Tips på hur jag lägger upp ridpasset

Kiwifrukt

Trådstartare
Ja, tips är varmt välkomna! Har ju äntligen fått tillgång till en paddock, men dels är min fantasi inte så bra, dels var det länge sen jag red "på riktigt" så jag skulle vara tacksam för era smarta tips!

Har varit i nuvarande stallet i snart 3 år och inte haft tillgång till ridbana på de åren. I det förra stallet fanns en paddock, men min C-ponny är en riktig lärmomästare som inte var så besvärlig, och så red jag på ridskola samtidigt och då fick man ju alltid lite tips.

Min nya häst är väldigt pigg och framåt, och jag vill gärna ha tips på övningar som får henne att lyssna mer på mig och inte bara lulla runt i sin egen värld. Jag rider mycket åttor med henne, inbillar mig att det är bra då hon får ställa om och så mycket. Och halter och igångsättningar då jag har för mig att det ska vara bra. Det går bra också, men jag skulle vilja ha mer tips! Just nu jobbar jag bara med skritten och traven för att få den att funka riktigt ordentligt innan jag ger mig på galoppen, då paddocken är rätt liten.

Rider ungefär 3 dagar i veckan på ridbanan, 4 en skrittrunda ute. Alternativt en dag i hagen också, beroende på vädret, men det är mest om det blåser storm hon får vara. De 3 dagarna som är i paddocken är ganska jämt fördelade över veckan (försöker jobba med måndag, onsdag, fredag i paddocken, de dagar den för det mesta är ledig).

Så har ni några bra övningar, så kom gärna med förslag! Försöker rida 45-60 min i paddocken.

Sv: Tips på hur jag lägger upp ridpasset

ja du fantasin kan försvinna ibland här med när det gäller ridbanan hehe.
Min häst är oxå väldigt framåt o pigg o vill gärna titta på annat och sådär, så jag brukar göra plötsliga svängar eller stanna o backa ett par steg, sen kan man göra småvolter i hörnen av padocken och sådär. jag hittade på ett egegt "program" härom dagen och det är en kanon"bana" för uppvärmning tycker jag. Jag rider på volt i ena enden sen går jag ut på långsidospåret och får henne då rakstaälld sen går ja in i volt på andra sidan, sen en liten volt i ena hörnet och sen ut på långsida igen och sen in i en liten volt och ut i den stora volten sen upp på medellinjen stannar i mitten ger beröm och gör sedan samma sak åt andra hållet, sen brukar ja lägga på snett igenom åt båda hållen. sen om hon då inte skulle lyssna ordentligt kan man lägga in stanna o backa o volter och sånt, man kan ju ox lägga in skänkelvikningar snett igenom och även rida serpentiner över hela banan stora och små. Men markarbete är oxå bra för att få hästen att lyssna på just dig. Svårt att förklara utan att rita upp det på papper men hoppas det är lite tips i alla fall :D

Har själv en pigg häst, och brukar försöka hålla henne aktiverad (håller fortfarande på att hitta alla knappar för har bara haft henne i snart 2 veckor) för hon rusar gärna på bara. Har väl inte riktigt kommit dit än med henne, hon är bara 5 år, men har planerat att rida mkt övergångar, tempoväxlingar, korta länga stegen. Har börjat med det i skritten än så länge. :)

Har själv en pigg häst, och brukar försöka hålla henne aktiverad (håller fortfarande på att hitta alla knappar för har bara haft henne i snart 2 veckor) för hon rusar gärna på bara. Har väl inte riktigt kommit dit än med henne, hon är bara 5 år, men har planerat att rida mkt övergångar, tempoväxlingar, korta länga stegen. Har börjat med det i skritten än så länge. :)

Har ett tips på en sak jag brukar göra med hästar som bara springer.eller som sagt e pigga =)
rid runt på fyrkanten och vid varje bokstav så gör du halt. sen så fort häste börjar göra halt själv så går du över till varannan och sen e det bara att fortsätta i trav fast då har jag travat från en bokstav till en annan och vid nästa bokstav så skrittar jag till bokstaven efter där jag sen travare igen så varannan trav varannan skritt =) det har alltd funkar för mig dom saktar av själva sen =)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: lirco11
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 278
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 354
Senast: Juli0a
·
Ridning Låter dumt, men jag får jättedåligt samvete om jag inte rider/går med min häst. Värst är det om jag inte känner för att rida...
Svar
13
· Visningar
1 792
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama