Tips på tjockt ylletäcke!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare megalodon
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 3 234
M

megalodon

Min känsliga häst behöver täckas inne redan och jag har funderat om inte ett tjockt ylletäcke skulle vara bäst, ylle andas ju...tror jag.:crazy:

Jag har kollat lite på nätet men hittar inte något med kryssgjordar och som har nån typ av passform för att ha som stalltäcke.
Tip me please!

Sv: Tips på tjockt ylletäcke!

Jag har faktiskt köpt ett tjockt ylletäcke på Börjes (deras dyraste 298:-) och det ligger förvånansvärt bra, och jag är rätt kräsen.
En sak att tänka på är att det är rätt stort i storlekarna.

nackdelen med ylle är att ALLT fastnar på dem. Spån ditter kvar på täcket och är nästintill omöjligt att få bort likaså päls.

Jag har faktiskt köpt ett tjockt ylletäcke på Börjes (deras dyraste 298:-) och det ligger förvånansvärt bra, och jag är rätt kräsen.
En sak att tänka på är att det är rätt stort i storlekarna.

okej tack jag ska genas titta där.

nackdelen med ylle är att ALLT fastnar på dem. Spån ditter kvar på täcket och är nästintill omöjligt att få bort likaså päls.

Jo tänkte lite så också faktiskt och vi har torv...o så är han en riktig skitgris, det blir kanske lite äckligt snabbt.

Tänkte att det skulle kanske bli för varmt med ett termotäcke även det jag har bara är 150 g.
Stallet är "varmstall" med bra vent.

Kolla med Bidermans, vi hade ett ulltäcke därifrån som verkligen var superbra! Tjockt och rejält, med ordentliga beslag. Kostade dock därefter...:angel:

I övrigt håller jag med mizz_perfect, ylletäcken är otroligt jobbiga att ha som stalltäcken, de suger åt sig av ALLT. Det kanske funkar om man har halmbädd med torv i botten, iofs.

Jag har också ylletäcken från Bidermans, både hel filt (travfilt), vanligt och ländtäcke. Dom är mkt bra, men som sagt inte helt billiga.

Om man köper ett ylletäcke som är "hårt pressat", så fastnar det inte i det. Har ett gammalt superbra av okänt märke, där yllet inte är "fluffigt" så att säga, utan mer pressat. Nu står mina hästar iof på halm, men det fastnar inget i det.

Senast ändrad:

Knapplån!
Ylletäcke, när är det bra att använda?
Det är inte som fleece så det suger ut fukten???

Antar dom är mer slitstarka än fleece och kanske bra att ha under täcken när dom går ute????

Har sett fina ylletäcken, men ja vet ju igentligen inte vad dom gör för nytta.

Kan rekommendera Catagos täcken som är ull utvändigt och fleece invändigt.
Det är väldigt fin ullyta som det inte fastnat mycket i.
Kryssgjordar och svansrem, dubbla bogknäppen med kardborre över. BRA passform!
Ngt lite små i storleken.
Kostar runt 650-750 kr beroende på var du köper dem!

Min har ett brunt tjockt ylletäcke från hansbo just nu, med kryssjordar :)

Jag tycker ylletäcken är värdelösa som stalltäcken. Dom är omöjliga att tvätta, väldigt tunga, oftast inte så bra passform och dessutom fastnar detn massor med spån och hö på det. Ylletäcken har mina hästar endast i transporten/som fin-täcken.

Finns liksom en anledning till att man tagit fram lätta mjuka thermotäcken att ha i stallet......

Hansbos ylletäcken är helt suveräna, och tjocka! fyndade mitt på börjes, pris ca 1600.
annars är mia's väldigt bra o rätt tjocka. kostar strax under 1000-lappen o finns lite överallt!

Fast termotäcke lägger man inte så gärna på en blöt häst.

Annars håller jag med om att termo är bästa stalltäcket, menföredrar ylle som svett täcke på vintern.

Jag tycker ylletäcken är värdelösa som stalltäcken. Dom är omöjliga att tvätta, väldigt tunga, oftast inte så bra passform och dessutom fastnar detn massor med spån och hö på det. Ylletäcken har mina hästar endast i transporten/som fin-täcken.

Finns liksom en anledning till att man tagit fram lätta mjuka thermotäcken att ha i stallet......

Jo thermotäcken har jag dussin av, de är ju mer lättskötta. Nu var jag mer ute efter "andas" effekten som ull ska ha, det är ju naturmatrial och så.

Nu står han med ett 150 g amigotermo inne, känns lite tidigt men jag hoppas kylan kommer...;)

OK då fungerar dom som svettäcken då + att de e bra att lägga under andra täcken som extra värme????

alltså bättre o varmare än fleece på vintern, samma funktion?

Funkar som fleece, fast håller värmen bättre.

Ylle har ju egenskapen att värma även om det blir vått. Jag använder mitt ylletäcke rätt sällan, mest i de fall då hästen är lite fuktig efter tex. ridning eller av nederbörd och jag inte kan ta in honom i varmstallet för att torka. Då får han stå några timmar med ylletäcke och sedan tar jag av det och borstar honom torr det där sista lilla. Han brukar vara varm och gosig under ylletäcket. Men täcket brukar vara genuint skitigt efter bara någon timme i stallet förstås (han är ju en lortgris)...

Min häst står inne med täcke nu, 1 fleece och ett våffeltäcke över, vet inte hur varmt det är om man gemför 150g täcke ...

Jag tycker det är lagom, hon är varken varm eller sval på morgonen när jag är där vid 8.... vi har runt 0 grader på natten.

jag använder inte ylletäcke, tycker det är jobbigt att hålla rent ;)
men efter jag har badat henne eller hon är blöt av ngn anledning så lägger jag en fleece närmast hästen , är det kallt så lägger jag ngt annnat över , det funkar super för mig iaf ;)

Senast ändrad av en moderator:

*KL*

En liten fråga, rent allmänt: Vad tar ni på era hästar när det blir nedåt 20-25 minusgrader?? Fårskinnspäls? Varför klär ni på dom flera täcken? Är dom så extremt frusna att de behöver ha både fleece + annat täcke inne? Jag förstår verkligen inte...:confused:

Har jag en onormalt tålig häst? Halvblod. Regntäcke (andasfunktion, ej fodrat) på höst och vår, vintertäcke (andasfunktion) på vintern. En vinter hade jag ylletäcke under vissa dagar då det var väldigt kallt och hon var klippt. Hade antagligen klarat sig utan det! Hon fryser aldrig...

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
638
Senast: cowgirl81
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 523
Senast: ildiko
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 232
Senast: Johanna1988
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare... 9 10 11
Svar
204
· Visningar
10 977
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka