Tips på kvalitetssadlar

Sv: Tips på kvalitetssadlar

det där håller jag inte med om alls, en fårskinnspadd är helt super till en häst som håller på att bredda sig.

Jag har haft sadlar med latex stoppning från JW o Prestige o de var helt suberäna, tycker det är mkt smidigare o bättre än ull. Luft är oxå en stor favorit hos mig.

TS > Jag bytte sadel tre gånger under ett par månader till min häst, gick från svängd till rak o mkt vidare. Så döm inte vare sig utprovare eller sadel.

Hur som helst min mamma kom med en teori; hur kommer det sig att stoppningen inte ändrar sig? Jo, den är lite hårdare än annan stoppning, som sjunker ihop med tiden och därför har behov av att "fluffas up" och göras om. Och då kanske det helt enkelt är så att stoppningen är lite för hård för min häst och han har reagerat på det. Jag har sett att de flesta rider med paddar eller underlägg förutom vojlock men jag använder bara tunna, helt vanliga vojlockar i bomull (eftersom jag tycker att paddar mest är en tillfällig lösning eller bara används för att det är snyggt) och det kanske är därför som just min häst har reagerat.

Vad tror ni om det? Kan man lösa det genom att skaffa en riktigt fluffig padd som fungerar som stötdämpare?:idea:

Om bommen är för smal på en sadel så spelar det ingen roll om den är permanetstoppad eller ullstoppad, hästen kommer att få ont & inte muskla sig korrekt. (Vissa hästar visar tydligare än andra att de har ont.)

Har sett hemska exempel på ullstoppade sadlar som varit hårda & ojämnt stoppade. Så, nej man kan nog inte generalisera & säga att det ena eller andra är bekvämare för hästen.
Sadeln ska vara ordentligt utprovad helt enkelt. Och hellre en vid sadel med padd än en för smal.

Bison:
Alla hästar är ju olika och då kanske min har reagerat kraftigare på den här stoppningen än dina hästar har gjort?

*kl*
Jag blir alltid lika förundrad att hästana faktiskt fortfarande kan stå upp...
Nästan alla elitryttare klarar sig med ett par st sadlar i olika modell och bomvidd. Varför behöver "Kreti & Pleti" ,dvs vi vanliga, byta var 4:de månad???
Min häst har haft samma sadel i 5 år nu. Fick domen att den var så bra den kunde bli av kiropraktorn och perfekt från veterinären... Han har ÄNDÅ problem med ländryggen då &då.

Jag fattar inte, en häst som musklar sig- hur mkt större blir dom egentligen? Jag har läst typ 2cm i ridsport. Och på den stora ytan gör det knappt ett smack enligt den artiklen.
hur klarar världseliten hoppa samma hästar år efter år om de nu inte byter sadel????

Jag håller med dig. Vi har 6 sadlar här hemma, som används mer eller mindre regelbundet. Chefen har en och vi tre som jobbar har varsin. Därutöver har vi 2 extra. Chefen har dessutom ca 3stycken tävlingssadlar... Och vi har 12 helt olika hästar i stallet som regelbundet kollas av vet och kiropraktor. Konstigt nog har vi aldrig haft ryggproblem (peppar peppar...)....
Trots att de går med olika sadlar från dag till dag beroende på vem som rider dem eller om de är på tävling. Och detta är ett internationellt tävlingsstall på högsta nivå.

Jo jag vet- Vi hade det också så i stallet jag jobbade... Men han har ju bara vunnit OS och VM så han vet ju inte vad han sysslar med... Min sadel får också mkt skarp kritik- men det gör inget. Alltid lär det någon en massa... bättre de snackar här och lär till de som verkligen har problem...

Just därför.........

De förhållanden du beskriver visar ju på enorm skillnad mot en privatryttares häst som går med samma sadel dag ut och dag in, timme ut och timme in.
Är passformen ok så händer ingenting.
Är passformen dålig så får hästen troligtvis problem!'

En häst som rids av olika ryttare i olika sadlar hela tiden får ju inte alls samma ensidiga tryck om EN av dessa sadlar inte passar optimalt då den kanske går med den enbart en/två gånger i veckan!

Och de gås igenom regelbundet och ev. problem upptäcks mycket tidigare hos dessa hästar! En privathäst har som regel inte den lyxen.

Men snälla...

Du kan ju inte komma o påstå att din sadel har fått mkt skarp kritik! Vilken överdrift!

Du tror alltså på fullaste allvar att någon som sett dina halvdana bilder ska kunna säga exakt samma saker som någon som sett sadeln och hästen på riktigt? Som fått känna på sadeln, hästen och sett den ligga på under rörelse?

Jag preciserade just detta i mitt svar - att du får ta detta för vad det är.

De flesta har sagt (på mycket knapphändig information som var mycket motsägelsefull och på mkt dåliga bilder för att avgöra någon som helst passform) att det ser ut att kunna vara på ett sätt. Ingen har sagt ATT det verkligen är så.

Det är väl för bövelen ingen som på allvar tror att man kan exakt kan kontrollera passformen på en sadel via bilder?

Man kan hinta om vad man ser och sen är det ju upp till ägaren att bekräfta och kontrollera detta på egen hand.

Du bad uttryckligen om synpunkter och det fick du men eftersom det du fick höra inte passade din upplevelse av saken så strunta i detta då...

*kl*
Däremot tycker jag att det är enormt bra att ämnet kommer upp ang sadlar och passform, paddar mm. med regelbundenhet för att uppmärksamma att detta verkligen är ett reellt problem för det finns kunskapsluckor i ämnet hos många fortfarande.

Många hästar går dag ut och dag in med illapassande sadlar, och har stora problem i ryggmuskulaturen. Det kan vara stora eller små "hål" i den pga sadlar, den har helt enkelt blivit sadelformad... och många gånger är detta hästar som ibland blir istadiga och allmänt jobbiga vid sadling, som börjar stanna på hinder, som aldrig riktigt kommer till arbete eller går "iform", som till slut hamnar hos veterinären etc. etc i all evighet och det är dessa hästar jag tänker på när dessa trådar kommer upp.

Kan någon bli hjälpt av det (och få en knuff att ta hjälp av sadelmakare, tillpassare etc) så är jag glad för det.

Jag har inte sagt att kritiken kommer från dig- du har många bra och relevanta vinklingar i dina svar...

Ja, Jimmy är ju iaf väldigt duktig, så där ligger verkligen inte problemet. Men lycka till med problemet!

jaaaså dä ser man, jag trodde inte han va så känd:P sadeldoktorn jimmy, det är ju en tjej i stallets farbror ;)

Har inte läst hela tråden så kanske upprepar vad annan sagt. Har fått hjälp med sadel till häst med lite ryggproblem via helsingborgs djursjukhus, de har en sadelmakare som heter Lars sundin. han är där med jämna mellanrum men även på andra ställen i sverige. har en hemsida, www.horseman.se (tror jag) Vi fick köpt en M&N hoppsadel och tips om albion eller M&N dressyrsadel och en pessoa hoppsadel, alla dessa är omstoppningsbara, Pessoan har speciell stoppning som är halkig och lätt formar sig efter hästens rygg, men dock kräver fler omstoppningar för att bli bra. Nya hoppesadeln har inte kommit än så väntar med spänning på stort paket nästa vecka :) Lycka till!

whitaker och equipe är sadlar med bra kvalite.. och super sköna att rida i.. haft kompisar och stall jag jobbat i på internationell nivå som haft dom och inga prob med någon häst. mvh j

Senast ändrad av en moderator:

skyll inte på sadelprovaren det kan hända mkt på 4 månader även om du själv kanske inte sett det. Det är inte lätt att se utan det måste kollas upp ordentligt.

Och prestige är inte dåliga så länge dom passar, finns många bra kvalitetssadlar med latex childeric, equipe, butet mfl har också latex, men dom måste ju fortfarande passa hästen.

delvis kl

Kul att tråden blivit aktuell igen.:) Med tanke på detta skulle jag också vilja göra en liten uppdatering:

Jag köpte en padd (finaste kvalite i äkta fårskinn med kanaler) och provade efter sadelvilan. Och gissa vad? Hästen har inte varit det minsta öm i ryggen och nu har jag ridit med padden i drygt ett år.

Min slutsats är följande: (detta är så politiskt inkorrekt att jag knappt törst skriva det, jag kommer få mängder med skit men...) sadeln ligger bra men är för hård och tack vare padden kan jag nu använda min älskade/hatade sadel. Permanentstoppade sadlar är skit (i alla fall för hästar med känsligar ryggar och jag skulle inte vilja ta risken)!

Silversvart: Alltså, sadelprovaren var den ende som tyckte att sadeln låg bra :grin:(av tränaren, kiropraktorn och honom) så i slutändan var det ju han som hade rätt, å andra sidan säljer han permanetstoppade sadlar så jag vet inte riktigt vad jag tycker om honom. Han garvade oss rätt i ansiktet när vi la fram teorin om för hård sadel (okej, inte riktigt men det var definitvt inget han tog på allvar).

Någon nämnde Lars Sundin också...
Faktum är att jag anlitade honom vid köpet av dressyrsadeln för några månader sedan. Han sålde inte permanentstoppade sadlar alls eftersom han inte heller tyckte att de var bra,
tyvärr kommer jag inte ihåg varför men det var inte att de var hårda i alla fall. Så jag är inte ensam om att ha något emot detta stoppningsmaterial. För övrigt kändes han seriös och förklarade varför han hade vissa principer och uppfattningar kring sadlar (alla kändes mycket rimliga) och han verkade veta vad han sysslade med, så honom kan jag rekommendera.

Slutsats: sadeln passar, så tar man ställning för sadeldoktorn, vilket många här gjort borde man också tycka att teorin om hård sadel stämmer (såvida man inte säger emot sig själv:p).

delvis kl
det är många som har både ont och gott att säga om permanentstoppade sadlar, jag menar vad kan hålla exakt samma form hela tiden? Hade en sadelutprovare ute förra veckan hon tyckte inte om permanentstoppade sadlar. Det är svårt att ta ställning tycker jag. Nuförtiden görs dom flesta sadlar på detta sätt så i slutändan finns det inte så mycket att välja på. Jag tror inte att ullstoppade sadlar är det enda rätta. men å andra sidan är ull ett naturmaterial och man kan ändra det om hästen ändrar sig så på så sätt är det smidigare.
kul att du hittat ett sätt som funkar. Tyvärr är det ju så att man ska helst vara sadelutprovare själv för man vet inte vem man vågar lita på, eller iaf vara hyffsat kunnig på att se om sadeln passar hästen annars är man helt utlämnad till någon som kan lura på en vadsomhelst, helt sjukt egentligen men så är det...

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 176
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 071
Senast: Bison
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023