Tips på rengöring av varigt sår.

T

Toscanova

Har ni några tips??

Vad man ska använda för medel och bandage o.s.v??

Sv: Tips på rengöring av varigt sår.

Är det såret från broddsparken du skrivit om tidigare? Var sitter det? Hur djupt är det?
Med tanke på det du skrev i den tidigare tråden (om det nu är det såret) så bör du nog kontakta veterinär eftersom du där misstänkte att din häst kommer få bestående men av skadan.

Hästen är kollad av veterinär och såret ska bara rengöras.
Det är kanske 1cm djupt.

Kommer inte få bestående men som tur är =)

Hittade en bild på google och så har jag markerat vart min häst har såret.

Koksaltlösning och Jodopaxlösning, skulle vara försiktig med att täppa till det om det varar, lätt att det kommer in smuts under bandaget och att det bara blir mer inflammerat, men är det risk för att hästen trampar sig där borde du nog skydda det. skulle ta bomull el kompress, gaslinda och sån självhäftande linda. Du bör nog göra rent det 2 gånger per dag.

Alltså både koksaltlösning och jodopax??

kompress, gaslinda och självhäftande linda??

Det är på bakbenet.

Om hagarna är torra och du inte får problem med insekter tycker jag du ska försöka ha såret utan bandage. Sår behöver luft för att torka ur och läka. Tvättningen skulle jag sköta med steril koksaltlösning. Jag använder sprayflaskor (aerosoler) men med tanke på att det är infekterat så skulle jag nog koka egen koksaltlösning och använda en spruta för att verkligen skölja ur såret med och sedan tvätta med sprayflaskan för att få rent med helt sterilt på slutet. Jag skulle som sagt sedan låta såret vara helt öppet (ingen salva heller) om möjlighet fanns.

Vet sa att jag först skulle göra rent med grön såpa så smutsen försvinner sedan göra rent med jodopax och sen linda med bandage men blev osäker på vilken typ av bandage.. + att jag inte tycker man ska stänga in såret.

Det är inte så mycket insekter vad jag märkt ännu och hagen är ganska torr.

Hur gör man egen koksaltlösning?

Spruta?? Vilken typ av spruta?

Senast ändrad av en moderator:

Brukar tvätta ordentligt med koksaltlösning sen en sista gång med mild jodopaxlösning. Koksaltlösningen brukar jag göra 10 ml salt till 1 liter ljummet vatten.

Hoppa över att linda i min mening om det är enligt de kriterier som Shaggy nämnde, dvs torrt och inga insekter. Annars brukar jag använda lite gaslinda under självhäftande, allt för att såret ska hållas torrt och undvika att smuts kommer in.

Senast ändrad:

Häll i 9 g salt (ungefär 1 tsk) i 1 liter vatten och koka upp. Sprutan är en sådan där vanlig som man har en kanyl på men utan kanyl. Jag skulle dock inte räkna lösningen som helt steril utan bara mindre bakteriebemängd därav tvätten med helt steril lösning på slutet.
Hoppas att du snabbt får ordning på såret. Sliskiga sår är obehagliga iom att man inte vet vart de tar vägen.

Senast ändrad:

Problemet med jodopaxx är att den inte bara dödar bakterierna utan även till viss del förstör sårets möjligheter att läka så jag skule vara restriktiv med det om det inte är katastrof.

Tvätta med vatten eller koksaltlösning. Koksalt är bättre i och med att såret är infekterat. Använd inte jodopax då det hämmar sårläkningen.
Jag hade satt en Solvalinekompress närmast såret och sen ett lätt bandage på.
Sår ska läka fuktigt. Solvalinekompressen är bra då den suger upp vätskan från såret utan att den fastnar.
I Doggyrapport nr 1 2010 finns jättebra beskrivet hur man ska behandla så. Även om det är en hundtidning så gäller det även för hästar.

Senast ändrad:

Oj vad olika man får lära sig. Jag har fått lära mig att sår ska läka torrt om möjlighet finns. Detta beroende på att vi och våra hästar är anpassade till ett liv där bandage inte fanns.

Håller med. Sår läker bättre om de luftas, och så här års är det ju ingen större risk att det kommer insekter och smaskar på det ;)

Skämt åsido...håll rent, håll rent, håll rent...det är grundregeln. Koksaltlösning kan man göra själv som flera här gett recept på, eller köpa vanlig linsvätska på apoteket, ögonskölj tror jag det heter, finns på små plastflaskor (det står "koksaltlösning" på förpackningen) man kan "spruta" ur direkt över såret så det sköljs rent och sedan får det lufttorka. (Använde det så sent som igår kväll fast inte på en häst utan på mig själv på en nyopererad fotled - på inrådan av operationssköterska. Och såna brukar veta vad dom pratar om.)

Problemet med jodopaxx är att den inte bara dödar bakterierna utan även till viss del förstör sårets möjligheter att läka så jag skule vara restriktiv med det om det inte är katastrof.

Sant, skulle poängterat mer på mild lösning. Men om såret är obehandlat hade jag nog baddat ett par gånger i alla fall men det är som sagt olika från fall till fall. Koksaltlösning duger bra om det inte är för inflammerat.

Oj vad olika man får lära sig. Jag har fått lära mig att sår ska läka torrt om möjlighet finns. Detta beroende på att vi och våra hästar är anpassade till ett liv där bandage inte fanns.

Den senaste forskningen är helt inne på fuktig läkning. Torr miljö gör att det läker långsammare. Läs gärna artikeln jag hänvisade till.

Sant, skulle poängterat mer på mild lösning. Men om såret är obehandlat hade jag nog baddat ett par gånger i alla fall men det är som sagt olika från fall till fall. Koksaltlösning duger bra om det inte är för inflammerat.

Joden dödar de nya cellerna som ska hela såret. För att citera Olle Frykman som håller i kurserna i sårvård för veterinärer: Jodopax har ingen plats i modern sårvård!

Joden dödar de nya cellerna som ska hela såret. För att citera Olle Frykman som håller i kurserna i sårvård för veterinärer: Jodopax har ingen plats i modern sårvård!

Förstått att outspädd Jodopax inte är bra. Har blivit inpräntat på att det ska användas i tid och otid från veterinärer och diverse hästfolk. Logiken säger dock att det kanske inte är så nyttigt trots allt. Tack för tankeställaren!

Den senaste forskningen är helt inne på fuktig läkning. Torr miljö gör att det läker långsammare. Läs gärna artikeln jag hänvisade till.

Håller absolut med .

Använder själv 3% väteperoxcid 20 ml utblandat med 80 -100 ml koksaltvatten och kan skölja ur ett sår som har mycket gucka mucka sår och sen lägga ett ordentligt bandage och låta det vara .

Och en libresse går lika bra att att lägga mot såret det fastnar inte heller .;)

Mia

Outspädd jodopax är frätande och har väl inget användningsområde?

Enda gången det känns OK att använda normal bruksblandning jodopax är för att göra rent stövlar etc - men sårvård? Aldrig i livet!!

Synd att det inte är en rekommendation då från apotek och liknande att inte behandla sår med Jodopaxlösning.

Hoppas du inte syfta till att jag skulle använda outspädd lösning, skulle aldrig komma på tanken.

Enda jag använder jodopax till är den årliga stortvätten, för att få bort eventuella bakterier o skit från pälsen. Men aldrig på sår!

Känns märkligt att såret ska läka fuktigt! I fukt bildas bakterier! O har man det då minsta otätt så finns det massa av organismer som kan smaska! Nee, jag håller det gärna torrt, öppet om det går, annars kan man ju stryka socatil runt såret för att hålla insekter borta o få såret o dra ihop sig lite. Om det är större kan man sätta spenbandage (till kossor) med en kompress över såret. Det andas o sitter kvar även på rörliga delar av kroppen.

Liknande trådar

Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 543
Senast: jemeni
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 962
Hästvård (Tråden ligger kanske fel, hittade inget passande.) Jag vill ha era tips eller mirakelmedel för att få bort ler-dreadlocks i framför...
Svar
5
· Visningar
483
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Olyckan är ett faktum. Pållen ska stå på box med gipsbandage i minst 8.veckor. Era bästa tips för att göra det drägligt för både häst...
2
Svar
31
· Visningar
1 627
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka