Tips på klösträd

Sasse

Trådstartare
Jag behöver förnya klösträdet jag har och letar nu efter vad som kan komma att ersätta det. Den här gången tänkte jag se om jag kan hitta ett träd som passar båda katternas behov. Ena katten är en klängapa som älskar att leka och sova i sina träd om möjlighet finns. Han föredrar breda plattor för att kunna hoppa från platta till platta, annars kommer han inte upp.

Den andre katten är markbunden och har aldrig haft intresse att vara i ett klösträd. Däremot har jag märkt att han gillar krypin där han kan sova. Med andra ord försöker jag hitta ett träd som även har ett hus. Huset behöver vara så nära marken som möjligt, annars kommer kattrackaren garanterat aldrig lägga sig där. Han har noll intresse att ta sig en liten bit upp. Förutom det behöver huset vara rymligt nog för en 8 kg's katt.

För egen del hade jag önskat ett medelstort till stort klösträd. Jag vill helst inte ha plysch, utan ett annat material som är lätt att torka av om det sker en "olycka"... Och även då avtagbara mattor/filtar som kan tvättas.

Någon som har tips på ett stabilt klösträd med stora plattor och som inte är plysch?

Har bland annat kikat på detta, även om plattorna ser små ut.

1576334446340.webp

Beror på budget. Kattens no.1 och Petfun är kvalitetsträd och gjorda även för stora och tunga katter.

https://www.petfun.de/en/kratzbaeume.html

nilay.jpg

jette-1.jpg

Du kan beställa med lackade stammar som är lätta att tvätta och alla kuddar, hammockar osv är tvättbara. Men de är inte direkt billiga. Du kan också välja mellan plysch och andra överdrag. Ibland är petfun på kattutställningar och då kan man köpa billigare. Men de är tunga och stora som sjutton om du läser beskrivningarna. Petfun kan också skräddarsy från ett basträd, men ja inte billigt.

Just det, de säljer inte alla modellerna i Sverige utan du importerar från Tyskland.

http://kattensno1.com/produkter/?lang=sv

Senast ändrad:
Beror på budget. Kattens no.1 och Petfun är kvalitetsträd och gjorda även för stora och tunga katter.
Jag tänkte nog inte lägga ut flera tusen förvisso, eftersom ingen av mina katter använder klösträd mycket aktivt. Den ena använder det ibland och den andra inte alls. Men för den sakens skull ska jag se om jag kan hitta ett som passar de båda.

Kattens no.1 verkar ha plysch/tyg och därför är det inte aktuellt, men jag ska kika på Petfun, tack!
Jag gillar kattlyckas träd. (lite dyrare) men så värt det. Kolla speciellt de för maine coon,
Lite för stora för oss, men för framtida bruk kan det vara värt att kika på. Tack för tips.
Natural paradise från zooplus. Stadiga, i trä och inte spånskiva. Kuddar mm är avtagbara och tvättbara.

Finns flera olika varianter.

Jag har två, ett lite mindre.. Visa bifogad fil 41976
Jag har kikat på denna faktiskt. Verkar vara trångt med huset för min stora dock, och jag vette sjutton om han ens velat ta sig den minimala biten upp :p Men annars är det ungefär det jag söker.

Mina katter har en tendens att sluta använda platser de kräks på, så av den anledningen vill jag ha liggplatser som kan tas av och tvättas, annars blir det som det är nu - ett träd i plysch som inte längre är i godtagbart skick enligt missen.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 422
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 750
Senast: AnneB
·
Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 489
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Jag behöver bollplank och råd, jag mår som ett ruttet äpple. I somras träffade jag en ny kille, båda blev blixtkära. Vi har inte varit...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
17 162
Senast: Shenzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar