T
Toscanova
Har ni några tips??
Vad man ska använda för medel och bandage o.s.v??
Vad man ska använda för medel och bandage o.s.v??
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Problemet med jodopaxx är att den inte bara dödar bakterierna utan även till viss del förstör sårets möjligheter att läka så jag skule vara restriktiv med det om det inte är katastrof.
Oj vad olika man får lära sig. Jag har fått lära mig att sår ska läka torrt om möjlighet finns. Detta beroende på att vi och våra hästar är anpassade till ett liv där bandage inte fanns.
Sant, skulle poängterat mer på mild lösning. Men om såret är obehandlat hade jag nog baddat ett par gånger i alla fall men det är som sagt olika från fall till fall. Koksaltlösning duger bra om det inte är för inflammerat.
Joden dödar de nya cellerna som ska hela såret. För att citera Olle Frykman som håller i kurserna i sårvård för veterinärer: Jodopax har ingen plats i modern sårvård!
Den senaste forskningen är helt inne på fuktig läkning. Torr miljö gör att det läker långsammare. Läs gärna artikeln jag hänvisade till.
Joden dödar de nya cellerna som ska hela såret. För att citera Olle Frykman som håller i kurserna i sårvård för veterinärer: Jodopax har ingen plats i modern sårvård!