Tips & råd

Sv: Tips & råd

ANDAS!
Du kommer ingenvart annars.

Och sen är det hjärnans rörelsemönster du behöver bryta. Och du behöver hitta känslan där du sitter korrekt, memorera den och sen sikta mot den känslan varje gång du rider, från första sekunden.

Spänningar nere i fötterna är bara symptom på att du spänner dig högre upp. Spänningar i axlar o nacke är de med tecken på att du spänner dig nån annanstans - min gissning i det här fallet är bålen (mage och rygg, bäcken/höft).

Du skulle behöva nån som kan berätta för dig hur du sitter och hjälpa dig att hitta känslan, så att du sen kan ha den känslan som mål.

Ta ett djupt andetag, bär upp dig själv uppåt och tänk inte att du ska spänna dig nånstans, utan att du ska slappna av.
Och ja, att tänka att du ska lyfta tårna är mindre spänningsbildande än att tänka att du ska trycka ner hälen.

Sv: Tips & råd

Jag har gått en kurs i centrerad ridning med kroppskännedom. Jättenyttigt. Vissa uttryck och övningar kunde verka lite flummiga, men om man focuserade på syftet så var det en bra kurs. Jag har förbättrat både gångarterna på min häst, samtidigt som jag har förbättrat min sits och jag känner mig mer avslappnad också.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 336
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 108
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 805
Senast: Askur2017
·
Kropp & Själ Hej Jag undrar om någon här har tips på en bra men inte alltför dyr motionscykel? :) Jag ska börja med mer intensiv rehab efter mitt...
Svar
0
· Visningar
297
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama