Tips på passande sadel till kort rygg?

M

mammamalla

Vår häst har väldigt kort rygg. Har nu en Morris & Nolan sadel med vid bom till henne som ligger bra. Skulle vilja få tag i en vettig western-sadel till hyfsat pris eftersom vi så smått börjat med wetern ridning men vet ej vart jag ska börja.

Några tips?

//Malin

Sv: Tips på passande sadel till kort rygg?

Hej Syntet sadlarna Big horrn är korta.
Simco och många Dakota- är också korta.;)DET ÄR SADLAR SOM ÄR OK TILL BRA PRIS.

Hej Syntet sadlarna Big horn är korta.
Simco och många Dakota- är också korta.;)DET ÄR SADLAR SOM ÄR OK TILL BRA PRIS.

KL.
Någon som vat vart man kan köpa juniorsadlar? Söker en till en 11 åring tös. Ska sitta på en C-ponny

Till min lilla welsh hingst (c-ponny)Köpte jag en Dakota. Kolla med någon som säljer dakota.

Vår häst har väldigt kort rygg. Skulle vilja få tag i en vettig western-sadel till hyfsat pris eftersom vi så smått börjat med wetern ridning men vet ej vart jag ska börja.
Några tips?

Är det en arab månne?
I alla fall; oavsett vilket märke du väljer så måste du ta en sadel med rundad skirt, annars kommer det att bli obekvämt för hästen.

Vi har en Double C-sadel med extravid bom till vår kortryggade kompakthäst, de finns i ett par-tre modeller med roundskirt. Säljs nya av bl a Dala Western, en riktigt bra sadel för det priset (en s k billig kvalitetssadel). Lite tunnare/mindre läder än dyrare märkessadlar, ger lite lägre vikt vilket inte alltid är fel. Finns hyggligt ofta begagnade.

Hej.
Jag har en väldigt kort Arab. Jag har köpt hans sadel på Berga Magasin ( egen tillverkning) mkt nöjd med både sadeln & priset.
Gå in på deras hemsida å kika. Och just som ricca skriver så blir det nog bäst men en rundskuren, vilket min är och jag har reining som inriktning.
Fhree

Senast ändrad av en moderator:

Man måste inte ha en rund kjol på sadeln för att hästen är kort. Bommen är samma längd på oavsett om skirten är rund eller fyrkantig.

Jag vet inte riktigt vad du menar med hyfsat pris riktigt, men jag har själv en arab med mycket kort rygg som numera har en TexTan Gaited Horse Saddle som är underbar.

Bra kvalitét och bra andrahandsvärde.

Köpte och provade ut den på Scandinavian Western.

Lycka till!:)
Gilly

Har svårt att hitta en sadel där skirten inte tar imot till min kortryggade häst, men hennes "gamla" circle Y park n trail var det ingen risk för att skirten skulle ta emot. Inte heller sadeln stallkompisen hade.
Men det är inte många som sadlar som är så korta, circle Y sadeln är inte mer än 64 cm.

Funderar på att lämna min sadel till sadelmakaren och få den rundad bak har inge mönster där så det ska nog gå, vad tror ni :confused:

Vår häst har väldigt kort rygg. Har nu en Morris & Nolan sadel med vid bom till henne som ligger bra. Skulle vilja få tag i en vettig western-sadel till hyfsat pris eftersom vi så smått börjat med wetern ridning men vet ej vart jag ska börja.

Några tips?

//Malin
Ladda upp en bild av hästen så får du klockrena förslag på sadlar som verkligen passar. Det finns massor av kunnigt folk just inom sadelutprovning här

Har en crates till min arab som har kort rygg.
(bry dig inte om Bill, h*n älskar att reta folk...)

Funderar på att lämna min sadel till sadelmakaren och få den rundad bak har inge mönster där så det ska nog gå, vad tror ni :confused:
Det blir ingen skillnad av en sådan åtgärd, möjligen om du lämnar den till snickare o han kör bomman i bandsågen!

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
900
Senast: Esmeralda
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 315
Senast: Gunnar
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 217
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 603
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka