är förberedd innan. När de nyper och klämmer i brösten och tvingar in bröstvårtan i munnen på en vrålande unge och det enda som händer är att man får ont i brösten och barnet ändå inte har fått i sig något, dessutom när hormonstormarna börjar komma, då spelar det ingen roll hur påläst man är. Det är fullkomligt normalt att man bryter ihop då!
Jag är inte känd för att vara någon som stressar upp sig, men detta knöckte mig helt.
Citera mig rätt om du ska citera :crazy:

Jag skrev: "Vi hade mkt våtservetter till äldsta dottern (urk såhär i efterhand), men till yngsta har vi använt IKEA´s tvättlappar, egensydda frottélappar och/eller fleecelappar. Mkt bättre för huden"

:cool:
Ditt inlägg finns precis ovanför, jag tror de flesta är läskunniga.:idea:
Jag kan förstå att man använder våtservetterna då det är attans så smidigt. Men både resursslöseri och ohälsosamt, som sagt.

Jag har samma traumatiska knäckande amningsupplevelser från BB som dig... hade sköterskor som mjölkade mig i flera dygn sen tog dom nappen för det var det enda som funkade.... någorlunda... att börja ge ersättning var en befrielse, dessutom kunde jag ju få soa mer iom att maken tog hälften av matningarna nattetid :) skönt!

Många bra saker ovanför. Fler grejer:

Gula "skumlappar" att tvätta med och Eldorados pappersservetter att torka med (både blött och bajs vid byte) - suveränt och billigt.

Måste upprepa: filmer eller TV-serier att sätta på. Av nån anledning verkar småttingarna gilla att vara uppe och amma runt 04-05, då går det INGET vettigt på TV...

Våga ändra på saker. Gör ni på ett sätt och det inte funkar, prova något annat! Det finns tusen och en sätt att göra samma sak (nåja, men ni förstår). Det som funkar är vad som är rätt för just er.

Värmekudde att lägga i sängen innan bebis ska läggas ner. Större chans att bebis fortsätter sova om sängplatsen är varm.

*Ha gärna ett gäng bra filmer till alla amningsstunder. .

Vi har en inspelningsbar digtalbox den var verkligen GULD värd när Isak hade kolik i sju veckor. ALLT och jag menar allt som överhuvudtaget var sevärt var inspelat och sågs nattetid då det bara var skit på tv.

*Ont i magen? Minifom i dubbel dos, Sempers magdroppar. BÄRA BÄRA BÄRA även på dagen innan bebis börjar kinka (är ju överlag ofta på em/kvällen de är kinkiga). Och undvik viss mat (starka kryddor tex tacokrydda, lök, bönor, kål, ost/mjölk osv..) .

Detta är nog något som jag skulle ta med en stor nypa salt. Vi som hade enorma problem med Isaks mage (kolik av svår grad) och var uppe på barnkliniken ett antal gånger. Det första råd vi fick var att ta bort minfom och semper magdroppar om de inte gett effekt efter ett par dagar (vilket de inte hade) DYRA droppar och ett jävla sjå att komma ihåg särskilt minfom som "måste" ges innan varje ammning för att påstås ge effekt och om man skulle glömma en så skulle effekten avta. Vi märkte INGEN som helst skillnad alls på isak med eller utan droppar. Minifom har ingen bevisad effekt som jag förstod det på barnläkarna och de var ganska skeptiska till det. Men det kan säkert fungera på någon bebis (om inte annat så i form av placeboeffekt.). Semper magdroppar är ungefär som hälsofil dvs goda bakterier och där finns väl viss effekt men mot kolik nja allmänt trilsk mage kanske?

Det andra var att det enda man skulle undvika och prova ta bort var mjölk och då var det ALLT med mjölkprotein för att se om det var det som var boven. Att bara undvika själva mjölken är föga lönt då ca 1/3-del av alla kolikbebisar egentligen är komjölksprotein allergiska och då måste allt mjölkprotein bort. Jag frågade om lök et c och han frågade tillbaka om jag brukade mumsa en påse eller så. Nä tyckte jag och då sa han att det ska till ganska stora mängder för att bebis ska märka det genom bröstmjölken.

Sedan tyckte barnläkaren att man ska vara lite försiktig med att bara plocka bort mat från en själv om bebis blir kinkig när man ammar då det är så lätt att ta bort (man anar en viss förbättring, kanske lite) och så vågar man inte sätta tillbaka något som kanske inte spelade någon somhelst roll. Sen tar man bort något annat och till slut är man nere på nästan ingenting att äta.

-:

Det var nog mitt sämsta köp med Isak dyr ammningsbh som knappt är använd... Tycker den var bökig rent allmänt. Gillar istället apotekets ammningstoppar och de är mkt billigare samt att de är lite formbarare ex mina bröst var normalstora tills jag kom på BB och mjölken rann till och sen blev de STORA hade jag köpt bh INNAN så hade den aldrig passat efteråt.

Däremot fick man inga inlägg på BB i Umeå så det hade varit guld värt att ha med.

Annars från början var det nog mjukdelen i barnvagnen som användes mest, den fick Isak sova i och vi bar runt den till den del av huset vi var i. :)

Mjuka fina mössor att ha på den nyfödda :love: gärna hjälm-liknande så de håller värmen bra!

Värmekudde att lägga i sängen innan bebis ska läggas ner. Större chans att bebis fortsätter sova om sängplatsen är varm.

Håller med fick det tipset via en vän och det fungerar, före vaknade Isak ofta efter någon minut när man la ner honom om han inte somnat själv i vaggan. men med lite värme där var det inte så stor skillnad på varm skön famn och vaggan.

För att inte tala om hur skön den är att ha på ens egen nacke, har aldrig haft nackspärr förr men med ovana ammningsställningar mm så fick jag viss känning av nackspärr och då värmde vetekudden gott. Med lite mera rutin kunde man slappna av bättre vid ammningen men från början när det dessutom gjorde ont som bara den ibland så spände man sig nog mer än vad man behövde.

*kl* ang amningsbh.....
jag köpte bara minimundus (?) och apotekets amnings-bh i sportmodell (storlek BIG-MAMA :rofl:) jättesköna och lätta använda inget vidare stöd men jag hade ju fotbollar (överdriver faktiskt inte). Och sållar mig til skaran som missbrukade bröstinlägg, hade tvättbara från minimundus tror jag det var för engångs gick det ett paket om dagen :eek: hade även amningskopp då jag läkte oerhört. Ammade jag från ena bröstet kom det per automatik lika mkt ur andra..... hehe... (fast jag ammade ju bara 2-3 veckor så det hann väl aldrig stabiliseras för mig :)

En till sak ang amning och hormoner, vet inte om det är så för alla, men förbered er på fysisk och psykisk ångest då barnet skriker och är hungrigt. När min dotter skrek började brösten spruta och det gjorde ont i själen (inbyggda instinkter antar jag). Jag trodde dessutom amning skulle vara mysigt och harmoniskt men det var mkt ångest istället, ångest, törst, KLADDIGT, svettigt..... och HELA tiden.... jag mitt dumma nöt fattade aldrig att bebisar äter gärna typ halva dygnet :rofl:
Det är en sak jag önskar att jag varit betydligt mer förberedd på.... att amningen är ingen dans på rosor i alla fall inte till en början. Och att det gör ont som f-n när mjölken rinner till. På BB när personalen mjölkade mig (för hand) eller dottern sög med nappen så kändes det om jag ska vara snäll som någon strimlade bröstvårtorna med kniv. Jag satt på mina egna händer så jag inte skulle kasta bebisen eller mörda personalen.

;)

(bra att vara förberedd på att det kan vara så och inte som på film, bara harmoniskt och gulligt)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka