tips på träning (rätt långt)

K

krigarinna

Vi har kört fast. Hästen tycker inte nåt är roligt, inte jag heller. Både han och jag behöver hela tiden nåt nytt att lära, nåt nytt och roligt att hitta på.
Men nu är båda urless på de vanliga och jag kommer inte på nåt nytt att göra. Det finns inte många ställen att rida här på. Så dom börjar bli tråkiga. Speciellt för honom. Så fort han vet att det är åt de hållet vi ska, så tröttnar han direkt. Sist, stannade han och frös fast i marken.
Paddocken är skitdryg för honom. han hatar de stället. Det har han gjort innan jag ens köpte honom. Han tycker det är tråkigare än tråkigast. jag håller med.
Jag har försökt variera träningen med uteritt, klättring, utforska olika ställen, vanlig träning i paddock trots att det är tråkigt som attan, longering, tömkörning, löshoppning.
Men ALLT är tråkigt. Även för honom. Och nu har han tröttnat så mycket att han bara protesterar.
Känns som det inte går nå vart eftersom han verkligen inte vill vara med längre. Han har börjat bli besvärlig med uppsittning också nu. Sparkar och flyttar runt runt runt.
Har kollat om sadeln sitter fel eller om han har ont. Men sadeln sitter bra och han är inte öm nånstans.

Det enda vi båda uppskattar är promenader. Att jag leder honom enbart i grimma och klättrar och busar i skogen.

Så finns de nåt tips på vad jag kan göra? Kan ju inte alltid kuta i skogen och leda honom för att det tills vidare är det enda roliga.

Han är en väldigt intelligent häst också och blir lätt understimulerad. :(

//Helt tomt på ideer.
 
Sv: tips på träning (rätt långt)

Hej!
Ni kan ju ta lite semester.. ställ av honom några veckor så kanske ni får en nytändning i arbetet igen! Hur kommer det sig att ni tycker paddocken är så tråkig? Har du någon bra tränare? Har man mål med träningen så spelar det ju mindre roll var man rider? Har du mål uppsatta? som tävling el dylikt.
 
Sv: tips på träning (rätt långt)

Har provat med kortare semester. Han fick vila i över en vecka men så fort han märkte att arbete var på väg så blev han som han är nu. Nja, varför han tycker paddocken är tråkig vet jag inte. Hans förra ägare hade också problem med att få honom att funka i paddock.
Jag tycker själv att paddocken är trist eftersom jag mestadels harvat runt i sånt under ridskoletiden. Däremot älskar jag att rida terräng.
Tyvärr har jag ingen bra tränare, inte ens råd till det längre då jag blev av med jobbet. Just nu är det inga mål uppsatta eftersom jag inte riktigt vet vad jag ska satsa på.

Men de där att ställa av honom vet ja inte om. Han har mest vilat tidigare. Direkt efter travkarriären så gick han länge på sommarbete. Förra ägaren red väldigt sällan (typ varannan vecka eller så). :S Så han är inte mycket riden heller.
 
Sv: tips på träning (rätt långt)

Dum fråga kanske: Allt du vill åstadkomma i paddocken, kan du åstadkomma det i skogen? Måste ni vara i paddocken för att träna övergångar, skänkelvikningar, galoppfattningar, framdelsvändningar osv osv? Skall du ut och tävla dressyr? Gör alla övningar i skogen istället om du absolut inte måste träna programridning. Meningen med träningen är ju att ni ska ha kul, hästen skall bli lydig och vältränad och det behöver ni inte ridbanan till. Om du vill använda ridbanan i framtiden så ta bara hästen i grimma dit en låååång period och ät morötter och bara slappa - inga krav på någon prestation. Promenera ett varv, erbjud lite kli på manken och gå därifrån. Hästen skall bli förvånad över hur kravlöst, enkelt och liten tid ni tillbringar där. Har du en äng/gärde i närheten så finns ju möjligheten att göra "ridbana" där istället om du tycker det behövs.
 
Sv: tips på träning (rätt långt)

Ja det där lät faktist som en bra ide. Har tidigare gjort det. Men nu när det är superhalt överallt och mörkt som bara den när man kommer hem...så finns de ju inte mycket mer alternativ än att välja paddocken :(

Jag börjar nästan också fundera om min vikt blivit ett problem för honom. Jag var sjuk en längre tid här och gick rätt snabbt upp i vikt. Och han är ju inte speciellt mycket musklad. Så, att bära en 175cm lång person som numera väger över 80kg kanske inte passar? :S (Han är 156cm) Kanske det också blivit ett problem? Speciellt nu när marken är svinhård och hal..
 
Sv: tips på träning (rätt långt)

Det är aldrig kul när motivationen dalar....

Promenader är jättebra tycker jag, och om ni båda tycker det är kul så är det ju ett bra alternativ (kanske du tappar några kg också?)!

Det finns ju mycket annat man kan göra än rida.
Köra honom kanske?
Eller varför inte trickträning? Kan ju vara en jättekul grej, speciellt om han är smart och lätt blir uttråkad.

Eller varför inte byta inriktning helt och hållet?
Akademiskt?
Western?
Precisionskörning?

Lycka till
 
Sv: tips på träning (rätt långt)

Jo, promenaderna är härliga. Dock går jag så mycket om dagarna att jag har rejäla hälsporrar..:S
Han är ju som dom flesta travare, inkörd. Men han är rätt bakskygg enligt förra ägarna. Men det kanske funkar. jag har alltid velat köra..:)

Trickträningen tänker jag definitivt testa! Det lät verkligen som en rolig grej. Gör sånt med mina hundar just nu :P


Tack för tipsen!
 
Sv: tips på träning (rätt långt)

Det är en jobbig tid nu på vintern helt klart. Jag har en bra pannlampa för mörka kvällar i skogen, funkar jättebra när man ändå bara ska skritta en sväng. Dessutom får hästen alltid snösulor och fyra isbrodd i varje sko så då är det inga problem med underlaget oavsett om det är isgata. Det går att trava på is utan problem! Visst kanske det skulle vara bättre för din häst med mindre vikt på ryggen men jag tror inte det är grundproblemet eftersom ni inte har några problem i skogen med motivationen. När man tävlar distans i mästerskap (VM och SM) måste ryttare inkl utrustning väga MINST 75 kg. De flesta rider araber i den storleken som din häst dvs 150-160 höga.
 
Sv: tips på träning (rätt långt)

men nu är det ju problem med motiveringen i skogen med. han vägrar fortsätta. Han tycker inte det är kul alls :(
Nu verkar han dock ha en riktigt tjurig period. Är grinig som bara den..
 
Sv: tips på träning (rätt långt)

Ja, just det! Du skrev ju nu ser jag att du bara kan leda honom i skogen. Har du sällskap med dig ut i skogen när du försöker rida eller går ni ut själva? Kan det vara så att han har kommit på ett sätt att slippa bli riden bara för att han inte vill? Hur gammal är han och hur länge har du haft honom? Hur har träningen gått förut och har du märkt när det hela började gå snett?
 
Sv: tips på träning (rätt långt)

men nu är det ju problem med motiveringen i skogen med. han vägrar fortsätta. Han tycker inte det är kul alls :(
Nu verkar han dock ha en riktigt tjurig period. Är grinig som bara den..

Mitt sto beter sig liknande, dock är vi inte längst ner i gropen än, har fortfarande några saker som är roliga att göra - som tömkörning.
Har du testat att löshoppa? Löslongera? det fick min att vakna upp. Träna lite horsemanship kanske? Ge dej själv en period att lära dig förstå honom och gör övningar som stärker förtroendet mellan er, var bara en tanke..* KAN få honom att gilla paddocken.
 
Sv: tips på träning (rätt långt)

Ut och rid i skogen barbacka med grimma:idea:
Eller nåt:D
Rid utan krav ett tag, bara ut och busa.

Trickträna, åk på någon kurs eller clinic, testa nåt helt nytt.

Eller skit i att göra något alls i ett par veckor. Bara umgås, va med honom i hagen och låt honom bara vara häst ett tag:)

Min häst är likadan, tröttnar jättefort. Dock är hon ung och helt outbildad så hon har massor att lära vilket underlättar
 
Sv: tips på träning (rätt långt)

låter så konstigt, att han inte vill nåt. Antingen är han inte frisk eller så är han din ledare (dvs du är inte hans ledare vilket en häst behöver för att funka bra)
han kanske blir glad igen om du verkligen talar om för honom att idag skall vi göra det här och just det här och inget annat. tex longera för att göra nåt enkelt där du lätt visar vem som bestämmer.
Eller är han halt på alla 4?
 
Sv: tips på träning (rätt långt)

Jag har longerat honom rätt mycket dom senaste dagarna eftersom han inte är intresserad av annat. Dock verkar han lessna på det med. Han gör ju som man säger och lyssnar väldigt bra men han är inte motiverad. Nej han är inte halt. Tänkte förut på att sadeln kanske låg fel eller att han hade ont i ryggen. Men det fanns inge fel där heller.

Problemen började då vaccineringsvilan gått över. Han har betett sig nästan exakt likadant tidigare. (han får vila ca en vecka efter vaccinering).
Han blir otroligt tjurskallig 2-3 veckor efter vaccineringen (som första gången, fick han raserianfall natten efter sprutan och flyttade sin box rätt mycket). Han fick sin andra botulism spruta för nästan två veckor sen sist. Så ja vet inte, låter lite konstigt att en vaccination skulle orsaka såna här saker.

Just nu får han vila mest, bli longerad och vara ute på promenad. :( men det känns inte speciellt roligt.
 
Sv: tips på träning (rätt långt)

vad säger din veterinär då? (som har konstaterat att han inte är halt eller har ont i ryggen
och att magen funkar)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: tips på träning (rätt långt)

Hon säger bara att han dummar sig. Inget annat :S
 
Sv: tips på träning (rätt långt)

Hm... Har du någon tränare du litar på som känner dig och din häst? Vad säger han/hon om det hela?
 
Sv: tips på träning (rätt långt)

ja, om han bara dummar sig så - ta hjälp, en gång kan räcka, å så får ni ur honom dummeriet.
 
Sv: tips på träning (rätt långt)

Jag skulle nog låta honom vila några veckor och under den tiden endast leda honom i grimma ute. Gör roliga saker - rid ute, träna dressyr på vägar och ängar, galoppera, klättra, hoppa över diken och omkullfallna träd - uteritterna går att variera så både du och din häst tycker det är roligare. Du kan rida dressyr ute, konditionsträna och hoppa. Träna bara då och då i paddocken och endast korta stunder, med varierad träning, så kanske inte hästen tröttnar så fort. Kontrollera också att utrustningen passar och att fodret är bra. Hästen kanske är ledsen av en annan orsak än ridningen? Men jag tror ändå att varierad ridning skulle fungera bäst. Rid några gånger i veckan och promenera då och då med hästen.
 
Sv: tips på träning (rätt långt)

Jag tycker dock inte han dummar sig speciellt mycket. Visst, han testar emellanåt, men det här är helt annat. Han brukar ju ändå vara väldigt lyhörd och snäll. Dock tycker han absolut inte om att andra människor kommer nära. Inte ens för att klappa. :S

Nja, det är inte så lätt att variera ridningen då han endast kan skritta och trava. (han reds in mindre än ett år sen av förra ägaren).



Jag funderar också om han är ledsen över nåt annat också. Men det är ju så himla svårt att veta vad det är :/
 

Liknande trådar

Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 489
Senast: Pyrran
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok “Träna!”, säger de. “Det är superviktigt och bra för i princip ALLT!” Jo, jag vet. Jag är egentligen en sån som GILLAR att träna på gym...
Svar
3
· Visningar
1 210
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 183
Senast: QueenLilith
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp