tips på liten hingst i halvblodsaveln

F

FTW

Är det någon som kan ge tips på en relativt liten hingst (ingen 170-centimetrare!) som är godkänd för halvblodsavel? Helst ska han vara låg i bak-kärran också, och inte vara knepig i skallen.

Sv: tips på liten hingst i halvblodsaveln

Artist är mätt till 161 cm, har själv gått svår internationell hoppning, och har en pappa som varit med i OS i dressyr!
Dessutom har han en mycket meriterad stam!

Magini är mätt till 162 cm, men han är ju pappa till Briar, så han kan ju få jätteavkommor ;)

Har aldrig hört talas om någon avkomma till Artist som r över 170 cm.

Acacio är inte så stor och tycks inte heller ge så stort

Sen beror det förstås lite på vart du bor, och hur långt du är beredd att transportera stoet. Både Artist och Magini står på naturlig betäckning. Artist stod förra året i Enköpingstrakten och Magini någonstans söder om Vättern (är urusel på geografi :o men kollade upp honom då han var intressant till mitt sto).

Min erfarenhert av Felciano är inte att han ger litet.

Men hästar med väldigt bra huvud!!
Ska använda honom själv i år.

Enligt blup lämnar han ju iaf flera minus-centimetrar. Annars skulle jag också använt honom! Men den som han skulle passa till är bara 162 cm.

Görel skrev:
Både Artist och Magini står på naturlig betäckning. Artist stod förra året i Enköpingstrakten och Magini någonstans söder om Vättern (är urusel på geografi :o men kollade upp honom då han var intressant till mitt sto).
Magini stod i Lundsbrunn mellan Skara och Mariestad i somras. Det var de som tidigare hade Falleur och även Dardel har stått där på station. Ängagården heter det väl?

Visst var det där han stod! Minns bara att när jag tittade i kartboken tyckte jag att det var alldeles för långt från Stockholm ;)

Då måste jag haft tur som träffat på de stora Feliciano-hästarna!

FTW skrev:
Är det någon som kan ge tips på en relativt liten hingst (ingen 170-centimetrare!) som är godkänd för halvblodsavel? Helst ska han vara låg i bak-kärran också, och inte vara knepig i skallen.

Om du tittar på http://www.smelinkweb.com/ImageLibrary/893/hingstar/Statistik/blup_2003.xls hittar du BLUP-index och mkh-index. De som jag snabbt ser lämnar smått är

Artist -4 cm
Feliciano -2 cm
Highlight -1 cm
Maraton -3 cm

Magini ligger faktiskt på + 0,3 trots sin egen litenhet!

Haydn är en annan liten hingst, 162 cm, han har lämnat en del små iaf som jag känner till.

Jag hittar inget om varken Artist eller Feliciano. :o :crazy:
Hurdana ser de ut? Är de sunda i huvudet?

Vart har du letat?

Artist 765 finns på www.frotunagard.com . Jag lät betäcka mitt eget sto med honom förra året (tyvärr blev hon inte dräktig, resorberade antagligen tidigt). Träffade honom flera gånger då, har sett honom flera gånger tidigare och känner även en som skött om honom som unghäst. Jag tycker att han är vettig i skallen, och så rör han sig med en sådan spänst, så liten han är! Såg honom på hingstvisning förra året då han var 19 år, och han hoppade 1.40-hinder som en katt!

Feliciano 823 finns på www.mollerup.nu . I år kommer jag att prova med Feliciano. Har sett honom många gånger på tävlingar, och han har gjort ett mera slött än hett intryck ;) Alla avkommor jag träffat har varit väldigt vettiga i huvudet, och jag har hittills inte mött någon som talat illa om hans avkommors psyke!

Feliciano sägs ju lämna väldigt bra hopphästar, jag undrar om jag skulle prova honom till mitt 88:an sto iallafall, var ju inne på en dressyrhingst till henne egentligen men det känns sååååå mkt lättare och roligare att hålla på med hopp och fälttävlan.

det finns en hingt som heter Minotaurius eller något liknande...
Görel, du har koll va?

Jag har för mig att hingsten är blott 155 hög, mbr. Hoppe pålle.
Vet dock inte om han är i avel längre, eller om han finns i sverige...

Dirco, 160cm www.hastak.se

Minotauros är inte godkänd för halvblodsaveln, utan för ridponnyavel.

Minotaurus är en liten hjälte! Hoppar högt, högt trots att han bara är 154cm!

MEN han är bara godkänd för ridponnyaveln! Fast om man inte bryr sig om vilken färg avkomman får på sina papper är han ett utmärkt förslag!

Aha, ok!
Jag fick för mig att han va godkänd för ridhäst oxå? eller har jag fått för mig helt fel saker nu...?

Å andra sidan så tittar inte jag på så små hästar om jag ska till å betäcka ston... :p

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 041
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 313
Senast: Gunnar
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 279
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London