Tips & råd

S

Sanoh92

Jo ibland utan att jag tänker på det så kan jag lyfta upp hälen istället för att trampa ner den & så kan jag vara ibland väldigt spänd i axlar och ben när jag rider:crazy: Så jag undrar om ni har några tips om hur jag ska bli mer avslappnad:confused: Tacksam för alla sorts olika råd & svar:D

Sv: Tips & råd

Det där med hälen brukar lösa sig automatiskt när man
rider Islandshäst eftersom stiglädren ska vara längre och benen rakare och lite framåt.
Pröva det!

Försök träna upp vaderna lite så du har ork att ha hälarna nedåt.
Ex när man står med tårna på kanten av en trappa el liknande och höjer upp-ner sakta.

Se till så att du sitter ordentligt på rumpan så brukar benen kommai bättre position.
Träna mycket på sitsen utan stigbyglar! Gärna vid longering.
Om du kommer ner i sadeln och "känner dig säker" på att kunna sitta ordentligt så blir resten av sitsen bättre också.

Träna även magmusklerna så du kan spänna upp magen, istället för att spänna axlarna ;)

Det där med hälen brukar lösa sig automatiskt när man
rider Islandshäst eftersom stiglädren ska vara längre och benen rakare och lite framåt.
Pröva det!

okej har tänkt hyra uteritt på ett islandshäst stuteri men aldrig blivit av men får väll årna det:D

Ex när man står med tårna på kanten av en trappa el liknande och höjer upp-ner sakta.

Se till så att du sitter ordentligt på rumpan så brukar benen kommai bättre position.
Om du kommer ner i sadeln och "känner dig säker" på att kunna sitta ordentligt så blir resten av sitsen bättre också.

Träna även magmusklerna så du kan spänna upp magen, istället för att spänna axlarna ;)

Okej tack för hjälpen:)
Ska prova det någon dag:D

Stretcha också ut vaderna så muskeln är så pass elastisk och inte förkort att den måste dra ihop sig :idea:

träna på att SLAPPNA AV!:D det är nog där största problemet ligger...be ngn longera, leda dig på en lugn trygg häst, släpp tyglar o stigbyglar, blunda o tänk på andningen...jag gjorde så sist jag red ut:p annars brukar jag göra det på banan mellanåt...glömmer ofta o andas o blir lätt spänd...

träna på att SLAPPNA AV!:D det är nog där största problemet ligger...be ngn longera, leda dig på en lugn trygg häst, släpp tyglar o stigbyglar, blunda o tänk på andningen...jag gjorde så sist jag red ut:p annars brukar jag göra det på banan mellanåt...glömmer ofta o andas o blir lätt spänd...

okej jag brukar träna så ibland det går väll då ganska bra & jag slappnar av mycket men har ändå problem med att jag spänner mig:angel:

Du kanske skulle behöva en riktig helkroppsmassage och kolla upp så att du inte är sned och därför spänner dig? Jag kännde mig jämt så spänd i axlar och skulderbladspartiet, visade sig att felet satt att musklerna på ena benets sida var förkortade med nästan 2 cm, därav jag var spänd lite här och var och inte kunde slappna av :idea:

Du kanske skulle behöva en riktig helkroppsmassage och kolla upp så att du inte är sned och därför spänner dig? Jag kännde mig jämt så spänd i axlar och skulderbladspartiet, visade sig att felet satt att musklerna på ena benets sida var förkortade med nästan 2 cm, därav jag var spänd lite här och var och inte kunde slappna av :idea:

vet inte men får väll undersöka:cool:

hmm kan man ju göra varje tarappsteg man går i ju! :idea:
nu gäller det bara att minnas det... hmm:p

Tänk på din kropp hela tiden när du rider. Till exempel så varje gång du rider förbi A på ridbanan så känner du igenom kroppen och känner du då att du är spänd i axlarna så mjukna! I början blir det kanske svårt att komma ihåg-men efter ett tag får du in det i ryggmärgen och då kommer det bli mycket lättare att kontrollera din kropp!

Jag spänner mig själv mycket lätt och tänker mycket på min andning ochatt bli mjuk i kroppen. Jag rider mycket själv och till slut får man inte tänket och kan påminna sig själv att slappna av och att bli mjuk. Jag tror mycket på mental träning och att visualisera sig (se för sitt inre öga) vad man eftersträvar, det ger mycket mer än vad man kan tro. Låtsas att du är Kyra när du rider!

Har du en snäll häst så skritta på långa tyglar innan du börjar rida och gör stretchövningar! Du kan också skritta fram hästen för hand i fem minuter och gå i rask takt, lättare att arbeta med varma muskler!!

Tänk att du ska lyfta tårna istället för att trampa ner hälen. Att hela tiden tänka på att trampa ner hälarna leder lätt till spänningar, vilket tålyft inte gör ;)

jag har min gamla sadel nu igen & i den sadeln brukar jag faktist ganska ofta trycka ner hälen då jag lättare sjunker ner och blir avslppnare i den(hade annan sadel förut då vi tyckte den låg bättre på hästen men nu har ägaren tagit tillbaka den)

jag har min gamla sadel nu igen & i den sadeln brukar jag faktist ganska ofta trycka ner hälen då jag lättare sjunker ner och blir avslppnare i den(hade annan sadel förut då vi tyckte den låg bättre på hästen men nu har ägaren tagit tillbaka den)

ägaren till sadeln alltså, vi ägde inte sadeln :p

Prova "universalmedlet" att rida utan stigbyglar första halvan av ridpasset. "Öppna" bröstkorgen (eller dra axlarna ngt bakåt). Om sitsen är rätt hamnar hälarna nedåt när man stoppar in fötterna i stigbyglarna igen. Typ.....

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 336
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 108
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 805
Senast: Askur2017
·
Kropp & Själ Hej Jag undrar om någon här har tips på en bra men inte alltför dyr motionscykel? :) Jag ska börja med mer intensiv rehab efter mitt...
Svar
0
· Visningar
297
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama