Tips sökes på B-ponnyhingst att betäcka liten stor häst

Karoliten

Trådstartare
Söker en B-ponnyhingst att betäcka mitt holländska hoppsto med.Hon är e.Leggiero ue.Figaro.Hoppar mkt bra o rör sig bra.Placerad både i hopp o dressyr.Het i temperamentet men snäll i all hantering.Söker en hingst mot hopp inte allt för lång rygg.
 
Sv: Tips sökes på B-ponnyhingst att betäcka liten stor häst

Jag tror att de flesta B-ponnyhingstar står på naturlig betäckning så det kan ju vara bra att veta hurpass långt du är beredd att åka.
 
Sv: Tips sökes på B-ponnyhingst att betäcka liten stor häst

Hästen står i Skåne o jag bor i Småland så gärna i de södra delarna :)
 
Sv: Tips sökes på B-ponnyhingst att betäcka liten stor häst

Simberg Superman RW 113 ska finnas på semin i år. Han är nog visserligen mer allround än ren hopp men vet att han lämnat en del trevligt i hop med stora ston tidigare.
 
Sv: Tips sökes på B-ponnyhingst att betäcka liten stor häst

Simberg Superman RW 113 ska finnas på semin i år. Han är nog visserligen mer allround än ren hopp men vet att han lämnat en del trevligt i hop med stora ston tidigare.

Mm verkar vara en trevlig hingst lite dyr språng bara
 
Sv: Tips sökes på B-ponnyhingst att betäcka liten stor häst

Nyfiken bara; varför vill du göra en sådan korsning? Vad vill du ha ut av avkomman?
 
Sv: Tips sökes på B-ponnyhingst att betäcka liten stor häst

Nyfiken bara; varför vill du göra en sådan korsning? Vad vill du ha ut av avkomman?

Jo jag vet inte om stoet fått föl tidigare.Tänkte det var mer skonsamt med ett första mindre föl, sen har jag alltid trott hon kan ge en riktigt bra ponnyavkomma.:)
 
Sv: Tips sökes på B-ponnyhingst att betäcka liten stor häst

Fick för mig att SS kostade 2500:- språng....men nu hittade jag inga prisuppgifter :(
 
Sv: Tips sökes på B-ponnyhingst att betäcka liten stor häst

jag tycker det för en ponny, åh ja jag hållt på med avel ett tag, jag har alltid tyckt att den typen av villkor Hip Hop har är en mer fair deal för stoägarna;), men det är ju jag :)
 
Sv: Tips sökes på B-ponnyhingst att betäcka liten stor häst

Speciellt inte för en hingst som gett en massa bra avkommor med halvblodsston.

Jag har bara sett en avkomma med en halvblodssto. Nu fråga jag om tips på b-ponny hingst, sen är det upp till mig vad jag vill lägga ut eller inte.Så kan vi skippa prisdiskussionerna o tipsa om hingstar istället :)
 
Sv: Tips sökes på B-ponnyhingst att betäcka liten stor häst

Då ska du får ett ärligt svar av mig.
Vill du ha en BRA hingst så lär du inte hitta något billigare än så. Det är inte så att det blir billigare och billigare ju mindre de är... Det som skiljer ponnyhingstar från halvbloden är att man betalar allt vid språng, det tillkommer oftast inga dräktighets- eller levandefölavgifter.
 
Sv: Tips sökes på B-ponnyhingst att betäcka liten stor häst

Då ska du får ett ärligt svar av mig.
Vill du ha en BRA hingst så lär du inte hitta något billigare än så. Det är inte så att det blir billigare och billigare ju mindre de är... Det som skiljer ponnyhingstar från halvbloden är att man betalar allt vid språng, det tillkommer oftast inga dräktighets- eller levandefölavgifter.

Som jag sa kom med tips på hingstar så kollar jag priserna;)
 
Sv: Tips sökes på B-ponnyhingst att betäcka liten stor häst

Frankenhoehs Daylight står på semin. 1500 i språng, vet inte om det är billigt nog för dig.
 
Senast ändrad:
Sv: Tips sökes på B-ponnyhingst att betäcka liten stor häst

Som jag sa kom med tips på hingstar så kollar jag priserna;)
Absolut.
Men var medveten om att det inte kommer bli särskilt många tips om 2500 kr är för dyrt...

//hon som vet ett stort antal shetlandshingstar som det kostar betydligt mer att betäcka med, och som dessutom funderar på att just betäcka sitt shetlandssto med en sådan...
 
Senast ändrad:
Sv: Tips sökes på B-ponnyhingst att betäcka liten stor häst

Ja 2500kr vid 18 dagars dräktighet och sen 8000kr när fölet väl är fött, det är 10500kr + stationsavgifter, helt normalt mot det billiga hållet? :)

Kostar det då TOT 2500kr för en ponnyhingst (+ stationsavgifter då) så väl det EXTREMT billigt? O_o
 
Sv: Tips sökes på B-ponnyhingst att betäcka liten stor häst

Bara att förhandla med hingstägarna. ;)
Men generellt så är det oerhört ovanligt att ponnyhingstar på naturlig betäckning har liknande villkor.
 
Sv: Tips sökes på B-ponnyhingst att betäcka liten stor häst

För mig som kommer från halvblodsaveln betyder 2500 i språng att man bet 2500 per insemination eller betäckning.Som sagt en del ponnyer verkar ju ha 2500 and thats it o tack för den informationen.Men med HH upplägg vill jag poängtera att jag är inte ovillig att bet men som det är inom halvblodsaveln kan det bli en saftig räkning utan föl när man bet per språng som är det vanliga ;).
 

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 006
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 482
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 300
Senast: Farao
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 537

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp