Tips på träning av unghäst.

Csillag

Trådstartare
Jag har en fyraåring som jag precis har börjat rida löst (skritt och trav).
Han är en stjärnkikare både vid longering och ridning och vad bör jag göra så han inte går sådär och bygger fel muskler eller jag ska tillåta honom att gå så tills han byggt upp mer styrka? (jag vill inte tvinga honom till något som han inte orkar, ridningen ska vara rolig)

Jag är mycket ute i skogen och går med honom upp och ner i backar, över stock och sten.

Jag löshoppar honom ibland och jag har tömkört honom enstaka gånger men det har inte funkat riktigt men jag ska ta tag i det nu igen när vi känner varandra bättre.
Ska även ner i vatten och gå med honom nu när isen försvunnit.

Har ni tips på fler saker man kan hitta på som är styrkande för rygg och bakdel?

Sv: Tips på träning av unghäst.

De bygger ju ryggmuskler bland annat av klättring och av att jobba i form.

Har ingen direkt erfarenhet av 4 åringar, men har en 5 åring som snart blir 6, är ett fullblod och har varit ridhäst i ca10 månader. Hon har ganska dålig balans än så länge, men hon blir bättre och bättre.
Vi har haft henne ca 4 månader och första månaden sprang hon typ bara med huvudet rakt upp, andra månaden började hon lugna ner sig och söka sig neråt i skritten...
3 månaden började hon orka gå iform längre i skritten, och orkar nu gå även lite i traven :)

Jag tkr det är viktigt att det får ta den tid hästen behöver, så att den verkligen orkar gå i en riktig form och jobba med bakbenen.

Det jag fokuserade på i början med min häst var att hon skulle vara avslappnad och söka sig neråt och sen från det krävt mer att hon ska samla sig.

Sen om det är "man ska göra" vet jag inte... men det funkade på min häst :)

iaf så tror jag tömkörning kan vara bra, finns det ingen som kan hjälpa dej?
Annars om du ändå vill motionera din häst så kanske du kan rida en bit och sen gå om du tkr att h*n blir för mkt "stjätnkikare" ?

Kanske kunde hjälpa lite iaf ;)

Har du provat att longera inspänd? Använder ibland en 'pessoagjord' vid longering, den tycker jag är väldigt bra!
Gör det bara en liten stund dock, för det är ganska jobbigt för hästen.

Annars tycker jag du är på rätt spår med klättring och "över-stock-och-sten-ridning"!!

Kör in hästen, jätte bra sätt att få hästen att hugga i och komma framner med framdelen.

Med stjärnkikare menar du en häst som springer upp med huvudet och är spänd i nacke och underhals, eller menar du en unghäst som springer i en hög naturlig form?
Om den är spänd kan det vara nåt som är fel;sadel,tänder etc. Eller så behöver den bara mer tid på sig att slappna av.
Om den inte är spänd kan det vara att den har en hög naturlig form och bara den känns mjuk när du rider så är det ingen fara.Hästen bygger muskler även när den går i en naturlig form. Lycka till

Det är en blandning mellan spänd och unghästform, ibland det ena och ibland det andra.

Han är ju bara fyra år, är det så bra att longera med pessoasele då? Berätta gärna mer om den, inverkan osv. Jag har aldrig använt en sådan och har bara sett på bild.

Jag brukar använda antingen pessoalonge eller vanlig graman vid longering. Börja med att spänna in lite lätt, för att se hur hästen reagerar och för att få den i en avslappnad och naturlig form. Meningen är ju att inspänningen ska visa vägen, den ska inte spännas in och "sitta fast" med huvudet. Detta kan man göra även när hästen är ung, var bara försiktig så den inte får panik, alla hästar reagerar ju olika. Jag brukar även använda graman vid ridning om hästen inte naturligt söker sig mot rätt form. Men först måste den ha ordentlig framåtbjudning när man rider så man inte liksom sitter och segar. Gramanen är som sagt bara för att visa hästen på rätt väg och inget som man ska använda alltid. Det brukar räcka att rida med graman ett par tre dagar för att komma på rätt väg. Sen tycker jag inte det gör något om en tre-fyra-åring inte går i helt rätt form. Hellre att den går i lite friare form än att man sitter och håller och tvingar ner den på tygeln. Det kommer av sig själv med rätt ridning! Lycka till!

Så länge man gör det korta stunder tror jag det är bra för unghästen att longeras inspänd. Jag tror personligen att det hjälper den att komma in i det rätta tänket (som minicooper är inne på) och fokusera på sin uppgift.
Pessoagjorden tycker jag är bra just för att den även ligger runt hästens bakdel och liksom driver den fram till bettet och uppmuntrar hästen att få med bakdelen (typ så iaf!) Men jag longerar även med andra inspänningar och longerar även utan!

I ridningen kan du även tänka på att se till att hästen verkligen engagerar sina bakben - så kommer den lättare till en riktig form. Men i ett såhär tidigt stadium är förstås inte form det viktigaste.

Liknande trådar

Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 675
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka