Tips på sårvård...

F

fullblodsfux

Hittade min häst nyss med ett sår på vänster bakben. Det är ca 2cm långt och inte riktigt 1 cm som bredast men ganska ytligt. Hon var lite svullen och varm men ingen feber. Hon är heller inte halt.
Gjorde rent ordentlig.
Hon står inne och lät det vara öppet så det får torka.
Funderar om jag ska linda om det, men blir lite kluven på vad som är bäst..

Har ni några tips? Hur hade ni gjort? Ska jag ringa ut vet.? Hon har fått stelkrampvaccin i januari i år då vet var tvungen att sy ögonlocket.

Sv: Tips på sårvård...

koksaltlösning :bow:
Det bästa du kan använda på ett sår.

Du kan linda om det fast gör det luftigt, så bylta inte på massor under utan kanske en gasbinda och bomull över det och sedan linda, inte för hårt bara.

Min 2 åring som har ett sticksår på höger lår som är 4 cm långt och 1 cm brett och 3.5 cm djupt ska spolas 1-2gånger/dag med koksaltslösning enligt veterinären jag hade ute. Såret skulle det inte sys skulle vara öppet så all skit ska rinna ut och hon ska gå i hagen som vanligt och gå ut och gå med, ju mer hon rörsig går svullnaden ned.

Tack för tipsen.. Då lindar jag om det!

"BallsOfSteel"
Sårkanterna behöver dom ligga med kontakt eller spelar det ingen roll?
Bör jag låta lindan sitta några dagar eller ska den bytas oftare? lufta varje dag kanske? Och spola rent
Vad för linda skulle ni använda vanlig eller flexlinda...

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Har problem med min hästs bakben som har strulat nu under flera veckor. Redan i december har min häst haft mugg som jag har försökt bli...
Svar
13
· Visningar
1 997
Senast: Elo
·
Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 244
Senast: Sirap
·
Hästvård Kommer rodda klinikbesök efter helgen och hästen vilar, är nyfiken på om någon känner igen problemen min häst har dock. Min 6-åring...
2
Svar
35
· Visningar
4 197
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det här året borde ha varit ett av de eller rentav det allra bästa året i mitt liv. Med en pigg och glad unghund, med åldern inne för...
2
Svar
21
· Visningar
4 266
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar