Tips på kvalitetssadlar

Ozarc

Trådstartare
Okej, nu är jag förbannad. Jag köpte en Prestige Michel Robert till min häst i maj 07 och efter en extremt jobbig period då hästen varit istadig (som jag trott) har en kiropraktor konstaterat att hästen har ont av sadeln. Detta alltså mindre än ett år efter att jag köpt sadeln. Men hästen började bli jobbig redan i september/oktober. Fyra månader efter att jag köpt sadeln. Okej om det var en unghäst, en häst med konstig rygg eller om det gått 2-3 år efter att vi köpt sadeln men hästen var 6 år, en väldigt normal rygg utan konstigheter och det tog alltså inte mer än några månader innan vi fick problem.

Dålig sadel och dålig sadelutprovare, säger jag!:mad:

Det här är förstås extremt jobbigt, nu får jag sälja sadeln eftersom dessa usla sadlar inte går att stoppa om och gå ett antal tusen kronor back. Sedan är jag tillbaka till ruta ett. Det tog mig ett år att köpa den här sadeln och nu ska jag göra om proceduren.

Nu undrar jag i alla fall. Kan ni komma med lite tips på märken som kan vara aktuella för mig? Och med det menas inte Prestige (förstås) utan sadlar av riktigt bra kvalitet som är omstoppningsbara.

Tacksam för tips:)

Ni får gärna kommentera det andra som jag skrivit också (om sadelutprovning).

Sv: Tips på kvalitetssadlar

Jag har en CWD som jag är supernöjd med, de kommer ut och måttar sadeln efter häst o ryttare. De har latex paneler och är alltså inte omstoppningsbara, men eftersom de görs efter hästens rygg och inte ändrar på sig så behövs ju inte det.
Annars har jag använt Sadeldoktorn, han är otroligt duktig!

Tyvärr är det ju ofta såhär, att hästarna ändrar på sig och det brukar ske i rask takt om hästen byter sadel och får en som ligger bra...
Oavsett ålder på häst så kan det hända enormt mycket på 4 månader, och man har som hästägare alltid skyldighet att med jämna mellanrum kontrollera passformen (jag kollar varje dag - men jag är skadad också ;))

Tycker inte ändå att du ska "göra ner" hela märket Prestige (inte för att det är mitt favvismärke heller).
Allt går inte att fixa med en omstoppning heller. Har bomvidden blivit för smal så måste man byta sadel oavsett.

Prestige har omstoppningsbara sadlar också, men vet inte hur det är ställt med hoppsadlar - som i de allra flesta märken faktiskt är stoppade med permanentstoppning av något slag.

Har du kontaktat den sadelutprovare du hade?

Vad är problemet, är hela modellen fel för hästen eller har den blivit för trång (för smal bomvidd)? Prestige har omvärmningsbara bommar alltså kan du förändra bomvidden (vidga eller göra den smalare).

Ett gott råd. Hur välpassande sadel du än hittar så kan du ALDRIG räkna med att ha den "resten av livet" utan du måste kanske byta ändå om ett halvår/år.

Tror att Stübben har omstoppningsbara hoppsadlar, men vilka märken man ska rabbla hänger en hel del ihop med hur hästens rygglinje ser ut, så det är svårt.

Och så en sak till: Att hästen blir istadig har ofta en orsak, vilket du nu vet efter denna historia - du kommer förhoppningsvis aldrig glömma denna episod och kan om det händer igen reagera och åtgärda snabbare = du är en mer lyhörd och bättre hästägare.. (inget ont som inte för något gott med sig, heter det ju)

Senast ändrad:

Stübbens nyare modeller kan vara värt att titta på, är ju ett märke som hållt en herrans massa år och som är gjorda för hästar. Amerigo är ju ett annat alternativ där du ju får hjälp av bra utprovare på RidIn. Passier är också bra kvalitet enligt mina sadelutprovare och sadelmakare.

The_grinch:
Jepp, det var sadeldoktorn jag anlitade, ska dit imorrn och prata med affären som tog emot honom och sålde sadeln genom honom. CWD, tack för tipset!

Men det är väl inte rimligt att förvänta sig att hästen i värsta fall bara kan ha sadeln i ett par-tre månader innan man måste byta igen. I så fall skulle ju ingen vilja köpa sadel, särskilt inte ny. Man måste dra en gräns, tycker jag; hur lång tid är okej att hästen har sadeln innan den inte passar, om man har anlitat någon som säger sig veta? Några månader är inte okej, tycker jag.

Men, vem vet; kanske är kiropraktorn en bluff som har sagt det här för att vi ska tycka att han är en bra kiropraktor? Min häst kanske är istadig, ändå? Eller så är sadelutprovaren en bluff?

Och så en sak till: Att hästen blir istadig har ofta en orsak, vilket du nu vet efter denna historia - du kommer förhoppningsvis aldrig glömma denna episod och kan om det händer igen reagera och åtgärda snabbare = du är en mer lyhörd och bättre hästägare.. (inget ont som inte för något gott med sig, heter det ju)

Tack för lite uppmuntrande ord, mitt i allt. Ska försöka tänka så istället.

Ja, Jimmy är ju iaf väldigt duktig, så där ligger verkligen inte problemet. Men lycka till med problemet!

Som jag tidigare sa, det finns inga garatier för hur länge en sadel kan passa. Dock är jag av den åsikten att jag blir glad om hästen ändrar sig och blir vidare.. Det betyder att jag gör något rätt i alla fall.

Och nej, det är som med det mesta man köper nytt bara en dålig affär, direkt den är använd en vecka så har den tappat tusenlappar.

Jag köper själv begagnat, i bra kvalitet som man kan sälja och få tillbaka (nästan alla) pengarna på och sen byta. Dock låter jag dem kontrolleras av sadelmakare.

Hjälpte en tjej med sadel i Januari. Då provade vi ut en sadel som var för vid och paddade upp den framtill. Den blev lagom på två månader, två månader till efter paddningen togs bort så var även sadelns bomvidd för liten. Så det kan gå riktigt fort. Den hästen var nio år och hade behövt byta sadel två gånger på fyra månader om vi inte räknat med muskling och även hull.

Dock kan man tycka att en sadelutprovare ska kunna förutse att hästen ska muskla på sig och därmed prova ut lite för vid sadel.

Du har inte ridit med en massa paddning som inte räknades med vid utprovningen? För det kan ju ställa till ryggbesvär om det gör sadeln för trång.

Ärligt så tror jag inte att någon av dessa var någon bluff. Sadelutprovaren hittade en sadel som passade hästen när du var där. Sen vad som händer med hästens muskling etc. har han inte ansvar för.
Sen hittade säkert kiropraktorn något och kollade på sadeln och ansåg att den inte låg ok. (dock är inte kiropraktorer = sadelprovare.. men de har säkert erfarenhet) och att detta kan ha orsakat era problem. Du har ju ridit i sadeln i fyra månader till sen hästen började krångla och det sätter säkert sina spår.
Dessutom har ju kiron sett sadeln ca åtta månader efter tillpassningen och som sagt det kan vara stor skillnad på passform efter så lång tid.

Senast ändrad:

"Min" sadelmakare vill att man ska komma tillbaka efter 3månader och kolla sadeln. Jag fick då tokbredda min då pålle satt rejält med nya muskler.

Det jag ville säga var att din sadel kanske passade bra i maj -07, men det är ju ändå ett bra tag sen och hästen kan ha ändrat sig väldigt mkt....

Okej, okej; hästen kan ändra sig. Det är jag också medveten om men att hästen på bara 4 månader har ändrat sig så mycket att den har så ont att den bara ställer sig på bakbenen är ingen liten förändring.

När sadelprovaren provade ut den låg den (som jag förstod det) perfekt och det hade väl varit en sak om den låg lite sämre men och inte helt ultimat, men nu ligger den så dåligt (tydligen) att kiropraktorn ordinerat vila från allt vad sadlar heter i en månad och efter det ett antal veckor med en annan (passande) sadel på bara varannan eller var tredje dag. Det är liksom ingen liten förändring.

Jag vill dessutom understryka att ingen förändring i träningen har skett. Det är fortfarande bara jag som rider hästen och vi tränar för samma instruktör på samma sätt.

Senast ändrad:

Stübbens nyare modeller kan vara värt att titta på, är ju ett märke som hållt en herrans massa år och som är gjorda för hästar. Amerigo är ju ett annat alternativ där du ju får hjälp av bra utprovare på RidIn. Passier är också bra kvalitet enligt mina sadelutprovare och sadelmakare.

Tack för bra tips. Min mamma har en stübben som hon har haft i mer än 30 år och som har legat på massor av hästar (det kallar jag kvalitet!), däribland min egen häst- alltså den som nu inte kan ha sin nya sadel längre- men jag tycker att dem är så hårda och hala. Jag skulle önska att det fanns en sadel som vi båda tyckte om men det är absolut ett alternativ ändå.

Kiropraktorn rekomenderade Morris&Nolan så det är också på min lista. Funderade på Amerigo när vi skulle köpa sadel i våras men dem var svåra att få tag på och jag vill helst prova ut sadel hos någon som är oberoende, det vill säga rekomenderar sadlar för att dem passar hästen och inte för att den personen bara säljer sadel av ett märke och vill tjäna pengar.

Men hästen kan ju förändras även fast du tränar för samma tränare och det bara är du som rider. Det är väl inte prestiges fel att deras sadeln inte passar just din häst.

Har själv haft lite problem med en sadel som sitter dåligt, men har nu bytt till ett helt annat märke. Inte är det då Jacsons (sadeln jag hade innan) fel att den inte passar min häst, jag kan fortfarande rekomendera den till folk som söker lite biligare sadlar, för jag är jättenöjd med den, men kan inte ha den till min häst.

Kan tyvärr inte rekomendera ngn sadel, är inte så bra på sadelmärken :p Men själv har jag köpt en M&N.

Det låter som om din häst satte ordentligt med muskler under dessa första fyra månader - som i mitt exempel ovan så är det fullt möjligt att en häst musklar sig så att den blir en till två bomvidder vidare på fyra månader. Särskilt över sommaren då man ofta har hästen på gräs som innehåller mkt protein.

Vad du än säger så är ju din häst ett bevis på detta också?

När det sen blev trångt så var han klok nog att säga ifrån och började trilskas.
Det är som att be en löpare springa i en eller tom två storlekar för små skor. Det gör JÄKLIGT ont för hästen. Särskilt vid hoppning då den främre delen av sadeln (bombenen) trycks rakt in i muskulaturen med stor kraft vid landning. Du har ju ridit i sadeln i ca fyra månader när den inte passat.. Det är rätt många timmar i "för små skor" ...

Sen tar det duktigt med tid och vila från sadlar för att den ömma muskulaturen (som kan tillbakabildas och det kan vara mkt svårt att få dem bulliga igen) ska få återhämtas.

Det låter som du har en klok kiropraktor.

tror också det kan bero på att hästen musklat sig, när den fått en sadel som passar, så den breddat sig?!

annars så har jag själv haft problem med "sadeldoktorn" för han skulle ändra bom på en sadel jag hade förrut(så den skulle passa ponnyn), när vi fick tillbaka den låg den likadant som innan vi skickade iväg den, Lika DÅLIGT!!!:crazy:
så honom använder jag inte mer!

*kl*
Jag blir alltid lika förundrad att hästana faktiskt fortfarande kan stå upp...
Nästan alla elitryttare klarar sig med ett par st sadlar i olika modell och bomvidd. Varför behöver "Kreti & Pleti" ,dvs vi vanliga, byta var 4:de månad???
Min häst har haft samma sadel i 5 år nu. Fick domen att den var så bra den kunde bli av kiropraktorn och perfekt från veterinären... Han har ÄNDÅ problem med ländryggen då &då.

Jag fattar inte, en häst som musklar sig- hur mkt större blir dom egentligen? Jag har läst typ 2cm i ridsport. Och på den stora ytan gör det knappt ett smack enligt den artiklen.
hur klarar världseliten hoppa samma hästar år efter år om de nu inte byter sadel????

Tja, de har några olika som sagt, dessa säkert i rätt vida bomvidder och de paddas nog upp på de hästar de är för stora för.

Jag har av egen bitter erfarenhet fått lära mej den hårda vägen.
De är oerhört känsliga - vissa mer och andra mindre - för fel tryck av sadeln under en tidsperiod.

Tror säkert att det växlas sadel då och då om det märks att hästen inte trivs även hos världseliten...

Har sett stora skillnader i muskelmassa hos hästar. Från felaktig sadel till rätt sadel kan det hända mycket!

Från toppiga mankar med nästan ingen muskulatur bakom bogblad till runda fina mankar. En skillnad på ca 10-15 grader i vinkel bakom manken är inte att förakta och är ej ovanligt att se på kort tid om rätt förutsättningar ges - det motsvarar en till två bomvidder.

"kreti och pleti" har oftast inte heller så stor kunskap om sadlar och tillpassning och rider därför på tills skadorna kommer. Proffsen känner säkert detta långt tidigare och åtgärdar.

Dessutom har väl ingen sagt att alla måste byta sadel var 4:e månad? Bara att man regelbundet kontrollerar passformen och åtgärdar om det finns behov av detta.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 176
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 071
Senast: Bison
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023