Tips på kvalitetssadlar

Sv: Tips på kvalitetssadlar

Stübbens nyare modeller som edelweiss och Artus är mjukare dessutom kan man ju få deras nya uppfinning Biomex som ska avlasta ryttarens rygg etc på de flesta av deras modeller då blir det verkligen mjukt.

En sadel som jag tycker är mkt bra och är omstoppningsbara är Jeremy Rudge sadlarna. :love:De görs efter hästen din, samt efter ryttarens sits och går att få i nästan alla kulörer, samt även buffalo skinn= super grepp. Samt är inte hutlöst dyra heller.:banana:

En permanent stoppad sadel är oftast problemet att bommens fästen kommer fram genom stoppningen samt att den oftas sjunker ihop i själva stoppningen (pga fukt tex hästens svett), vilket gör att den förändras och att stoppningen blir mkt knölig.
Tänk att vara häst och jobba mot ngt sådant, du vill att hästen skall komma upp med ryggen och bygga mera muskler när sadeln och den ojämna byggnaden säger ned... :crazy:
Ond cirkel..

:idea:Fram för de som vågar lägga undan sadeln ngr dar i veckan istället och jobba hästen mera för hand... Samt ta bort de svettiga schabraken och dynerna och förvara sin sadel bra så håller det längre. Då gör du din fyrbenta vän en jätte tjänst på köpet.
Rygg el sadel problem är inte att leka med.. Kan skapa värre skador om det får fortgå länge.

Lycka till! :)

Men det är väl inte rimligt att förvänta sig att hästen i värsta fall bara kan ha sadeln i ett par-tre månader innan man måste byta igen. I så fall skulle ju ingen vilja köpa sadel, särskilt inte ny. Man måste dra en gräns, tycker jag; hur lång tid är okej att hästen har sadeln innan den inte passar, om man har anlitat någon som säger sig veta? Några månader är inte okej, tycker jag.

Hästar formar om sig jättefort, speciellt unga hästar! Min häst (nu 4,5 år) har på ett halvår genomgått ca 5-6 formändringar :crazy: Vet att även Centaur här på Buke har samma problem = hennes häst musklar jättefort ur sadlarna.

Däremot vet jag inte om jag förstod riktigt varför hästen fick problem av din sadel, om det var för att den snabbt blev för smal för den eller vad det var. Om så är fallet så betyder ju bara det att sadeln var så pass bra att hästen snabbt kunde muskla upp sig. Prestige går ju värma om också. Om fallet är att den helt enkelt inte passar (för svängd, kanske?) så kanske den var det från början, men kanske inte. Hästarna ändrar nämligen inte bara mankvidd utan även ryggform.

Jaja. Till din fråga nu iaf om vad som skulle kunna tänkas passa... Jättesvårt att svara på då vi inte ens sett din häst ju, så sätt in bra bilder på dess rygglinje osv! Och tala gärna om ifall hästen blir tex mkt rakare under arbete och dylikt.

Allmänt om kvalitetssadlar som är omstoppningsbara:
Albion, Jeremy Rudge, Amerigo, Passier, Kieffer, Stübben mfl.

En permanent stoppad sadel är oftast problemet att bommens fästen kommer fram genom stoppningen samt att den oftas sjunker ihop i själva stoppningen (pga fukt tex hästens svett), vilket gör att den förändras och att stoppningen blir mkt knölig.
Tänk att vara häst och jobba mot ngt sådant, du vill att hästen skall komma upp med ryggen och bygga mera muskler när sadeln och den ojämna byggnaden säger ned...
Ond cirkel..

Fast permanent stoppning är ofta latex som inte påverkas eller sjunker ner och blir knölig av användning och svett, utan behåller den formen den har från början.

Oavsett fabrikat på sadel så får hästen givetvis ont om sadeln tex är för smal i bomvidden. Det kan man ju knappast skylla på tillverkaren. :smirk:

Prestiges modeller har permanentstoppning samt att det går att värma om bommen (3ggr?) & på så sätt ändra bomvidd.

En för smalbomvidd kan man inte ändra genom att stoppa om sadeln....

Senast ändrad:

Jo- jag håller med dig till viss del... Men jag tycker faktiskt att det har blivit hysteri också. Naturligtvis så tycker jag att man ska ha en väl utprovad sadel- absolut.
Men om hästen är någotsånär ok i kroppen från början bör det inte vara SÅ mycket att åtgärda så sadelbyte ska behövas...

Men vad är argumenten för att göra en modern, populär sadel till icke omstoppningsbar. Det måste finnas ett väldigt bra skäl som jag uppenbarligen helt har missat. Hade det inte varit för det skulle ju situationen kanske gå att rädda ändå.

Oavsett fabrikat på sadel så får hästen givetvis ont om sadeln tex är för smal i bomvidden. Det kan man ju knappast skylla på tillverkaren. :smirk:

Prestiges modeller har permanentstoppning samt att det går att värma om bommen (3ggr?) & på så sätt ändra bomvidd.

En för smalbomvidd kan man inte ändra genom att stoppa om sadeln....

Läskigt, en tankeläsare...:o

Nej, men det stämmer att det är vid sidan om manken som den trycker. Men tydligen ska han ha ont längre bak också, typ under bossorna som jag har förstått från kiropraktorn.

Men där verkar det vara lite skilda meningar. Kiropraktorn sa under bossorna, lite mer på ryggen och när jag pratade med min tränare sa hon vid manken och nämde inte samma ställe som kiropraktorn (fast hon var med när han kollade på hästen, men inte jag).:confused:

Jo men så är det lite fördelar OM den ligger perfekt. De blir inte stumma som en som är omstoppningsbar.
Dessutom tål den mer svett o så.

Jag är jätenöjd med min prestige och har varit länge...

Min häst tål inte kyla var vad de sa till mig om ländryggens problem. De hittar INGET annat fel trots röntgen och div undersökningar .
Usch- låter som ett jätteproblem... Det är det inte...

En sadel som klämmer vid manken är för smal i bomvidden till hästen. Detta går som sagt inte att åtgärda med omstoppning.

En sak till som händer ibland är att sadeln hamnar i bakvikt - just på grund av att den är för smal... Ryttarens tyngdpunkt förskjuts aningen bakåt och det kan bli ett högt tryck under bakre delen av bossorna.

Hästarna kan också reagera med ömhet om de går med för smal och för svängd sadel - den "släpper" bak vid lättridning trots att den är för smal fram.

Psst... Vill du slå en kik på min sadel o se vad du tycker. Jag tycker det är intressant med olika infallsvinklar...

Fast permanent stoppning är ofta latex som inte påverkas eller sjunker ner och blir knölig av användning och svett, utan behåller den formen den har från början.

Det beror nog på märket av sadeln skulle jag tro, jag har ägt en Zaldi Star å där blev den permanenta stoppningen knölig samt bomfästena gick igenom stoppningen och på så sätt gjorde den väldigt ojämn och inte bra..:smirk:

Okej, nu har jag och min mor varit i affären där vi köpte sadeln och snackat med dom. De var väldigt trevliga och snälla-som vanligt:)-, vi kom överens om att vi ska skicka utlåtandet och diagnosen från kiropraktorn till dem så att dem kan vidarebefordra den till sadelprovaren. Sen kan sadelprovaren kommentera det och säga vad han tror. De berättade lite mer om permanentstoppningar och sa att latex, som man använder i icke-omstoppningsbara sadlar är bra eftersom det inte ändrar sig. Det sitter liksom där det sitter, och det är ju jätte bra, om sadeln ligger perfekt och hästen inte ändrar sig det minsta. Annars brukar ju andra stoppningar (finns ju vissa märken som använder det som försäljningsargument) ändra sig lite efter hästen den ligger på.

Hur som helst min mamma kom med en teori; hur kommer det sig att stoppningen inte ändrar sig? Jo, den är lite hårdare än annan stoppning, som sjunker ihop med tiden och därför har behov av att "fluffas up" och göras om. Och då kanske det helt enkelt är så att stoppningen är lite för hård för min häst och han har reagerat på det. Jag har sett att de flesta rider med paddar eller underlägg förutom vojlock men jag använder bara tunna, helt vanliga vojlockar i bomull (eftersom jag tycker att paddar mest är en tillfällig lösning eller bara används för att det är snyggt) och det kanske är därför som just min häst har reagerat.

Vad tror ni om det? Kan man lösa det genom att skaffa en riktigt fluffig padd som fungerar som stötdämpare?:idea:

Det kan mycket väl vara så, men... om sadeln redan är för trång pga muskling så löser ingen fluffig pad problemet.
En fluffig pad brukar i regel vara en fårskinnspad eller dyligt och en sådan gör liksom alla andra paddar bomvidden ännu trängre. (tänk dej tjocka ullsockar i de redan för trånga skorna...)
Ska man ha en sådan pad bör den vara utprovad tillsammans med hästen och sadeln så att sadeln är tillräckligt vid för att du ska få plats med padden. (samma princip som när du köper en storlek större kängor för att kunna ha tjocksockar på vintern..)

Låt sadelutprovaren kontrollera både häst och sadel och komma med ett utlåtande.

Hitta sadel som passar är bland det svåraste jag vet, men jag har hittat en sadelutprovare som lyckas med min hästs svåra rygg, lite av vad han säger:
- Det viktigaste är att sadeln (bommen) passar hästens rygg, och det är bara mer eller mindre svårt att hitta rätt. Försök att hitta en sadelprovare som inte är bunden till ett/få märken.
- Inga paddar, sadeln ska ligga bra utan pad (man köper inte för stora skor och lägger bomull i)
- Den sämsta ullstoppningen är fortfarande bättre än den bästa permanentstoppningen. Ullstoppningen anpassar sig till hästens rygg, medans hästens rygg får anpassa sig till permanentstoppning.
- Köp kvalitetsmärken, de som har funnits länge på marknaden.

Så jag tror inte på paddar längre, jag har provat ett antal innan jag nu har en sadel som passar.

- Inga paddar, sadeln ska ligga bra utan pad (man köper inte för stora skor och lägger bomull i)
- Den sämsta ullstoppningen är fortfarande bättre än den bästa permanentstoppningen. Ullstoppningen anpassar sig till hästens rygg, medans hästens rygg får anpassa sig till permanentstoppning.
- Köp kvalitetsmärken, de som har funnits länge på marknaden.

Så jag tror inte på paddar längre, jag har provat ett antal innan jag nu har en sadel som passar.

:bow:

tio

Det kan mycket väl vara så, men... om sadeln redan är för trång pga muskling så löser ingen fluffig pad problemet.
En fluffig pad brukar i regel vara en fårskinnspad eller dyligt och en sådan gör liksom alla andra paddar bomvidden ännu trängre. (tänk dej tjocka ullsockar i de redan för trånga skorna...)
Ska man ha en sådan pad bör den vara utprovad tillsammans med hästen och sadeln så att sadeln är tillräckligt vid för att du ska få plats med padden. (samma princip som när du köper en storlek större kängor för att kunna ha tjocksockar på vintern..)

Låt sadelutprovaren kontrollera både häst och sadel och komma med ett utlåtande.

Jo, men detta skulle alltså ersätta den tidigare teorin om för trång/liten sadel, låt oss därför anta att problemet ligger i att sadelns stoppning är för hård. Jag funderade också på om det kunde blir för trångt, man måste ju ha plats för en padd, särskilt om den ska vara fluffig. Men då kan man kanske ha nytta av att kunna göra om bommen och bredda sadeln. Fast då vill jag ju veta att han kan ha sadeln sen, så att jag inte låter bredda den och köper en padd och sen ba: Oj då hoppsan, han kan visst inte ha den nu heller!
- 2000 kr

Grejen är bara att Jimmy inte kommer tillbaka förrän i april, till affären. Det är rätt långt till dess.

Senast ändrad:

Läste lite mer i tråden: Anledningen att man säljer permanentstoppade sadlar är vad jag har lärt mig att man kan formgjuta en latexpanel, och sedan sy en sadelbossa runt den. Däremot om man ska göra ullstoppade bossor så måste man först sy två precis lika stora bossor, och sedan stoppa dem för hand med lika mycket ull i varje bossa, jämt fördelat (=hantverk). Så gissa vad som kostar mest om det ska göras bra, och varför tillverkare går över till det.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 176
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 071
Senast: Bison
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023