Tips på sadel till lätt böjd rygg!

Sv: Tips på sadel till lätt böjd rygg!

Putt putt
Ett försök att få ta del av en ny diskussion om "svängda bommar", där jag dock inte avser att delta p grund av okunskap (dock inte min!):devil: ( Kanske en liten inbjudan till BigganL?? :love::love: )
Så putt putt på er alla med svängda bommar för en lätt svängd rygg! :D

Jag har inte pratat om svängda bommar...jag vill veta vilken sadel som kan passa en lätt svängd rygg....då min häst har varit väldigt sjuk de senaste året så har hon dåligt med muskler på sin rygg just nu. (och över resten av kroppen:crazy:)

Vanligtvis har hon två "skogaholms limpor" på sin rygg och då blir hennes rygg väldigt rak...kan lägga ett vattenpass på ryggen då och den ÄR rak:rofl:

Jag måste därför ha en sadel som passar hennes rygg nu, även om jag vet att jag får byta sadel snart igen...

Så var snäll och dela med dig av din kunskap!

:bow::bow::bow:på förhand!

Kolla hos din närmsta westernklubb. Det är inte ovanligt att det finns kunnig person där som kan hjälpa dig att prova ut olika typer av sadlar. Här är lite stöd i ditt letande...Klick!

För att få ryggprofilen måste du lägga den uppe på ryggen. Musklerna sitter brevid men det är hur hästens skelett är format man vill ha reda på. Sen måste man givetvis ta flera mått för att få ett hum om vilka sadlar som kan vara lämpliga att prova. Det ska stämma med bomvidd, passa manken, längden ska passa hästens sadelläge så den inte blir för lång, den ska passa baktill där vissa hästar är platta och andra mera takformade. Det är mycket som ska stämma för att sadel ska passa. Jag ville bara förklara hur en för rak resp. för svängd sadel verkar på hästens rygg.

Om det är avsaknaden av muskler som gör att sadeln inte passar bra för tillfället så borde det gå att padda upp den så länge under tiden hästen bygger upp sin muskulatur. Då vet du ju att sadeln passar hästens kroppsbyggnad.

Om det är avsaknaden av muskler som gör att sadeln inte passar bra för tillfället så borde det gå att padda upp den så länge under tiden hästen bygger upp sin muskulatur. Då vet du ju att sadeln passar hästens kroppsbyggnad.

Nja om det vore så enkelt:angel:

Innan hon blev sjuk hade jag en bomfri sadel som både hon och jag älskade, men nu när hon har tappat så mycket så funkar inte den längre:(
Utan jag måste ha en sadel med bom, och eftersom jag inte trivs med engelska sadlar (och inte hästen heller) och jag är en sådan person som plockar det bästa ur det mesta och är öppen för allt som kan bli bättre så har jag vänt mig åt western hållet:)

Så nu behöver jag en ny sadel!

Kolla hos din närmsta westernklubb. Det är inte ovanligt att det finns kunnig person där som kan hjälpa dig att prova ut olika typer av sadlar. Här är lite stöd i ditt letande...Klick!

Tack:bow::bow::bow:

Har lusläst hela sidan redan innan jag började fråga här men ska se vad jag kan hitta för hjälp i någon western klubb:)

Aha då förstår jag. Utan rejäl ryggmuskulatur skulle inte jag heller använda en bomlös. Finns inte någon sadelutprovare eller annan kunnig i närheten som du kan ta hjälp av?

Ingen specifik sadeltyp alls, (som du redan vet,)
Jag skrev om hur en för rak resp. för svängd sadel ligger på hästens rygg. Alltså sadlar som inte stämmer överens med hästens ryggprofiil/ hästens kroppsbyggnad.
Jag har INTE pratat om någon speciell sadel.

Ingen specifik sadeltyp alls, (som du redan vet,)
Jag skrev om hur en för rak resp. för svängd sadel ligger på hästens rygg. Alltså sadlar som inte stämmer överens med hästens ryggprofiil/ hästens kroppsbyggnad.
Jag har INTE pratat om någon speciell sadel.
Men om du pratar westernsadel så är ju detta med "raka" o "svängda " bommar rena nyset, Biggan! Läs mina inlägg om för lång resp för kort bom o begrunda.

Bill/ Mythbuster :cool:

För att få ryggprofilen måste du lägga den uppe på ryggen. Musklerna sitter brevid men det är hur hästens skelett är format man vill ha reda på. Sen måste man givetvis ta flera mått för att få ett hum om vilka sadlar som kan vara lämpliga att prova. Det ska stämma med bomvidd, passa manken, längden ska passa hästens sadelläge så den inte blir för lång, den ska passa baktill där vissa hästar är platta och andra mera takformade. Det är mycket som ska stämma för att sadel ska passa. Jag ville bara förklara hur en för rak resp. för svängd sadel verkar på hästens rygg.

Det här med ryggprofilen har du fått om bakfoten, Biggan! Sorry!

Men du Bill, om du nu har så mycket kunskap, varför vill du inte dela med dig av den?

Kunskap är ju rätt värdelös om man inte sprider den till andra...

Aha då förstår jag. Utan rejäl ryggmuskulatur skulle inte jag heller använda en bomlös. Finns inte någon sadelutprovare eller annan kunnig i närheten som du kan ta hjälp av?

Det är ju det som är lite lurigt:crazy: om det hade varit så att jag varit ute efter en engelsk sadel så hade det inte varit något problem...

Men eftersom jag inte har kunnat hitta en enda engelsk sadel som passar så vill jag ha en western och jag vet inte vart jag ska vända mig:crazy:

I värsta fall får jag väl vänta till Hjo-ko dagarna och hoppas att jag kan komma i kontakt med någon där:)

Tack för att du vill hjälpa mig:bow::bow::bow:

Förklara först för mej vad en "lätt böjd rygg" är ;)

Jag blir så förundrad att du inte kan tänka lite "outside the box". Vad du än säger om rka/svängda ryggar så är inte hästar stöpta i exakt samma form. I brist på "korrekta" uttryck så går det väl alldeles utmärkt att säga att hästen har en svängd rygg. Min häst är överbyggd och har så att säga lite svank på sin rygg.

Tiny winy: Jag rider i en double C Nevada Fancy. Jättetrevlig sadel men är tyvärr lite för svängd för henne eller hur jag nu ska säga för att de ska låta bra. Den reser sig ngt bak utan att vara för trång så min slutsats genom att helt enkelt titta på den är att den är för svängd. Kanske skulle vara ngt för dig dock, en bred, kort allround-trailsadel.

Men det finns väl utprovare till westernsadlar också? (hoppas jag)
Finns det någon större butik du kan ringa och prata med kanske?

Jag tänker inte ta den diskussionen igen. Har redan sagt det jag vill till dig tidigare tråd. Ring upp försäljare av westernsadlar och kolla upp det så får du höra. I din värld verkar alla hästar vara byggda på samma sätt. I verkligheten ser det inte ut så. Ta och gör ett besök i verkligheten istället för att sitta där och envist hävda att 1+1 är 5.
Det är inte ett dugg roligt för någon. Det är bara jobbigt.

Tror förresten det är Bonanza western som lånar ut en "ryggspindel" som man formar efter hästens rygg. Ring dem och fråga.

kl

Kan det inte funka med en biltup pad nu medans hästen är omusklad och lite svankig???

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 603
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 060
Senast: iNHALE
·
Western Finns det ledade stigbyglar till westernsadlar? Ska ev bli medryttare på en häst med endast western utrustning (roping häst), sadeln...
Svar
7
· Visningar
1 935
Senast: Seabaz
·
Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att...
2
Svar
20
· Visningar
1 818
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård