Tips på kontaktövningar

Mirre

Trådstartare
Vill jag ha.

Tränar föräldrarnas hund nu och han behöver träna på just det här.
Framförallt vid hundmöten.

Instruktör har jag (tyvärr) ingen möjlighet till nu.
Så jag behöver tips på bra kontaktövningar för att få honom att focusera på mig
och inte allt runtom. Just nu blir han väldigt distraherad när man går i samhället och det är mycket liv och rörelse. (så hädanefter blir det mycket mer promenader i samhället)

Sv: Tips på kontaktövningar

Det är svårt att skriva här hade varit lättare att visa:P Men hoppas du förstår ändå:)
Om du stannar till så han sitter eller bara står så, så fort han kollar bort och inte på dej så säg titta med lite ljusare röst så brukar de kolla för de brukar reagera på det ordet( vet ej varför men det har funkat för mig:)) och så fort han tittar säger du bra och ger honom något gott en korv bit brukar gå hem;) Ngt som slinker ner snabbt så man kan göra om det igen;) Men gör det inte mer än 3 gånger på raken och sen paus för då kan det bli över träning så gör han inte det alls.. för att göra det lättare kan man även hålla godisen vid ögonen/ansiktet på sig själv så kollar de iallafall upp så får man efter hand börja ta veck handen men risken finns att de kollar på handen sen istället.
En något liknande man kan göra är att man visar hunden godisen och tar upp handen vid huvudet och så fort man ser att hunden tar ögonen från handen till dina ögon så berömmer man och kollar hunden bort heller man ser att den tänker kolla bort så morrar man. eller nejar och säger bra direkt den tittar tillbaka(lyssnar) :) Så tillslut lär sig hunden att den inte får något godis om den inte tar kontakt:) Hoppas det funkar och att ni får fin kontakt!:)

Jag brukar inte hänga upp mig på "se på mig"-övningar. Hunden vill gärna ha lite utmaningar, så jag brukar slänga ut lite olika kommandon nu som då (sitt, ligg, stanna, sida, fot), be hunden vänta och själv fortsätta gå, växla hastigheten hela tiden (tempoväxling, precis som med hästar!), vända om lite nu som då osv.

Jag använder röst, lek och godis som belöning, och hunden lär sig snabbt att det löns och är kul att ha koll på föraren.

Vid jobbiga hundmöten ger jag sitt kommando, och berömmer hunden så länge den sitter. Då den andra hunden gått förbi får hunden godis.

Vid lättare hundmöten ger jag följkommando, och också då talar jag/berömmer hunden under hela mötet och belönar med godis/lek efteråt.

Hur du ska träna beror på hur osäker din hund är och hur bra självkontroll han har. Min hund tex skulle aldrig klara av att sitta still under ett möte. Han behöver dessutom få titta på det som oroar mig. Det som gjort bäst resultat på kortast tid för min hund är att träna enligt boken: släpp kontrollen lös av Leslie McDevitt. Där man säger "bra" eller klickar om hunden är klickertränad när den tittar på t ex en hund, människa, ko eller vad som gör den osäker. Man klickar INNAN hunden hinner skälla, spänna sig för mycket eller annat. Och sedan jättegott godis. Till slut kommer hunden börja vända sig mot föraren när den hör klicket och förvänta sig godis. Det som händer är att hundens inställning till att titta på saker förändras. Man ska INTE klicka när hunden tittar på en utan bara när den tittar på det som oroar den. Man ska också hålla sig på ett bra avstånd som hunden klarar av tills hunden lärt sig övningen.

Det här tränar jag på i kombination med koppelgående där hunden ska följa mig med löst koppel och nosa/kissa på kommando samt att jag lärt in att han ska erbjuda sitt och ögonkontakt så fort han vill något eller när jag pratar med någon och han har tråkigt eller när han inte vet vad han ska göra. Istället för att skälla så sätter han sig och lugnar sig och får godis. Alla de här sakerna hör ihop på min hund. Resultatet blir en följsammare hund som kan kontrollera sina impulser och förväntar sig att något bra ska hända när han snabbt tittar på saker som oroar honom.

Liknande trådar

Hundträning Jag behöver råd från er! Vi har en hund som är strax över 1 år. Hon skäller oerhört mycket på andra hundar. Vi har verkligen försökt...
2
Svar
30
· Visningar
2 528
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 994
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 735
Senast: fixi
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 593

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka