Tips på hundsemester

Amk

Trådstartare
Vi har en lång semester framför oss och vill tillbringa den med vår valp på fem månader. Både jag och min sambo uppskattar natur, mat, mysiga promenader och att kika på hantverk mer än att ligga på stranden. Har ni några tips om vart i landet man bör bege sig med hunden för att både få avkoppling och trevliga aktiviteter? Eftersom hunden är ung är det inte tal om cykelsemester eller långvandring.

Vi bor själva i Östergötland och tror oss ha sett det mesta häromkring, så något annat ställe vore kul.

Sv: Tips på hundsemester

Öland? Nu vet jag inte hur ni tänkt bo men Eriksöres camping vid Färjestaden är hundvänligt med inhägnad rastgård med en del agilityhinder samt ett hundbadställe :). De har stugor i olika storlekar och naturligtvis plats för husvagn/tält.
Det finns en hel del saker man kan göra även med hund: besöka fina Trollskogen i norra änden, Sollidens slottsträdgård och även Djurparken är tillåtna för hundar - de var det i alla fall för några år sedan.
Det finns också ett antal fornborgar att besöka samt fyrarna Långa Jan och Långe Erik (tror jag att den heter) i var sin ände på ön. Det finns en hel del hanverk lite varstans på ön, det är väldigt trevligt att åka omkring och se vad man hittar; hantverk, loppisar, mysiga små samhällen mm.
Det finns också en stutsfarm man kan besöka men jag kommer inte ihåg exakt var den ligger, det var i alla fall inte i södra delen.
På vägen till Öland kan man tuffa omkring i Glasriket och kanske kika på Kalmar tex.
Inte så långt från Östergötland heller :-).

Om ni uppskattar tältande och den typen av semester kanske det skulle kunna vara trevligt att åka flotte på Klarälven under några dagar. Det ska även finnas stugor som man kan övernatta i där även hunden är välkommen.

Annars skulle jag nog satsa på att åka till typ Varberg (åkulla bokskogar är tokfint), Falkenberg, Halmstad, Malmö eller Österlen med tanke på möjligheterna till fin natur, god mat och liknande.

Jag kan även passa på att tipsa om en app om ni har typ en iPhone, hundsverige, där dom har samlat rastgårdar, boenden där hundar är välkomna, cafeer och hundbad..

Badhotellet i Tranås!
Jättegod mat, sköna behandlingar o man får ta med hund. Finns hundvänlig promenadslinga precis intill.

*kl

Vilka otroligt bra tips ni har, tack så mycket! Badhotellet tror jag är för stillsamt för oss, sist vi var på spa höll jag på att få spader av tristess. Men Öland och västsverige låter helfint.

Stuga i svenska fjällen - oslagbart på sommaren både prismässigt och upplevelsemässigt! Brukade hyra stuga i Hemavan på somrarna och hade som mest 3 schäfrar med mig:) Gjorde lagom långa dagsturer, fjällen är ju inte bara långvandringar. Där fanns mycket fint att åka och titta på, gå in på Turisbyrån i Hemavan (hemsidan) så hittar du massor med tips!

Personligen föredrar jag att undvika de svenska badorterna och semesteröarna sommartid med hund. Lagom varmt och lagom med folk ska det vara:)

Fjällsemester har vi tänkt göra nästa år när hunden kan gå riktiga promenader, det skulle vara så härligt att ströva runt däruppe några dagar.

Nu har vi löst semestern, det blir en vecka på en ö utanför Grebbestad. Där kan Lovis springa fritt och husse och matte äta skaldjur:love:

Jag tar med mig era finfina tips till kommande semestrar!

Hej!
Imorgon åker jag och hela familjen till Halmstad till en stuga. Vi tar med oss två hundar och hyr en stuga mitt ute i ingenstans, kanske inte så kul om man vill åka och titta på saker men vi är där med hundarna och åker till Ullared som är ca 1h bort 1-2ggr under veckan vi är där. Det är både härligt för hundarna och oss och stugan ligger precis bredvid en skog så det hade varit det bästa för en valp!
Jag vet inte vart stugan ligger eller så men det kanske hade varit något? Att åka till en stuga någonstans där ni inte tidigare varit och mest tagit det lugnt och kunna ha valpen lös om det inte är så många hus i närheten?
//Issa och Saffi

Tack för tipset men vi har redan hittat ett resmål. tack ändå.

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
3 605
Senast: alicegard
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 091
Hundhälsa Vet inte var jag ska börja, kör med anonymt nick, detta börjar bli ohållbart. För att hålla oss anonyma vill jag inte gå ut med ras på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 406
Senast: soom
·
Hundavel & Ras Jag är ganska ny på detta med att välja hund och skulle verkligen uppskatta hjälp från mer erfarna personer! Har läst lite olika trådar...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
11 372
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hjälp!