Tips på olika lusernsorter tack!

lomuxx

Trådstartare
Jag letar efter ett lusern med mycket smrp till ett lagom pris. Gärna utan melass. Det som finns att tillgå här är k**fft som innehåller 108 (och melass)eller ett annat sockerfritt märke som innehöll endast 105 smrp.

När jag nu ska leta runt känns det som att jag vill ha lite kött på benen om vad det finns för märken och vad de har för värden. Har gett muskel ett tag men ser inte så bra resultat. Förra hästen fick kvarnbyfoders lusern men den finns inte här längre!

Snälla hjälp en ovetande :)

Sv: Tips på olika lusernsorter tack!

Typiskt, tänkte tipsa om Kvarnby ju. Det går inte att beställa direkt från Kvarnby eller en återförsäljare? Har för mig jag läst det någonstans här på buke.

Jag kör Spannex Lusernpellets (finns även hackat strå men den är dyrare):

Bruksanvisning:
Lusernpellets består av pelleterat grönmjöl.
Spannex lusernpellets innehåller inte melass.
Analytiska beståndsdelar:
Energi 10,5 MJ Kalcium 6,65 g
Smb råprotein 160 g Fosfor 2,5 g
Råolja & råfett 30 g Magnesium 1,85 g
Natrium 1,3 g

Jag kör Spannex Lusernpellets (finns även hackat strå men den är dyrare):

Bruksanvisning:
Lusernpellets består av pelleterat grönmjöl.
Spannex lusernpellets innehåller inte melass.
Analytiska beståndsdelar:
Energi 10,5 MJ Kalcium 6,65 g
Smb råprotein 160 g Fosfor 2,5 g
Råolja & råfett 30 g Magnesium 1,85 g
Natrium 1,3 g

Det är väl den lucernen som inte är lucern utan innehåller gräs och rödklöver! Läser man produktbladet så står det inget om att den innehåller lucern http://www.spannex.se/uploads/file/produkter/lusernpellets-complett-nytt-svensk-dansk2.pdf och vad jag har förstått så är det samma typ av pellets som säljs som Salsa Naturell Grön och de deklarerar 200 gram socker/kg!

Senast ändrad:

Japp! Det finns Green power och den som jag använder nu, Equsana omega med linfröolja i istället för melass.

Spannex har enligt hemsidan! http://www.spannex.se/uploads/file/produkter/lusern-hackat-str-pdf.pdf

Ser ut att vara en sent skördad lucern, precis som Kraffts, jag tror inte de kan göra lucern i stråform om det skördas tidigt, jag har aldrig hittat lucern i stråform med så höga värden som det är i tidigt skördad lucern.

Det finns dock de som ensilerar tidigt skördad lucern i stora fyrkantsbalar, men det är ju inget för den lilla hästägaren.

Det finns lucernhack tillverkad utomlands (Danmark, Holland bl a), med tillsatt veg olja eller melass, vet dock inte hur lätt det är att få tag i här i Sverige.

Finns "Edels" produkter i närheten? Dom har också lucern, melassfritt.

Jag har en lusern hackad strå sort som jag inte minns vad den heter, ska snart ut och ge hästarna middagsmat så då kan jag kolla! Den innehåller inte melass utan istället sojaolja? Får helt enkelt kolla innan jag säger något..

jag har köpt ett hack från baileys. 150 smrp. Rätt dyr 300 kr per 20 kg säck.. Men det är det enda hacket som mina hästar äter. Så nu får de inget ;O Det innehåller lusern, klöver, havrestjälkar och sojaolja.

Jag har också skaffat den nu. Dangrönts Greenpower Alfalfa hade jag förut, men som jag har förstått det "blir" Dangrönt nu Equsana?

Kl
Finns det verkligen inget hack UTAN sojaolja i. Jag vägrar köpa med sojaolja som tillsats. Ingen melass heller. Jag gav förut hack men har nu varit "tvungen" köpa lucernpellets för att slippa sojaoljetillsatser o melass.

Ni som ger pellets då, vilka fler sorter finns UTAN melass? :)

Verkar vara svårt att få tag på nått med högre smrp än ca 105 här ändå...

Dodson & Horrel har något som heter Just Grass som jag tyvärr inte hittar mycket info om. Annars har de Alfalfa som är hackat och med lite tillsatt melass. Har dock inte hittat info om hur mysket melass det faktiskt är.

Vad gäller pellets kan jag inte hjälpa, har gett Dangröents och Kraffts lucernpellets bara, tror att Dangröent är melassfritt, stod inget om melass på sacken iallafall. Krafft har ju melass i sitt.

Ni som ger pellets då, vilka fler sorter finns UTAN melass? :)

Verkar vara svårt att få tag på nått med högre smrp än ca 105 här ändå...

Lucernpellets utan melass:
Vitafor Lucern (Kvarnbyfoder) 150 gr smb rp
Dangrönt

Lucernpellets med melass:
Krafft Lucernpellets 105 gr smb rp
Åsebro 105 gr smb rp

Lucernpellets där jag inte vet om det är melass eller inte:
Edel
Mustang
Orga kvarn
Svenska foder ?