Tips på träningschema?

K

krigarinna

Jag har nu haft min riktigt hingstiga pålle i tre veckor. Och skulle nu vilja ha lite tips på träning. Han är inte mycket riden, kan inte speciellt mycket heller (han är en 7 årig fd travare).
Han kan galoppera väldigt bra, men är osäker på galoppskänkeln, eller bara föredrar trava.
I paddocken är han helt död. Kanske för att det är riktigt tråkigt för honom. Han håller inte igång traven och lunkar gärna fram. Men han lyssnar väldigt mycket. Dock funderar jag också om han inte orkar bära mig riktigt bra heller. Eftersom han inte är mycket riden, och knappt med sadel alls. Plus att jag väger mer än den förra ryttaren och dessutom är längre.

Vi har inte ridit ut ännu eftersom han är helt "hopplös" just nu med allting. Blir "rädd" när det blåser från fel håll och allting. Sen också att han inte går att ledas förbi tränande hästar eller rida ihop med andra. Då han direkt börjar trava och visa upp sig på ett otroligt elegant sätt och brummar så klart.

Så, finns det några tips och tränings som man kan rekommendera?
 
Sv: Tips på träningschema?

ingen som ha de minsta tipset? :(
 
Sv: Tips på träningschema?

Jag har nu haft min riktigt hingstiga pålle i tre veckor. Och skulle nu vilja ha lite tips på träning. Han är inte mycket riden, kan inte speciellt mycket heller (han är en 7 årig fd travare).
Han kan galoppera väldigt bra, men är osäker på galoppskänkeln, eller bara föredrar trava.
I paddocken är han helt död. Kanske för att det är riktigt tråkigt för honom. Han håller inte igång traven och lunkar gärna fram. Men han lyssnar väldigt mycket. Dock funderar jag också om han inte orkar bära mig riktigt bra heller. Eftersom han inte är mycket riden, och knappt med sadel alls. Plus att jag väger mer än den förra ryttaren och dessutom är längre.

Vi har inte ridit ut ännu eftersom han är helt "hopplös" just nu med allting. Blir "rädd" när det blåser från fel håll och allting. Sen också att han inte går att ledas förbi tränande hästar eller rida ihop med andra. Då han direkt börjar trava och visa upp sig på ett otroligt elegant sätt och brummar så klart.

Så, finns det några tips och tränings som man kan rekommendera?

Hejsan!

ÄR det en hingst du har? Eller är han klapphingst?
Om det är en valack så prova att ge munkpeppar i maten (det köper du av olika som säljer örter). Sedan ska han ut i hagen med hästkompisar. Det är viktigt! För som f.d. travare så kanske han alltid har fått gå själv och nu är det viktigt att du lär honom att umgås med andra hästar. För att han skall kunna trivas med livet som din ridhäst.
I omskolningen av hästar får man ta den tid det tar. Först måste hästen vänja sig vid nya rutiner och nya stallet samt nya hästkompisar och sist men inte minst dig. Sedan kommer ridningen.

Jag skulle ha börjat ute. Känner du dig osäker så led hästen (i träns eller kapson och longerlina) ut i naturen, innan du börjar rida samma väg som ni gått. Och när du sedan rider i paddocken så skall du göra det roligt för hästen. Jobba t.e.x. runt koner och över kavaletti för att få fram framåtbjudningen. Om hästen "dör" för dig så fungerar inte din träning och det är dax att väcka upp hästen genom att göra något helt nytt. Varför inte lägga ut preseningar, ställa upp paraplyer, hänga upp färgglada filtar och annat längs ridbanan för att väcka honom? Samtidigt tränar ni bara bas kunskaper så som övergångar mellan gångarterna. Visst kunde han galoppskänkeln? Då skall du naturligtvis inte tollerera trav om du bett om galopp.

Iakta din häst i hagen. Hur rör han sig i frihet? Galopperar han? Byter han galopp smidigt? Slängtrava han? Dessa frågor kan ge dig svar på om din häst kan göra det du kräver av honom utan ryttare. Kan han inte det, så är det omöjligt att kräva det under ryttare. Han måste kunna det i frihet först, så se din häst och jobba honom sedan utifrån den nivån han befinner sig på just nu. Och mins att omskolning tar tid och att det får ta tid.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 393
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag har nyligen köpt en 5 årig varmblodstravare. Han är rätt outbildad i ridningen då hann nyss avslutade sin karriär som travare. Han...
Svar
9
· Visningar
1 108
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp