Tips på vad man kan göra för att variera?

S

sandraR

Hejsan! Jag & min foderhäst söker nu efter bra tips på varierad ridning. Visst, dressyr, hoppning & uteritt de vet vi redan om, och det är i stort sätt vad vi arbetar med. Promenader & tömkörning också. Men jag vill veta om du har något roligt tips som man kan göra, både från hästryggen & från marken, t.ex för att komma närmre sin häst. Tacksam för varenda svar!
/Sandra

Sv: Tips på vad man kan göra för att variera?

Heej!
Man kan ju alltid klättra (det är en bra träning att klättra i skritt i låg form, det bygger upp ryggmusklerna). Longera och hoppa naturhinder är oxå kul:D Om du har havet eller en sjö nära stallet, så bada med hästen! Det är ju så supermysigt:)! Plus att det ger muskler :P Men kolla bara upp så man får vara där med hästen, jag har varit med om många utskällningar och massa skit:S xD Vet inte om jag har hjälpt till överhuvudtaget, men hoppas det (a) haha, Lycka till och ha så kul!

En veckoplanering för mig kan vara;
Uteritt, intervallträning galopp
Dressyr på bana/i ridhus
NH träning (Väldigt roligt och lärorikt!)
Vila
Klättring (nedförs; mycket samling hög form, uppförs; högt skritt-tempo låg form - bygger fiina muskler!)
Banhoppning

Synd att inte det är fler dagar på en vecka! Markarbeta, ut och power-walka, jogga från marken... Bara fantasin kan stoppa dig! Ut och lek!

du kan ju variera dina övningar.. träna igenom dressyrprogram, lägg in hinder i dressyrprogrammen, gör egna dressyrprogram och caprilliprogram.. träna på att rida till musik.. kolla på hippson.se, där finns det många förslag till övningar inom markarbete (nästan för många :p )

gör en svamp eller bär-ritt ut i skogen och plocka svamp/bär :) korta stiglädrane och träna balansen i skritt, trav och galopp i skogen.. träna dressyr i skogen (sidvärts då) och gå ut å bygg några lätta fälttävlanshinder (fråga grannarna om det är ok) annars kanske du kan bygga dem i sommarhagen?

jogga med hästen.. rid barbacka.. prova bettlöst och bomlöst.. longera, löshoppa, träna agility (slalom, småhinder, stå still på pall, gå över bro, gå på pressenning..

har du en grusgång nånstans så haka upp trädgårdsslangen och rikta en stråle åt sidan, träna på att gå genom den och kanske hoppa över den..

Googla på trec och trail och träna på lite såna grejer.

Terränghoppning är superkul!

kör din häst! superskoj!
annars långa, härliga uteritter om vädret håller. jag rider bara i paddock ca 2 dagar i veckan.

*kl*

Varför inte ta med hästen på en liten cykeltur. Detta ger garanterat bra muskler och kondition för hästen och det är nyttigt för hästen att träna utan ryttare på ryggen. Idealiskt om du bor i ett område med långa raksträckor av grusvägar. om du har tillgång till fyrhjuling så går det lika bra att ta hästen bredvid dig i grimma och grimskaft. ps. se till att hästen kan det här med att stanna bara...:D

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
18
· Visningar
1 784
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 492
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 901
Senast: inverterad
·
Ridning Hej! Jag behöver tips på en hållbar, sund och frisk hästras... Jag ska köpa häst igen och har endast dåliga erfarenheter av...
2
Svar
31
· Visningar
3 169
Senast: Karoliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve