Tips tack, Min lilla ängel har kommit på en ny "lek"..

K

Kiowa_

Skulle behöva lite tips.. min lilla schäferpojke på 4 månader har kommit på ett litet hyss..
Eftersom jag just nu är hemma hela dagarna och bor i lägenhet så brukar jag åka hem till mina föräldrar som bor i villa, så hundarna kan busa på tomten..
Nu har iaf den lilla ängeln blivit ett monster.. :devil: När vi ska åka ifrån föräldrarna så vägrar han att följa med! den andra hunden följer snällt med, hoppar in i bilen.. och valpis sitter lugnt och stilla innanför grinden och tittar på.. ropar man på honom så händer inget, möjligtvis så lägger han sig ner. Då går jag en bit närmre honom lockar med godis, nepp. kallar på honom, säger hej då och springer till bilen. Nepp, skiter han fullständigt i. Kan hoppa in i bilen och starta den, åka ett varv runt kvarteret, när jag kommer tibax står han mot staketet och tittar som om han vill med.. går och öppnar grinden och kallar, men nej. Går mot honom och då börjar han leka! :o går alltså inte att springa ifrån honom, inte gå mot honom för att fånga in honom, då springer han alltså i väg å tror att jag ska jaga honom, Så här gör han alltså där han känner sig helt trygg. Kvittar honom om vi åker därifrån, för han har ju skit roligt där på gården.. :angel:
Funkar inte att träna detta i skogen, för där följer han mig som en skugga.
Ett tag höll han på så när vi skulle åka från stallet, han har nämligen hittat dynghögen med hovbitar på.. då sprang han dit i stället för till bilen, då han jag helt enkelt åkt i från honom, sen när han uppteckt att jag varit borta har han blivit rädd och letat. Och nu stannar han vid bilen när han ska.
Men detta funkar ju alltså inte hos föräldrarna..
Det enda som funkat hittils är: Sätta sig och låttsas gråta :angel:
Och i går så kom jag så pass nära att han såg att jag hade godis, jag sträckte fram den såpass nära att han nästan kunde ta den, då drog jag tillbax den och sa "zacco, KOM!" och sprang mot bilen. Då följde han med hela biten. Men oftast så funkar ju inte detta då jag för det mesta inte kommer tillreckligt nära, eftersom monstret ska leka i stället.. :devil:
Jepp.. i Bland har han varit billig..
Några bra tips!? :angel:

Sv: Tips tack, Min lilla ängel har kommit på en ny "lek"..

Ingen? :angel:

Koppla honom då och då, sedan släppa igen så han aldrig vet om det bara är en två minuters grej eller om han ska åka ifrån det roliga.

Ibland blir man inte klok på dem:smirk:
När min vägrade komma in i huset när vi lekt ute på tomten osv. (ville inte tjata sönder hit kommando) så sprang jag in i hundkexskålen och mutade:o Helt fel, i alla fall.

Sedan bytte jag taktik och när jag gick in och hunden inte följde med så jagade jag bort honom, ville han inte följa mig så fick han inte vara med i min flock. Första gången drog han runt knuten som en avlöning och nästan lika snabbt var han tillbaka och :confused: -va fan hände! Jag gick in och struntade i honom och det dröjde inte länge förrän han stod på bron och ville komma till flocken. Sedan dess har det fungerat:idea:

Ja, jag får väl prova att ta på honom kopplet innan vi går ut, är han redan ute så finns det nog inte en chans.. :crazy:
Vi får se hur det går :D

Sedan bytte jag taktik och när jag gick in och hunden inte följde med så jagade jag bort honom, ville han inte följa mig så fick han inte vara med i min flock. Första gången drog han runt knuten som en avlöning och nästan lika snabbt var han tillbaka och :confused: -va fan hände! Jag gick in och struntade i honom och det dröjde inte länge förrän han stod på bron och ville komma till flocken. Sedan dess har det fungerat:idea:

Ja, fast jag tror inte det fungerar.. Eftersom det lixom är det han vill.. han vill ju att jag ska jaga honom så som han och "brorsan" jagar varandra när de leker.. :confused:

Va ute nyss å tränade lite, sitt, stanna, ligg och kom. Och då funkar det som en klocka :idea:
Får nog helt enkelt fortsätta med att träna sitt stanna och KOM, med godis och massa gos när han kommer.. förhoppningsvis så inser han att det är roligare å komma än att sitta själv kvar..
Eller så gör han det inte.. :angel:

Prova en gång, det är annat när man jagar på lek (det tyckte min var kul oxå) eller jagar bort när man är arg. Han jagades verkligen bort, när jag vände och gick och han ville komma närmare så jagades han bort igen. Han fick var själv. Trodde inte heller det skulle fungera men en valp vill inte vara själv utan när han märkte att han inte var välkommen så började han fjäska och vill komma till övriga flocken. Han testar dig och med åldern går det bort i alla fall, det har det gjort på min och han har testat allt de kan testa:angel: De mognar med åldern fast man inte tror det när man är mitt i det.:D

Annars kan du testa att ha lina på, då kommer du åt honom lättare men det kanske är svårt om de är med andra hundar, de kan ju fastna i varandra.

Okey, jag får testa, ska snart åka till stallet.. får se om han vill med eller inte.. ;)

Ser att det är en väldigt liten valpis du har:love:. Mina tips passar nog lite bättre när de börjar bli lite stöddiga och allmänt odrägliga.
Tänk om din valpis blir rädd, men du ser väl på honom hur det går.
När de är lite mindre passar det ju bra med att låtsas hitta något ätbart på backen och sitta på knä och verkligen mumsa på det man hittat :rofl: när valpen äntligen hunnit dit så finns där bara en bit godis kvar till honom, då kanske han skyndar sig lite mer nästa gång.
Du kanske kan hitta på lite sådana små överraskningar när han ska komma. Du kanske hittar en rolig boll osv. Oftast är det ju bara vår egen fantasi som brister (och ibland är man bland folk:D)

Lycka till och berätta gärna hur det går

Ja, fast det har jag provat, låtsas haft nått gott, det skiter han fullständigt i.. precis som om han funderar på va korkad jag tror han är egentligen.. :D har även försökt å sitta med ryggen mot honom å låttsats prata med nått annat, tagit upp pinnar och löv och grejat med.. men han är lite för smart.. :D
Ska prova att jaga i väg honom, han är rätt tuff av sig, ser jag att han verkar bli rädd så är det väl bara att sluta, annars får jag väl sätta mig å låtsas gråta igen.. ;)
Och sedan killa en massa på magen när han kommer (om han kommer) ;)

Behöver mer tips då han fortfarande gör detta lite då och då.. :mad:
Det värsta av allt, är att han lägger sig ner och tittar på mig med sån där "full i fan blick" en sån där riktigt trottsig blick som bara säger "glöm det, jag ska leka!"
Detta funkar alltså inte:
*Säga hej då och springa. -det kvittar honom eftersom han trivs hos mina föräldrar.
*Hoppa in i bilen och åka i väg en stund. -han trivs som sagt där han är. Och alltid kommer det någon tillbaka. Jag provade att vara borta i ca 10 min en gång, då ville han faktiskt med sen, men det har han ju glömt igen :smirk:
*Locka med godis, -nepp, för han har antagligen hittat nått annat roligt å greja med.
Går man mot honom så springer han alltså i väg i bland och vill bli jagad. :crazy: men oftast så stannar han nu kvar. Men jag kan ju för satan inte gå och hämta honom varenda gång! då lär han sig ju att det är okey?
Jag behöver tips, bra sådana! :bow:

Åh, hans namn påminner mig och min hund under uppväxten. Stavade iof Zacko. Ovanligt namn. :)

Jag har tyvärr inget råd att ge. *Okunnig amatör* Men jag var tvungen att kommentera namnet, såg det tidigare i en annan tråd. :)

Åh, hans namn påminner mig och min hund under uppväxten. Stavade iof Zacko. Ovanligt namn. :)

Jag har tyvärr inget råd att ge. *Okunnig amatör* Men jag var tvungen att kommentera namnet, såg det tidigare i en annan tråd. :)

Ja, det va det enda som jag och sambon Tyckte om båda två.. tycker det låter lagomt "tufft" för en schäfer men ändå lätt å säga ;)

Ingen som har nått tips?? :confused:
Är det bara min lilla hund som gör så här?

Själv använder jag kommandot nej när Wilton gör fel. Han är 9 mån och i de fall han är busig och inte vill komma... lägger sig i lekställning osv så markerar jag att han gjort fel med ett hårt NEJ och då stannar han (oftast) upp och undrar vad som blev fel och kommer för att kolla läget. Jag tror att valpar inte med vilja är olydiga... de vet helt enkelt inte riktigt vad du vill. Din hund tror kanske att du vill leka (för att han vill det och de har lekt innan) och om han är van att du lämnar honom hos dina föräldrar så bryr sig inte att du åker (vilket är positivt och därför inte bör användas för att "straffa" honom. Det motsatta kan ju bli att han blir ängslig när du lämnar vilket är trist). Du måste nog markera för honom att nu har vi lekt klart - nu ska vi åka bil. Den äldre hunden fattar vinken, men du måste lära den yngre hunden.

Så tipset blir... om han vill busa vidare säg NEJ (eller det "fy-ord" ni använder) så att han fattar att det blev fel och att du vill något annat. Tjata inte utan en gång med pondus :cool: Sen när han har stannat upp så är du jätterolig/har något jättegott så att han vill komma till dig :bump:. Beröm och led honom till bilen - Belöna... :love:

Så skulle iaf jag ha gjort.

Precis. :) Våran var en Groenendael. Hefaistos (stavas?) hette han i stamtavlan dock.

Kalla in, ofta, i tid och otid. Låt hunden sitta vid dig en minut eller två och låt honom sedan leka vidare.

Gör inte inkallningen när du ska åka hem, gör den 15 minuter innan, koppla och öva platsliggning istället.

När du står i köket, kalla in, platslägg tre minuter vid spisen.
Tv-soffan, samma sak.

Börja lek med den andra hunden vid bilen, helst ii bilen. visa den lilla :devil: att de är SÅ JÄKLA kul att leka i bilen så han får skylla sig själv att han inte kommer ;)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 875
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 225
Senast: Juli0a
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 453
Senast: Migo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 722

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka