Tips/råd (skriva av mig)

S

SpaCe

Hejsan!

Jag måste bara "ventilera" lite. Är så orolig så jag inte kan sova eller göra nånting. Så tänkte höra lite om någon har varit med om något liknande.

Jag har en häst på foder, fick honom i första augusti. Ett engelska fullblod som då var väldigt smal men nu har blitt finare! Jag har fäst mig JÄTTE mycket vid honom och vill honom verkligen allt väl.

Jag har dock märkt att han är stel i vänster sida och tog därför ut en ET för att känna igenom honom osv. Det visar sig då att han är oren, och jag har inte märkt något :eek:
Han markerar på vänster fram, det märks när han går på volt på hårt underlag. I höger varv syns det inte. ET började först att massera/känna lite på hö fram och det tyckte han var jätteskönt, men när hon började hålla på med vä fram visade han att han absolut inte tyckte om det :cry:

Jag har lixom inte märkt detta :cry: bara att han var "stel" i vänster (vilket han varit länge. Jag tävlade tom i helgen :o , men det syns ej när han går på mjukt underlag.

Jag har givetvis ringt veterinär, men ingan kan komma förens nästa vecka, vilket jag inte kan vänta på...är så orolig för den lilla plutten...

Vet inte vad jag vill med denna tråd, men ALLA råd och åsikter mottages tacksamt!!

Bild på sötnosen och hans fina förändring:love:

När jag fick honom (augusti):
23971225.jpg

Nu:
23888906.jpg

Sv: Tips/råd (skriva av mig)

Hästen såg ju hemsk ut på första kortet! Mycket finare på det andra =)

Ingen vet fören nästa vecka? Fredag idag så det är snart ny vecka =)
Annars om du tycker det är så akut så kanske de har någon som har jour?? Distriktsveterinärerna brukar ha de. Fast det brukar vara svindyrt....

Åk till klinik i stället för ta ut vet. till stallet. Det enda en DV kan göra är i princip säga boxvila x dagar eller säger åt dig att åka till klinik.

Håller med ovanstårende talare, ta den till en klinik i stället, DV kan ju inte röntga eller något sånt så du riskerar bara att få dubbla veterinärs kostander eftersom dom troligen kommer vilja ha antingen skelettröntgen eller mjukdelsröntgen för att fastställa vad som är fel!
Du har skött om den väl, den är betydligt finare nu än den va när du fick den!

Lycka till!

Håller med ovanstående, du har verkligen skött hästen fint och du kan nog hellre åka direkt till klinik om du har möjlighet, blir bara dyrt att först ta ut DV och sedan kanske ändå måste åka till klinik.

Sedan skulle jag vilja lugna dig och säga att det där knappast är något så akut att han inte klarar sig några dagar utan veterinärbesök. Han har ju uppenbarligen gått sådär ett tag, så sov och vila dig i helgen :idea: och se om du kan få åka till klinik i veckan.

Har du besiktigat honom innan du fick honom? Bara funderar på om han kanske kan ha varit halt sedan innan du fick honom? Han såg inte precis välskött ut innan, så man kan ju tänka att de kan ha missat en hälta..

Lycka till och keep up the good work!

oj vad han såg ut på första :eek: stor skillnad på andra kortet :) Har den gått på banan ? Kan ju vara något därifrån ? Hade ett varmblod som vi efter någon månad märkte att han gick snett med korset, så tog ut en ET som rättade till det och då kom det fram en hälta. Åkte in till vet, hade inflammation v.f kota och knä och v.b knä :crazy: Behandlade i tre månader och blev sedan friskförklarad, visade sig att han pålagringar v.f kota. Red igång han två månader och började i samband med betessläppet få gallor, trodde det var gräsgallor, det trodde även vet,tog ut vet för vi tyckte han var lite hårdare i v. kotan men haltade inte. Fick sen iaf ett sår så han fick vila 4 veckor, sen när vi skulle börja trava på han efter igångsättningen var det nått fel igen :crazy: trodde först det var en rörelsestörning för att han var stel, så tog ut ET men det blev bara värre ... Ringde vet igen och ut igen och hade fått inflammation v. kota igen :cry: Vi valde att ta bort han, för han var inte en häst som tyckte om att stå ensam i en hage, lr att inte ridas + att han antagligen inte hade hållit för det. :cry:
Har ni kollat så det inte är pålagringar ??

Tack för era svar! Jag har lytt råden och bokat in kliniken istället för DV :)

Ja han har gått 5 år på täby. Jag har nu också fått reda på att han har varit typ "stel" i flera år..:crazy: Så jag är väldigt orolig för att det ska vara något gammalt som inte går att göra något åt..:crazy:

Jag vet inte så mycket om ämnet, men om det är en väldigt gammal skada (kanske från galopptiden?) skulle det då kunna behandlas? Om det tex är en pålagring, förslitningsskada osv. Har ni erfarenheter av något sådant?

Tack så mycket för era vänliga ord, det värmer verkligen:laugh:

Tack för era svar! Jag har lytt råden och bokat in kliniken istället för DV :)

Ja han har gått 5 år på täby. Jag har nu också fått reda på att han har varit typ "stel" i flera år..:crazy: Så jag är väldigt orolig för att det ska vara något gammalt som inte går att göra något åt..:crazy:

Jag vet inte så mycket om ämnet, men om det är en väldigt gammal skada (kanske från galopptiden?) skulle det då kunna behandlas? Om det tex är en pålagring, förslitningsskada osv. Har ni erfarenheter av något sådant?

Tack så mycket för era vänliga ord, det värmer verkligen:laugh:

har du kollat ryggen?´Mitt fullblod hade problem med ryggen, men oxå en gaffelbands skada i ett framben- läkte utan problem....

Be vet. att röntga ryggen. Mitt fullblod togs bort i morse pga kissing spines. Vi har trott under flera månader att det berodde på att han hade inflamation i h.fram men som sedan visade sig vara KS. Vet. sa även det att det är många fullblod som har gått i galopp som har KS.

Be vet. att röntga ryggen. Mitt fullblod togs bort i morse pga kissing spines. Vi har trott under flera månader att det berodde på att han hade inflamation i h.fram men som sedan visade sig vara KS. Vet. sa även det att det är många fullblod som har gått i galopp som har KS.

Min hade oxå KS, hade jag vetat då vad jag vet idag hade jag väntat med att ta bort honom. vad jag menar är att TS inte ska bli rädd, det går att rida många hästar med KS, bara man vet hur, och att skadan inte är för stor.

mitt fullblod fick jag ta bort som 7 åring för förslitningsskador båda framknäna.
Han hade också gått på bana. Fanns inget mer att göra, han skulle stå avställd i ett år sen skulle vi se om han ev kunde bli ridbar igen, men efter ett halvår utan ridning så blev han så frustrerad och mådde så dåligt så han fick somna in.

Men det behöver ju inte vara förslitningsskador, det kan ju vara nästan vad som helst ju! Kan ju vara något ofarligt, som med rätt behandling blir bra. Jag håller tummarna!

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 602
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 418
Senast: pews1972
·
Hästvård Behöver hjälp med tankar....det låter helt sjukt när jag läser hon är ju jämt skadad lugnt riden massage regelbundet osv väldigt...
Svar
11
· Visningar
6 735
Senast: Madde_padde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka