Tips på sadel till lätt böjd rygg!

TinyWiny

Trådstartare
Är ju helt ny i westerns underbara värld:D

Så nu undrar jag om det är samma som i den engelska ridningen att vissa märken passar rak/svängd osv rygg bättre?!

Eller kan man "bestämma" sig för ett märke och den finns till "alla" ryggar?

Behöver tips på sadlar som passar lätt böjd rygg!

Kanske ska säga att det ska vara en allround sadel (finns det i western?!) iallafall tävling är inte mitt mål utan att rida ut här hemma och ev träna lite grann i framtiden:)

Sv: Tips på sadel till lätt böjd rygg!

Jag har en häst som e svankig har blivit bättre tycker jag(jobbat lite mer me ryggen,kanske inbillning) o samtidigt högställd bak!. Jag använder en double c trail raider apache o den e kort ligger riktigt bra .Jag frågade sadelförsäljaren o bommen e lite böjd vet inte hur mycke men du får fråga sadelexperterna.För d andra hästen jag har har rakrygg den sadeln funkar inte.

Senast ändrad:

Hallå????
Putt Putt Putt

Kan/vill ingen hjälpa en nybörjare eller:confused:

Tyvärr kan jag inget bra svar, men hjälper gärna till att putta upp tråden! :D Är även jag helt nybörjare i denna sadelvärld, och skulle behöva lite tips!

Hmmmmm

Får väl putta vidare och hoppas att någon kan svar:crazy:

Om jag frågar så här då, kan en Big horn arabian light ligga bra på en lätt svängd rygg?

Eller är det en "barstols" sadel?!

Allround/Trail-sadel låter som en typ för dig men för att den ska passa måste du prova ut den. Vänd dig till en sadelutprovare;)

Putt putt
Ett försök att få ta del av en ny diskussion om "svängda bommar", där jag dock inte avser att delta p grund av okunskap (dock inte min!):devil: ( Kanske en liten inbjudan till BigganL?? :love::love: )
Så putt putt på er alla med svängda bommar för en lätt svängd rygg! :D

Senast ändrad av en moderator:

Kan du förklara det här med en svängd, böjd, rak rygg, har aldrig hört de här uttrycken förut och det gör mig lite förvirrad? Svarade precis på en annan tråd där någon sade att deras häst har en rak rygg, din har en lätt böjd rygg osv. fattar ingenting... :crazy:
Mina hästar är varken svängda böjda eller raka, så vad har dem för en rygg?

Bill, det är en nybörjare som undrar så du kan väl bidra med lite av dina kunskaper istället;) Om inte annat så kanske det lockar fram den diskussion du söker:angel:

lillaida: Ibland för att förklara hur en häst ser ut kan nog sådana uttryck dyka upp. När vi sökte sadel åt syrrans häst försökte vi beskriva hennes rygg och bogar och fick ta till en hel del av ickehästiga uttryck och bidrog sen med bilder, mått på både längd och vinklar och en sadelutprovarform (ett jädrans pyssel...) och fick sen till svar att det inte var en häst vi hade utan en "tank". Dom hade två modeller som låg närmast och då valde jag http://www.westernimports.com/product_info.php/info/p25_XXL-Trail-Saddle.html...

Kan inte påminna mig om att vi sa att hon hade en böjd rygg (låter hemskt, i mina öron och jag får tankarna till svankrygg alt.karprygg) utan att hennes bogar var väldigt breda och att en sadelbom möjligen skulle vara böjd och med det menade vi utvinklad fram, rejält. Ironiskt nog så passade inte sadeln vi fick hem på syrrans häst men jag hade turen att den låg perfekt på min häst istället...Welsh Cob- modell "tunna":rofl:

Nej, jag misstänker att man oftast menar korta, breda hästar eller så har man en häst med hög manke...och i vissa fall (förekommer hos fjordingar och Frieser) sänkta ryggar...och så finns då svankrygg och karprygg då...

Om du tar en ståltråd eller annan böjligt material och lägger på hästen i sadelläget så får du fram hästens ryggprofil. (mitt uppe på ryggraden alltså) Vissa hästar är väldigt raka och andra är väldigt svängda i sin profil. för att sadeln ska passa är det viktigt att sadeln följer ryggprofilen. Om sadeln är för rak blir det som en brygga över hästens rygg och sadeln ligger an längst fram och längst bak. Alltså inte på mitten. Om sadeln är för svängd för hästen ligger den an på mitten men inte fram och bak. Då blir trycket på mitten väldigt stort. Sadeln ska ligga an längs hela hästen för att kunna fördela trycket från ryttaren.

Fast sadeln ligger ju inte mitt uppe på ryggraden, utan på "filéerna" på ömse sidor om ryggraden. Det borde vara viktigare hur hästen ser ut där än just uppe på ryggraden?

Fast sadeln ligger ju inte mitt uppe på ryggraden, utan på "filéerna" på ömse sidor om ryggraden. Det borde vara viktigare hur hästen ser ut där än just uppe på ryggraden?
Det har du alldeles rätt i !!! Profilen mitt uppe på ryggraden har inget med passningen av sadeln, mer än i ett avseende. Om manken är hög så får man se upp med att den går fri från sadeln under "the gullet". Det är profilen på ytorna av hästryggen ( på ömse sidor av ryggraden) där sadelbladen ligger, som är intressanta, och inget annat! Du har fattat det här !!!! :bow:

Hej BigganL :love:! Ska försöka vara så snäll som någonsin när jag svarar: Jag tror inte att du har riktigt kläm på detta med sadelns passning på hästryggen, för det du säger stämmer inte! ingen del av sadeln ska ha någon kontakt med ryggraden ( hemska tanke!) och i och med det är inte ditt svar vare sej genomtänkt eller korrekt. Det som är relevant i sammanhanget är "böjen" på ömse sidor av ryggraden där sadelbladen ligger och att den stämmer med sadeln.
Sorry, men du får fundera på detta en stund till, och kanske ....:idea: komma till insikt, aven du.
mvh / Bill :love:

Om sadeln är för rak blir det som en brygga över hästens rygg Om sadelbommen är för LÅNG blir det som en brygga över hästens ryggoch sadeln ligger an längst fram och längst bak. Alltså inte på mitten. Om sadeln är för svängd för hästen ligger den an på mitten men inte fram och bak. Om sadelbommen är för kort blir trycket på mitten väldigt stortDå blir trycket på mitten väldigt stort. Sadeln ska ligga an längs hela hästen för att kunna fördela trycket från ryttaren.

några synpunkter ovan för att hyfsa diskussionen!
PÅ vissa raser med kort rygg måste man söka en sadelbom som är kortare än normalt ( oftast24") , kanske 21 eller 22 tum annars bryggar sadeln. En krtare bom på en sån häst kommer att sjunka ner o ligga an hela sin längd. Troligtvis är skillnader i bomlängden upphov till myten om svängda o raka bommar. Att det är en myt råder inga som helst tvivel om, synd bara att den frodas i ett forum där nybörjare söker information, och får felaktig sådan.

Senast ändrad av en moderator:

några synpunkter ovan för att hyfsa diskussionen!
PÅ vissa raser med kort rygg måste man söka en sadelbom som är kortare än normalt ( oftast24") , kanske 21 eller 22 tum annars bryggar sadeln. En krtare bom på en sån häst kommer att sjunka ner o ligga an hela sin längd. Troligtvis är skillnader i bomlängden upphov till myten om svängda o raka bommar. Att det är en myt råder inga som helst tvivel om, synd bara att den frodas i ett forum där nybörjare söker information, och får felaktig sådan.

Men snälla ge mig informationen så jag vet var jag ska börja leta!!!!!

Allround/Trail-sadel låter som en typ för dig men för att den ska passa måste du prova ut den. Vänd dig till en sadelutprovare;)

Jo allround, pleasure eller trail är det jag har fattat att jag ska ha.

Men det vore ju bra att veta var man ska börja leta!

I den "engelska" ridsadel världen är det ju oftast så att sadel utprovaren är samma som säljaren...vilket jag tycker är lite som att sitta på två stolar...gissar att det är samma inom western?!

Så därför vill jag givetvis ta reda på så mycket fakta jag kan innan jag kontaktar sadelutprovare:)

Så ge mig massor av info så blir jag jätte glad:)

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 603
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 060
Senast: iNHALE
·
Western Finns det ledade stigbyglar till westernsadlar? Ska ev bli medryttare på en häst med endast western utrustning (roping häst), sadeln...
Svar
7
· Visningar
1 935
Senast: Seabaz
·
Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att...
2
Svar
20
· Visningar
1 818
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård