Tips på övningar till travare?

E

enlitenjohanna

Hejsan allihopa! Rider en fd travare på 10 år just nu, som är jätte trevlig att hålla på med och som är väldigt lugn :) I ridningen så har han inte kommit så långt, har mest ridit runt i skogen och försökt att klättra och gå runt i skogen så han får lära sig att lyfta på benen. När jag väl ska rida på planen så går de inge vidare, varken han eller jag vet nog riktigt vad vi ska göra. Han är vääldigt stel i höger sida, om jag går på volt så ställer han sig utåt och vill bara springa ifrån de jag försöker göra med han. Har någon några tips på hur man kan mjuka upp han lite, och kanske hur man vet hur man får dom att tycka det är kul också? Han har också svårt att förstå ställning och hur han ska ta skänklarna, har inte ridit med bett så mycket då han i början fick som panik attacker, så då red jag på hacka istället, som funkade väldigt bra :) Men känner att man kanske får lite mer inverkan med bett och kanske att han söker sig neråt så småning om då.

Sv: Tips på övningar till travare?

Jag har ungefär samma problem som du. Håller på att "rida till" en travarvalack. Han är också väldigt stel och genar i hörnen, skjuter in bogen och ställer sig utåt och försöker springa iväg. Fick en snilleblixt häromdan att jag sätter ut en stor kona i varje hörna. (Jag har såna där stora konor som man använder i trafiken) Går även med hinderstöd, stolar eller vad som helst. Sen ska man rida utanför konorna och få hästen att ställa sig inåt i hörnen. Sen kan man lägga en volt i varje hörn och få hästen att trava lugnt. Man kan göra övningarna svårare också. Man får ha lite fantasi :)
Om hästen är stel i nacken kan man prova att vicka/gunga hästens huvud höger/vänster. Det kan man göra varje gång när man har värmt upp hästen lite.
Stretching är bra att göra före och efter ridpassen. Att lära hästen rygga är bra för att lösgöra ryggen och hela hästen. Rida slalom i skog mellan träd. Kan hända att hästen har en låsning någonstans. Då kan man låta en hästmassör komma och massera hästen.
Eller leta upp nåra massageövningar på google som du kan göra. ;)

Sv: Tips på övningar till travare?

Jag brukar rida bågar och serpentiner med travarna, tillslut brukar dom "luras" till att ställa åt sitt svåra håll (vanligtvis höger->voltstart->svänga men ställer sig utåt)

Försök svänga med sätet,vikthjälper och hela din kropp liksom...
Tar man i tygeln bara när man ska svänga är de duktiga på att reagera precis som du säger, ställa sig utåt och springa ifrån...

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 744
Senast: mamman
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 489
Senast: Pyrran
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 190
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka