Tips sökes nu!??!!!!!!!!!!!!!!

T

talåj

Jag är så OERHÖRT dålig på att taxera. Tycker det är helt omöjligt! Jag kommer och så tänker jag antingen ta stora galoppsprång eller små, men det blir storasmå storasmå hela tiden :mad: :mad: :mad:. Jag kan aldrig bestämma mig :mad:, så det blir oftast jättefel :mad: :( :cry:! Har ni några tips så jag lär mig att taxera ordentligt? Tack!

galoppera bommar hela tiden och låtsas att det är hinder , det finns inget bättre sätt at öva upp hiinderkänslan :) för man kan ju inte hoppa varje dag

Bommar är överlägset det bästa! Du kanske kan bygga en "bana" med bommar istället för hinder? Det är kul, samtidigt som man övar taxering.

Lycka till!

Det är bättre att du kommer för nära än för långt ifrån, ur hästens synvinkel, då den måste jobba mer med ryggen. Har ma inte taxeringen "medfött" så måste man ju öva in den. Mitt tips är att du börjar träna på att rida lite kortare och hela tiden tänka "ett galoppsprång till, ett till...". När du har lärt dig det så blir det enklare att ändra steglängd och avsprångspunkt. Men det viktigaste är ju att du helt enkelt bestämmer dig! När du rider mot ett hinder så bestämmer du dig för att "nu ska jag rida korta språng", och då är du konsekvent med det! Även om du märker att det kommer att bli fel, då får du rätta till det de sista sprången, förvirra inte hästen i onödan!

För att lära Dig taxera är det allra bästa att sätta upp ett väldigt lågt hinder, hoppa av hästen och galoppera över det själv. Både höger och vänster galopp. Kan låta lite konstigt men så lärde jag mig. När du kan taxera utan häst är det väldigt effektivt att rida över galoppbom. Både i trav och galopp.

Hlsn Elisabet

hm ? vaddå hur funkar det hästen och människan har ju inet alls samma steglängd? hoppar inte äns av från samma avstånd! :crazy:

Det betyder att man/hästen ser avsprångspunkten till ett hinder och kan anpassa steglängden och göra ett korrekt avpassat avsprång.

nivå?

vilka övningar beror väl lite på vilken nivå du rider på...

på golits (låga) så funkar till exempel att trava in på ett lågt hinder sen öva på att sätta olika (på förhand bestämda) antal galoppsprång till det andra låga hindret.

glt

Sv: nivå?

När jag är i anridningen mot hindret brukar jag räkna i samma takt som galoppen, bara "1, 2, 3", om och om igen tills man är framme vid hindret och är redo att hoppa av. Det hjälper, i alla fall mig, att se om jag behöver länga eller korta steget, och det är inte ofta vi kommer fel på ett hinder sedan jag fick det här tipset! :)

Sv: Tips sökes nu!??!!!!!!!!!!!!!!

Var i hela friden hittade du denna gamla tråden?

:rofl::rofl:

Nästan 5 år sedan senaste posten ju!

Liknande trådar

Hundträning Vi har fått en tillfällig gäst i huset, i form av en ung blivande jakthund. Hen kan för tillfället inte bo hos sin ägare, och vi fick...
2
Svar
22
· Visningar
1 930
Senast: MML
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände inte riktigt att det här platsar in i någon "vanlig tråd", och det är väl egentligen ett klart dagboksämne eftersom jag "bara"...
Svar
1
· Visningar
822
Senast: MML
·
Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
1 102
Senast: Pilot
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 487

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Barn som inte sover
  • Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat