Tips på "intagsgrind"

sir gilbert

Trådstartare
Vi har problem med att ägarna har svårt att ta ut sin häst ur hagen utan att alla andra hästar kommer med.
De "starka" hästarna springer med fram till grinden och trängs.
Vad finns det för lösningar förutom att låta hästarna gå 2o2 eller 1o 1??

Sv: Tips på "intagsgrind"

Vi byggde en sluss, en pytteliten hage framför grinden. Sen hade vi en grind till bredvid så om man fick med sig en häst för mycket så kunde man lura in den i slussen och ta grinden bredvid. Sen släppa ut den lurade hästen tillbaka i hagen.

vi har någon slags sluss i alla hagar utom en. Toppenbra, underbar trygghet att ha, så får man aldrig mer än rätt antal hästar med sig ut.
I en av hagarna är det helt enkelt en ca 20 m lång stig som går längst med ridbanans kortsida och en annan hage, och sedan är grindhagen på ena sidan, så att hagen går upp längst med ridbanan.
I de andra två hagarna så går man igenom en mindre (oanvänd) hage.

såna ouppfostrade typer:devil:
ta med ett spö och mota bort trängarna innan de går ut med hästen.

Jag motar bort hästarna med tråden, trycker dom sig fram så går dom ju emot tråden och får en stöt.

fast även om man motar bort hästarna så kommer de ju röra sig framåt igen, antagligen lika snabbt som du själv..
Att ge hästarna en stöt med grinden ger jag inte mycket för, grindrädda hästar är ett helvete (och anledningen till att vi alltid tar av strömmer innan vi tar in/ut).
Problemet ligger ju i att man inte alltid har stenkoll på de andra hästarna, eftersom man måste vända sig bort när man vänder runt med hästen man tar ut. Även om man vänder snävt kan det finns plats för en häst o slinka ut.
Naturligtvis strävar man efter väluppfostrade hästar som väntar, men tills vi når dit, och för att försäkra oss mot alla otänkbara olyckshändelser, är en sluss guld värt.

Senast ändrad:

Jag har inga grindrädda hästar hemma, bara hästar som respekterar tråden. Och självklart trycker man inte tråden mot hästarna medvetet men skulle dom tränga sig så mkt så att dom går emot så får dom en stöt. Vi har även slussar pågrund av säkerhets skäl och dom är jättebra, men jag vill ändå att hästarna ska lära sig att vänta! Och än har ingen lyckats ta sig förbi:)

Sluss är nog det vi själva tänkt på och det låter som om det fungerar.
Vi stänger av strömmen när hästarna tas in. Annars finns det de som slänger sig ut om de märker att ström är på.
Spö, nja.., har försökt vifta till med grimskaft och då vänder sig en häst och kickar.

grimskaft? ta med longerspöet då, ehn häst skall aldrig aldrig någotnsin sparka mot en människa, vilken otroligt respektlös häst..

jag tror att hästägarna i detta fallet behöver få sig en liten undervisning av hur man skall bete sig i hagen.. för det verkar som att det tydligen inte är någon annan i stallet som har samma problem..

det som gäller att få flocken att fatta är att alla inte ska in och få mat såfort en ska ut..
det man kan göra först är att när det är kollektivt intag, dvs alla hästar skall in för natten, fodras och nattas, så kan man ha en klocka man ringer i som signalerar att "nu är det installning", sedan följer man ranglista, alltid samma häst först och samma häst 2:a och 3:a osv.. det skapar ordning i flocken och ingen häst kommer att trängas, alla vet när det är deras tur..

när man då sedan ska in och hämta en häst är det vilktigt att man är chefen, dvs ingen häst skall tränga sig på en, oavsett vem man är, människan har vilken rätt som helst att spatsera in i hagen utan att bli påhoppad..
sedan finns dte ju flockrergler, man smyger inte runt ledarhästens rumpa eller går emellan två hästar som leker, man går på utsidan av gruppen och hämtar sin häst.. och redan då så motar man bort de andra med spö, ett longerspö har fördelen att man kan klappa det i marken och få mer ljud.. gör man detta hela vägen till grinden varenda gång de andra hästarna ska hänga på så bör man vara ensam där..
skulle flocken stå vid grinden så mota bort dom en liten bit, ta den hästen man ska ta och mota sen bort de andra en längre bit bort..

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 658
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 814
Senast: Claraclara
·
Träning Jo jag har en IC som jag är lite intresserad av att köra in. Men tyvärr har jag inte så bra körvägar där vi bor (egen gård), utan för...
Svar
9
· Visningar
528
Senast: yamyam
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 232
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka