Jag älskar fjordingar! Tänkte skriva med det också men samtidigt, alla fjordingar jag ridit har varit ”brötiga” och svåra, starka och envisa. En var jättemysig från marken men ridningen gick inte bra. Jag var i och för sig kanske 12 år eller nåt, men i alla fall Tänker att det kanske ligger lite i rasen? Eller har jag haft otur? För de är verkligen de finaste av alla enligt mig
Jag ska väl egentligen inte tala för fjordhästen, då jag har ett väldigt litet underlag för min erfarenhet. Men jag har hittills haft fem fjordhästar och ingen av dem har varit brötig eller svår. Dock med brasklappen att jag haft alla från de att de var föl. Dvs jag har uppfostrat dem till vettiga hästar. En var ganska krånglig i ridningen då han gärna hittade på bus (skolor över marken eller 180 grader sväng och fullt ös hem...), men det kan iofs också berott på medfödd skada som kan ha gjort ont (även om det märktes först ordentligt två år senare).
För mig är fjordhäst en oerhört lätthanterlig och intelligent häst, som är okomplicerade att utbilda. Jag hade en större utmaning när jag utbildade min welsh mountain än med nån av fjordhästarna.