Tips på saker man kan göra?

A

Attlid

Har ni några tips på saker man kan hitta på för att bli 'ett med hästen'? Jag rider ett 11 år gammalt korsningssto, arabiskt fullbod/pinto, och hon är hur underbar som helst.
Vi hoppar henne mycket då det är något hon verkligen älskar, men vill även försöka rida mer 'naturligt' ibland, och hitta samspelet mellan häst och ryttare.

Lösövningar i paddock vore också roligt att pröva på.

Några tips?
 
Sv: Tips på saker man kan göra?

Att bli ett med hästen tror jag kräver åratal av lektioner för väldigt bra tränare samt möjlighet att få rida många olika hästar. Naturligt finns inte på ryggen. Den ridning jag gillar bäst är den när ryttaren stör hästen så lite som möjligt, låter hästen gå såsom det är tänkt att den ska gå och påverkar den med små hjälper. Det om något är "naturligt". Bästa sättet att hitta det är att ta hjälp av en bra tränare, alt försöka göra mindre och slappna av :)

Niklas
 
Sv: Tips på saker man kan göra?

min ena dotter har ett sånt förhållande med sin häst att de verkligen är "ett", men de har kommit dit genom att umgås mycket. han var lite osäker på människor när han kom och blev rädd och slängde runt så fort vi kom för nära, men hon kämpade länge, tillbringade timmar i hagen och boxen med att bara finnas där, satt och läste, fikade, gjorde läxor och allt möjligt annat förutom hästpysslet. de gick på promenader flera månader innan hon ens försökte sitta på honom och har låtit allt ta tid. nu känner de varandra så bra att hon vet vad han ska göra innan han gör det. lite hjälp kanske hon har av att alltid rida barbacka. nu är han lååååååångt från färdiginriden, men de känns ändå som ett när man ser dem. fast slarvar hon med umgänget så backar de lite direkt, och på sommarbetet blev han lite förvildad trots dagliga pysselstunder och regelbunden ridning så det krävs nog en hel del för att hålla kvar det där fina.
 
Sv: Tips på saker man kan göra?

Ett riktigt HETT tips för de som vill "bli ett" med sina hästar är att börja med Centrerad Ridning. Det är ett speciellt ridsätt som utgår från människan. Går inte hästen rätt är det ditt fel och ingen annans. Dock gillar inte alla människor detta pga att man måste ge det tid, dels för att lära om hästen (tar iofs bara c:a 20 min.) dels för att människan måste tänka om i allt du gör från ryggen. Men du får igen det såå mycket mer!! Sally Swift heter hon som kom på CR och har skrivit böcker om det, kolla biblioteket!

Lycka till! /EnWisa
 
Sv: Tips på saker man kan göra?

läs dansa med hästar av hempfling.
 
Sv: Tips på saker man kan göra?

Har tips om tre böcker du bör lästa.. mycket läsvärda!
-Lär känna din häst, träning fån marken, av Lesley Bayley
-Perfekt uppförande, av Kelly Marks
och bäst av allihop; -Från mina händer till dina, av Monty Roberts (rekommenderar starkt)

Är själv hoppryttare, och har tagit väldigt stor hjälp av horsemanship träning på mina hästar. Var enda övning och inlärning i dessa böcker är utan tvång eller våld.. och tro mig de funkar faktiskt på alla hästar. Har alltid varit medveten om att vilken gren inom hästvärlden man än sysslar med, så kommer man längst med att vara ett med sin häst, samarbete inte motarbete.
 
Sv: Tips på saker man kan göra?

Har tips om tre böcker du bör lästa.. mycket läsvärda!
-Lär känna din häst, träning fån marken, av Lesley Bayley
-Perfekt uppförande, av Kelly Marks
och bäst av allihop; -Från mina händer till dina, av Monty Roberts (rekommenderar starkt)

Är själv hoppryttare, och har tagit väldigt stor hjälp av horsemanship träning på mina hästar. Var enda övning och inlärning i dessa böcker är utan tvång eller våld.. och tro mig de funkar faktiskt på alla hästar. Har alltid varit medveten om att vilken gren inom hästvärlden man än sysslar med, så kommer man längst med att vara ett med sin häst, samarbete inte motarbete.

Bravo! :bump:
 
Sv: Tips på saker man kan göra?

Hejsan! på Ntt´s hemsida finns en del övningar som jag iaf tycker känns rätt att arbeta hästen med. Löslöngering mm. Även trick som buga mm, fast dom tricken isej fyller ju ingen större funktion. Men samarbetet då man tränar dom, är helt underbart!:banana:
Min pålle har nästan blivit en cirkus häst, då han är så lättlärd. Nu håller vi bla på att öva in kommandon uppsuttet, så jag med tiden kan plocka bort sadel och träns. Att träna på detta sätt tycker jag är ett bra kompliment, då man inte kan/vill rida/köra varje dag.
:bump:
Mvh Marlene
 
Sv: Tips på saker man kan göra?

Hejsan! på Ntt´s hemsida finns en del övningar som jag iaf tycker känns rätt att arbeta hästen med. Löslöngering mm. Även trick som buga mm, fast dom tricken isej fyller ju ingen större funktion. Men samarbetet då man tränar dom, är helt underbart!:banana:
Min pålle har nästan blivit en cirkus häst, då han är så lättlärd. Nu håller vi bla på att öva in kommandon uppsuttet, så jag med tiden kan plocka bort sadel och träns. Att träna på detta sätt tycker jag är ett bra kompliment, då man inte kan/vill rida/köra varje dag.
:bump:
Mvh Marlene

Nån som kan berätta hur man kommer till Ntt´s hemsida ? :bow: Det låter kul med lite trick.
 
Sv: Tips på saker man kan göra?

Man kan ju typ göra som "horse man chip " med hästen. Hästen lär sej lita mer p dej och då blir ni ett. Men för att göra det krävs det repgrimma, och ett speciellt grimmskaft. Kan inte säga direkt vad för grimsakaft, vet inte det. Lär sej hästen lita mer på dej, kmr ni att trivas bättre t-sammans. Trivs ni, kopplar ni av vilket leder till att ni blir ett! Det finns böcker som man kan läsa om detta, även i wendy:n finns det mkt sånt. Rekomenderar att läsa det :idea:
 
Sv: Tips på saker man kan göra?

Jag kan aldrig tänka mig att man skulle bli ett med hästen så enkelt genom att bara köpa en repgrimma och ett repgrimskaft, då hade nog i princip varenda hästägare och alla som överhuvudtaget hanterar hästar köpt en repgrimma och ett långt grimskaft, det där är bullshit.
Jag kan köpa visa av de här olika teorierna som de har, bland annat Monty Roberts eller Parelli.
Men så fort de nämner något om att man måste ha visa redskap för att det ska fungera mellan häst och människa backar jag undan direkt, nej tack (pekar absolut inte ut Monty Roberts eller Parelli).
Jag är nog ingen expert på NH men jag tror jag har såpass mycket "hästvett" att jag förstår att jag inte kommer att få en bättr e kommunikation med min häst genom redskap.
 
Sv: Tips på saker man kan göra?

Man kan ju typ göra som "horse man chip " med hästen. Hästen lär sej lita mer p dej och då blir ni ett. Men för att göra det krävs det repgrimma, och ett speciellt grimmskaft. Kan inte säga direkt vad för grimsakaft, vet inte det. Lär sej hästen lita mer på dej, kmr ni att trivas bättre t-sammans. Trivs ni, kopplar ni av vilket leder till att ni blir ett! Det finns böcker som man kan läsa om detta, även i wendy:n finns det mkt sånt. Rekomenderar att läsa det :idea:

Man behöver ju knappast en repgrimma och ett speciellt grimskaft för att bli ett med hästen.
Att bli 'ett' med hästen går ju inte över en dag, det tar åratal av träning - det vet jag. Men man vill ju börja i tid...

Och du behöver ju inte skriva "Man kan ju typ göra horse man chip", för den här tråden LIGGER i TRÅDEN NH. :smirk:
 
Sv: Tips på saker man kan göra?

Hej.

Gå in på www.equerry.se. Där kan du köpa en utmärkt video/dvd ssom är jätteinspirerande vad det gäller nh. Dom säljer också böcker mm.

Kram
 
Sv: Tips på saker man kan göra?

Att bli ett är för mig inget som plötsligt infinner sig en dag och sedan finns där livet ut.
Det är en känsla som infinner sig vissa dagar.

Men för att lättare komma till den nivån så har jag tre tips:
-Ha en avslappnad kropp
-Sänk kraven
-Var öppen i sinnet
 
Sv: Tips på saker man kan göra?

Man behöver ju knappast en repgrimma och ett speciellt grimskaft för att bli ett med hästen.
Att bli 'ett' med hästen går ju inte över en dag, det tar åratal av träning - det vet jag. Men man vill ju börja i tid...

Och du behöver ju inte skriva "Man kan ju typ göra horse man chip", för den här tråden LIGGER i TRÅDEN NH. :smirk:

Inget bättre för dig än att tillrättavisa andra ? :mad:
Människan försökte hjälpa till, men tydligen så accepteras inte allas åsikter!?
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Hej! Ska försöka hålla denna långa bakgrundshistoria kort, men det är så att jag har en valack på 11 år som jag ägt nu i ett år. Han är...
Svar
4
· Visningar
972
Senast: Lexa
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 084

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp