Tips på ras..

replica

Trådstartare
Frågar åt min pojkväns familj (främst hans mor).

De har länge funderat på att skaffa hund, men har inte riktigt haft råd. Nu är dock ekonomin bättre och det kliar i fingrarna på dem!

De är dock inte så inne på vilka raser som finns och skulle behöva lite förslag på vad som skulle kunna passa dem.

De har iaf vissa "krav"
  • Hunden bör vara barnvänlig (de har 2 tvillingar på 4 år)
  • De vill främst ha en mellan/stor hund
  • Hunden bör vara lättskött (de är väldigt förtjusta i min colliepojk, men pga av hårvården han kräver letar de efter annan ras)

De är inte speciellt sugna på att tävla eller träna mer ordentligt. De har funderat på golden retriver eller labrador.

Så för/nackdelar med dem? Finns det andra raser som kanske skulle passa? Är de lätta att få tag på? Priser?

Tacksam för alla svar!:)

Sv: Tips på ras..

labbar behöver tränas för att man ska kunna ha dem i möblerade hem. en uttråkad labbe har mycket fantasi och är väldigt "händig".

är man inte intresserad av att lägga en hel del tid och pengar på träning ska man inte titta på arbetshundar som jakt-, bruks- eller vallhundar. av den anledningen finns det en stor grupp som kallas sällskapshundar och det är där de bör leta.

när det gäller barnvänlighet är det inte något som är direkt medfött även om det är lättare med raser som saknar skärpa och försvarslust. hundar måste läras att tycka om barn.

Staff kanske (om de inte är riktiga soffpotatisar!) :) Tåliga, inte speciellt stora, hårar knappt, pigga och glada, följer gärna med på allt.

AlmetosDon skrev:
  • Hunden bör vara barnvänlig (de har 2 tvillingar på 4 år)

Är bara barnen hundvänliga brukar det fungera med de flesta raser. Det enda man bör tänka på är att he en robust hund om man vill att de ska kunna leka ihop. (Under övervakning naturligtvis)

• De vill främst ha en mellan/stor hund

Bull terrier, staff, sennen, new foundland

• Hunden bör vara lättskött (de är väldigt förtjusta i min colliepojk, men pga av hårvården han kräver letar de efter annan ras)

Det är jättesvårt det där med "lättskött", det betyder ju så olika saker för olika människor. Men om man med det menar minimal pälsvård borde ovanstående raser passa.

De är inte speciellt sugna på att tävla eller träna mer ordentligt. De har funderat på golden retriver eller labrador.

Jag tycker nog att de ska satsa på en hund av typen gårdshund eller de stadiga bullarna/staffarna. Där kan de få en hund som är nöjd med det de erbjuder, men jag förutsätter att de vill göra något med sin hund även om det inte är träning för tävlingsnivå.

Tänk på att en Labrador lätt välter barn, de är inte så nogräknade om det är möbler eller folk som de går in i (räkna med kring 30 kg i vikt) ;) Sen kommer barnen vara minst 10-14 år innan de orkar hålla en sådan stark och livlig hund. Har de inte tid att motionera hunden och lägga ned tid på uppfostran de första åren så får de problem. En Labrador känner varenda människa och hund de möter och vill gärna visa det också! :bump: En Labrador passa utmärkt i en sportig barnfamilj, men i en barnfamilj som gossenalle så blir det lätt omplacering hur snälla de än är om de inte får utlopp för sin energi.

Jag skulle välja en hund som är lite mer trogen familjen, lite mindre och lite lugnare. Lite mer Collie kanske?

Tack för alla svar!:bow:
Ska vidarebefodra informationen Ni alla har gett. Förmodligen lutar det åt en collie nu, får se vad tiden utvisar.

Tack!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 556
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 735
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 563
Senast: Sasse
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
13 887
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar