tips på träning (rätt långt)

Sv: tips på träning (rätt långt)

Trickträning gjorde min förra överaktiva häst väldigt glad iaf. Eller klickerträning snarare i mitt fall. Det började med att jag bara skulle lära honom öppna dörren till boxen, boxen stod i hagen och var även ett vindskydd, och det lärde han sig supersnabb. Sen skulle jag min dumme f*n lära honom stänga den också vilket också gick jättesnabbt. Sen fick jag en häst som tiggde genom att stänga-öppma-stänga-öppna-stänga-öppna boxdörren :p
Sen fick han lära sig spela fotboll. Det tyckte han också var kul (mest själva inlärningsmomentet och att han visste att han fick godis när han var duktig). Men han var rätt kass på att göra mål! ;)

Jag upplever att hästarna tycker det är roligast när det händer något hela tiden men utan "krav". Därför tycker jag skogen är bäst, så fålig terräng som möjligt för då får hästen hela tiden hålla koll på vart den sätter fötterna. Om man ger den det ansvaret vill säga.
I skogen kan man ju (beroende på underlag och antal träd osv) ofta gå off-road och bara traska rätt ut i skogen.
Så lite krav som möjligt och så mycket spontana saker som möjligt och så mycket lita på hästen (låta hästen ta eget ansvar) som möjligt så brukar de bli mest positiva.

Sen så kanske den tycker det vore roligare med sällskap?
 
Sv: tips på träning (rätt långt)

jag har tänkt på att ha sällskap ut då vi rider. men just nu har han sin period då han är otrolig sur på allt och allting och biter även sina hästkompisar och stoet som han är så kär i. Så ja... det får väl bli promenader ett tag tills han är lugnare igen. :)
 

Liknande trådar

Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 489
Senast: Pyrran
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok “Träna!”, säger de. “Det är superviktigt och bra för i princip ALLT!” Jo, jag vet. Jag är egentligen en sån som GILLAR att träna på gym...
Svar
3
· Visningar
1 210
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 183
Senast: QueenLilith
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp