Tips på hur man håller ned kostnader id ridhusbygge

bravur68

Trådstartare
Ni som byggt ridhus, har ni några konkreta råd på smarta sätt som ni hållt ned kostnaderna på eller exempel på några missar ni önskar att ni inte gjort :)

Sv: Tips på hur man håller ned kostnader id ridhusbygge

Ett par bekanta till byggde ett jättefint ridhus 20 x 60, de gjorde hela grunden själva. Hade lite egna maskiner och så. Firman de beställde ridhuset av gjorde stomresningen sedan gjorde familjen resten själva såsom satte dit takplåt, väggplåt, el osv. Allt som allt kostade strax över miljonen. Helt vettigt pris för ett sådant ridhus tycker jag.

Puttar lite, vill gärna höra från andra vad ni har gjort för smarta val för att hålla nere kostnaderna!

:bump: :bump: :bump:

Min granne byggde ridhus för ett par år sedan.

De han gjorde var att ringa till Vattefall för att köpa trästolpar.
Samma man har till Telstolpar, elstolpar mm.
Fick dessa billigt.

Sedan kontaktade han Gymnasieskolans Byggprogram som
byggde alla takstolar för materialkostnaden.

Sen var det bara att sätte upp och panela samt lägga plåttak.

Kostnaden blev liten. Tror det var en bra bit under 500000:-
Vet fler som sett ridhuset som byggde egna på samma sett :)

Wow! Det var verkligen ett ekonomiskt bygge :laugh: skönt att höra!

exempel på några missar ni önskar att ni inte gjort :)

Rätt uppenbart efter vintern men lägg några kronor på snösäkring. Alla fuskbyggen och en hel del godkända ridhus blev skrot och brädhögar i år.
Det är mer ekonomisk att bekosta ridhuset så att det står tills det rivs än att behöva bygga nytt när det billiga rasar :)

Har ridit i ett par ridhus som haft vindnät som väggar i stället för plåt. Har fungerat bra så vitt jag hört.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 595
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 314
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 553
Senast: Gabby_Ossi
·
Hemmet När jag läser i forumet inser jag att jag är långt ifrån ensam om att ha svårt att "få det gjort" när det gäller vardagssysslor - det...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 984
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna