Tips på inälvor...

S

_Sparris__

Imorn slaktas tjuren och kvigan...
Tänkte jag skulle ta rätt på levern och göra nå smarrigt åt hunden, samt nå ben att gnaga på. Nån som har nå tips på vad jag mer skulle kunna ta rätt på som hundar kan tänkas gilla?
 
Sv: Tips på inälvor...

Lungor, njurar, mellangärde, hjärta, njurtalgen, "nätfettet" runt magarna + allt köttspill brukar våra hundar få = :d enligt dem..
 
Sv: Tips på inälvor...

Och spårar man inte så kan man göra blodpannkaka vilket de flesta hundar diggar stenhårt!
 
Sv: Tips på inälvor...

Okej, tack för tipsen!
Nu är det snart dags...
 
Sv: Tips på inälvor...

Vi hade ju biffkouppfödning när jag var liten, och blodet gjorde vi iofs blodpudding av, även lever och hjärta togs tillvaro. Men resten fick hundarna i princip. Mest uppskattat var *kräkvarning* huvudet (jag får fortfarande kväljningar av att tänka på när de åt ögonen), det är dock väl magstarkt kanske. Däremot, benen i 'orginalskick' var otroligt uppskattade. Alltså de kapas ju vid 'knäet', och sen pälsbeklädda och 'orörda', det gick hundarna i spinn av. Det är dock INTE 'inomhusmat' utan de fick ha dem ute på gården bara.

Men i övrigt så är det ju som med älg eller vad som helst - märgbenen och allt 'spill' uppskattas skarpt. Jag brukar sno revbenen med, utmärkt som lite 'snacks', även om det eg inte innehåller något av värde. Jag brukar torka senor i mikron med, så det blir torra och sega, uppskattas också. Och koka alla slamsor etc, blanda i det i maten, samt spara 'buljongen' (okryddad såklart) på flaska och trolla fram när det av någon anledning är dåligt med aptiten men de inte får/ska äta annat än skonmat. Häll lite buljong på den och voila =)
 
Sv: Tips på inälvor...

Töm vommen och skölj ordentligt. Skär sönder den så den öppnas ordentligt och sätt sedan upp den på tork.
Du kan också torka i bitar den på ett galler i en större låda (ej papplåda), om du har en kupevärmare som blåser in varmluft i den. (Se upp med brandfaran).

Det är det allra godaste som en hund kan få tag på. Enligt min gamla vet. det absolut mest näringsrika som man kan ge sin hund.

Vi fick köpa vom från ett slakteri så ett tag hade jag ständigt tillgång till denna delikatess, men tyvärr säljer de inte längre.

Det går lika bra med vom från andra däggdjur. Brukar ta reda på vom från älg om de skjuts "bra" till så att man kommer åt att skölja ur den.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
1 061
Senast: Pilot
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
12 198
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 553
Senast: fixi
·
Hundträning Hej! Jag kommer snart få hem min första hund. Jag har läst på och även frågat vänner med hund men skulle vilja höra lite mer tips :)...
2
Svar
30
· Visningar
3 005

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad läser du just nu?
  • Hiss och diss del 5
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp