Tips på resa?

iruba

Trådstartare
Flytta gärna om den ligger fel.
Nåja. Min mor fyller snart 65 och då vill pappa ge henne en resa (och då ska jag följa med som sällskap). Skulle nu vilja ha tips på vart vi skulle kunna åka. Budgeten är inte stor (framförallt med tanke på att jag inte har råd med så mycket själv på min låga lön). Funderar på om vi skulle åka till någon europeisk stad med lite historia, museum och sevärdheter.
Så.. Har ni några tips?

Sv: Tips på resa?

Mina favoriter är nog Barcelona och London, men ingen av dom är ju direkt kända för att vara lågprisstäder. Jag har också haft väldigt trevligt i Prag och Krakow, fina städer med fin arkitektur, mysig innerstad och billiga priser på mat och dryck.

Jag ska be att få rekommendera York. Det är en fin och väldigt "engelsk" stad med mycket historia och många gamla hus. Det är en mysig stad att shoppa i med många små udda butiker, och det finns härliga promenadstråk bland annat på stadsmuren och längs floden. Det finns också många bra utflyktsmål och fina museer.

Det är ganska lätt att ta sig dit, man kan flyga från Arlanda till Manchester och sedan går tåget direkt från flygplatsen till York. Ett tips är att ta en natt i Manchester eller Leeds (som ligger på vägen mellan Manchester och York) för att få se ännu mer.

Jag kan rekommendera Goldsmiths Guesthouse, det är en mycket trevlig och prisvärd bed and breakfast. Den ligger i ett lugnt bostadsområde vid floden och det är gångavstånd till stationen och centrum.

Budapest rekommenderar jag, var där i höstas och åkte med Ryan Air (tyvärr har de lagt ner linjerna från Sverige dit nu, men Wizz flyger fortfarande till billigt pris och direktflyg).

Finns massor att se om ni gillar historia, en väldigt vacker stad.

Vi bodde billigt i en lägenhet mycket centralt, vi var där tre nätter och resa och boende gick på under 1000 kr per person.

Berlin!

Billigt, trevligt och massor att se! Lätt att ta sig dit med billigt flyg eller med tåg. Lätt att ta sig fram med allmänna kommunikationer eller med fötterna.

Jag säger också Budapest, som flera andra redan sagt. Billigt att ta sig dit med Wizz Air, fin stad med mycket att hitta på, billigt boende och billig kollektivtrafik... =)

//r

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 127
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 290
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 459
Senast: tuaphua
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 373

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka