Tips på miljöträning

Ellyne

Trådstartare
Någon som vill ge massa tips på saker man kan "utsätta" hästen för? Alltså miljöträning, skrämselträning...
Jag har idetorka och kommer bara på presenning. Skulle vara kul att få tips från nån med fantasi! :D

Gärna bilder!

Sv: Tips på miljöträning

Bilder har jag inte nu, kanske kan fixa. Jag brukar försöka utgå från situationer jag tror det finns risk att hästen kommer tvinga möta och sedan försöka återskapa den situationen lugnt och sansat.

Exampel:
Linor runt ben, lär hästen att ge efter för trycket om den fastnar med benet genom att lägga t.ex ett grimskaft runt hästens ben och ben den följa trycket. Jättebra för hästen att kunna om den nån gång fastnar med benet i nånting.

Flaggor, plastpåsar och annat som kan fladdra och komma flygande. Tränade själv med badbollar på ridbanan. De är så lätta att vinden kan fånga upp dem så du behöver ingen medhjälpare, de flyger bra ändå. Nackdelen är att om de kommer ut från ridbanan kan du få gå rätt långt för att hämta tillbaka dem och eftersom vinden bara blåser åt ett håll för det mesta kommer alla badbollar snabbt samlas i ett hörn på ridbanan.

Eld, det tränar jag mycket med, men då måste du ha medhjälpare som är utrustade så att de kan släcka elden på några sekunder om det krävs. Och självklart ska du inte träna med eld i närheten av någonting som kan antändas och absolut inte nära stallet.

Trånga utrymmen. För att underlätta lastträning kan man bygga "tunnlar" av hindermaterial och filtar. Genom att gradvis göra tunneln smalare kan man lära hästen att motstå sin naturliga instinkt att undvika trånga utrymmen, vilket gör det lättare för den att klara t.ex. transportering.

Människor som springer, ropar och hoppar är bra för hästen att känna till. Det gäller dock att lära hästen skillnaden på dig och omgivningen så den inte trubbas av även gentemot dig, du vill ju fortfarande ha en häst som lyssnar även på små signaler.

Ja, det var lite tips. Det finns hur mycket som helst. Tänk på situationer du tror skulle kunna skrämma din häst och återskapa dem sedan i lugn och ro hemma.

Hehe...min häst blev miljötränad med att gå brevid mig på ena sidan när jag gick en sväng med honom igår och på andra sidan hade jag med mig soptunnan...hehehe.

Jag har en granne som bor ganska så nära som har ett lastbilsåkeri...och jag tänkte faktiskt knacka på nån dag och fråga om jag och hästen kunde få titta på när dom lastar ut saker och så från lastbil. Hästen är lite rädd för lastbilar...

Jag och min sambo brukar ut och gå. Han med ena hunden och jag med hästen. Jättebra miljöträning för att hästen ska bli van vid hundar. :)

Fråga en kompis om hon kan cykla med när du rider eller går med hästen och plinga lite med cykelklockan ibland...också bra miljöträning. :)

Fråga en kompis som har barnvagn om hon kan följa med på en promenad med dig och din häst när hon har barnvagn med...sen sätter ni på en massa leksaksmobiler som barn har att leka med och
leksaker som låter lite...blir van med barnvagnar.
Gjorde detta med min häst i våras...hehehe...han reagerade inte ett smack...han ville leka med skallran som rasslades med ofta. :crazy:

Vi bor precis brevid en fotbollsplan och på våren brukar det tränas fotboll och ibland fotbollsmatcher och då brukar hästen få stå i hagen brevid fotbollsplanen så han vänjer sig lite vid stoj...bor du nära en kan du ju ta med dig din häst dit och titta på träning eller match på avstånd med hästen. Det är ganska bra för det brukar finnas ett antal barn som gärna kommer fram och vill klappa på hästen. Jättebra miljöträning...:banana:

Jätte bra tips, jag själv har tränat en del med paraplyer !

Väntar med spänning på fler ideer, då jag också har lite idétorka..:p

Emelie :)

När du tränar på trånga utrymmen, tränar du även att hästen ska gå under saker eller är det bara att gå emellan? Vad går den emellan - hinder typ?

Oj, eld det låter farligt! :eek:

Jag ger mej helst ut i verkligheten och tränar.
Vattenspridare, grävmaskiner, gräsklippare mm finns ju lite överallt. (Kanske inte så mycke just nu mitt i vintern) ;)

Eld är också en höjdare. Kossor är också en av dom saker som får min häst att nästan krypa ur skinnet. Så det är synd att det finns så lite kor här i närheten. :(

När du tränar på trånga utrymmen, tränar du även att hästen ska gå under saker eller är det bara att gå emellan? Vad går den emellan - hinder typ?

Oj, eld det låter farligt! :eek:

Under saker är ju betydligt svårare för hästen, men jättenyttig träning. Brukar ställa två hinder parallellt och ganska tätt och så får hästen gå i "tunneln" mellan dem. Sätter sedan preseningar över bommarna så att tunneln blir tät så hästen inte ser ut när den går igenom.
När jag tränar på att gå under saker brukar jag t.ex. hänga ett lakan i en lina så hästen får trycka undan lakanet när den går under om du förstår vad jag menar.

Eld tränar jag dels för att kontrollera hästens förtroende för mig, dels för att jag rider eldshower som riddare. Det är ju kanske inte det man börja träna hästen på, eftersom det inte är så troligt att man möter en eldsvåda när man är ute och rider, men det är lite kul att känna hur hästen får förtroende för dig.

Vilken rolig tråd!okej här är mina föslag:
*gå på pressening,svepa in hästen i den m.m..:angel:
*paraply
*plast påsar,kan va bra till allt möjligt prassla med,ha under inder m.m..
*hoppa ver"läskiga"hinder

Kl
Nån som har nåt mer tips? :)

Hur ofta avsätter ni tid att enbart miljöträna? Eller bakar ni in det i vanliga arbetet?

För mej är det inbakat i det dagliga arbetet. Vi rider ofta på konstiga ställen och går inte omvägar runt skrämmande saker utan letar gärna upp dom. :)

Det är nog väldigt bra träning att göra som du gör. Det är så lätt att man undviker faror men man borde ju träna hästen att inte vara rädd! Bara man inte gör det för farligt så hästen får en hjärtattack! :eek: ;)

vilken bra tråd! haha jag har också funderat på att börja miljöträna aktivt (alltså inte bara att gå fram till ngn läskig grej i skogen), men min fantasi tog också slut vid den klassiska pressenningsövningen :) förresten, är det bara jag som märkt att en massa hästar är jätterädda för paraplyer som fälls upp? det är ofta det blir kalabalik i hästhagar om ngn fäller upp ett. man tycker ju att såå chockerande borde det inte vara :) dom kanske blir förvånade när någonting pötsligt "växer", så att säga.

man kan gå över blickplåt, sånt sån som man har på tak. det bråkar ordentligt..

idag hittade jag i hinderförrådet en stor boll utav presenning fäst i ett långt snöre. perfekt!
Jag ledde hästen med den släpandes framför, bredvid & bakom honom, drog den under magen, kickade den i luften, kastade upp den så högt jag kunde, svingade den runt osv. Så om man stöter på några studsande presenningbollar i skogen nu så är hästen säker för dom iaf :D

vilken bra tråd! haha jag har också funderat på att börja miljöträna aktivt (alltså inte bara att gå fram till ngn läskig grej i skogen), men min fantasi tog också slut vid den klassiska pressenningsövningen :) förresten, är det bara jag som märkt att en massa hästar är jätterädda för paraplyer som fälls upp? det är ofta det blir kalabalik i hästhagar om ngn fäller upp ett. man tycker ju att såå chockerande borde det inte vara :) dom kanske blir förvånade när någonting pötsligt "växer", så att säga.

känner igen det ! därför började jag träna pållan med paraflyer,:idea: :p

Presseningar är nog det allra vanligaste och enklaste. Gå över - ha på sig osv.
Bor du i ett samhälle så är det bra att rida lite bland bilar och hus.

*kl*

jag tävlar i bruksridning, där man rider en viss sträcka på tid och sen utför olika stationer som kan vara från att gå i en vattenfylld pressening, rida igenom en vattenspridare, backa slalon mm.

Förra året skulle vi rida igenom eld :eek: kändes som om det var lite över gränsen, lätt för olyckor. detta året blev det ingen tävling men var där och fotade, så jag ska slänga upp lite bilder ;)

här är då jag och affe med "elden" som visade sig vara lite i början, sen bara rök

hoppning med tre hinder (lägga till då att även nordsvenskar och ardennar är med, vilka aldrig har hoppat innan)

över vattenfylld pressening

så ja, om själva tråden, man tränar på allt som hästen kan bli rädd för (ofarliga saker då såklart) så länge hästen litar på dig så ska det gå ;)

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
259
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Hunden äter nu detta foder ett tag för totalt paj mage. Jag har med kulor ut på promenaden som belöning vid behov. Men tänker när vi...
Svar
9
· Visningar
422
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
912
Senast: Gunnar
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 038
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar