tips på hundras

Sv: tips på hundras

Då låter en vinthund perfekt! Dom ligger gärna hela dagen i soffan bara ut och kissa några gånger. Visst älskar dom att springa men vi snackar inte mil eller timmar, vi snackar 5 min lös sen sover dom som stockar.

Du har PM;)

någon som vet hur en pincher (stavning) är?

chihuahua, man tänker dom som små och lättsamma, men dom säger att det är en stor hund i en liten hunds kropp, vad menas med det egentligen?

Pincher kan du nog glömma, dom är lätt hysteriska:angel: Kräver en hel del aktivering för att vara vettiga.

Vavvor vet jag inget om.

jo, jag sa det till sambon, att jag trodde att dom kräver mycket mer. men han ville ändå att jag skulle fråga :angel:

kräver inte whippet och greyhound mycket motion?

Många tror felaktigt att dom kräver väldigt mycket motion...eg vill dom bara ha god mat, massor av kärlek och närhet och en mjuk och varm sovplats.
Får dom sen springa av sig nån gång då och då a la 5 minuters race och gå ut o pinka ett par gånger om dagen så är livet på topp. Gäller framförallt de äldre jyckarna, de under året har mer drag under tassarna :D

Precis som "Haukur" säger så kräver Pinscher alldeles för mycket, jag har två Dvärgpinschrar här hemma och ptja, det är nog få äldre som skulle orka med dom. :p ;) :D

Däremot har jag en vän som har en Chihuahua, och han kräver betydligt mycket mindre. Så en äldre "vavva" kan jag absolut tänka mig passar. :)

Har alla mina 4 whippar ihop med mina 5 katter, inga som helst problem. Har även alla lösa i skog och mark, heller inga problem och då är jag inget direkt träningsfreak.

Har kompisar som tagit hand om greyhounds (tidigare tävlingshundar) och inte heller dom har haft problem med att introducera jyckarna för sina katter eller att lära dom gå lösa ute.

Har flera valpköpare som har katter och även har med sina whippar lösa ute när dom rider eller åker 4-hjuling.

Så som jag ser det så är det det inte mer problem med att lära en vinthund vara lös ute eller umgås med katter än vilken annan ras som helst.

/Zelma

Japanese chin.

En lung liten ras..Som endå kan va med på allt det man vill..men trivs lika bra hemma i soffan som ute:)

Det är skillnad på terrier och terrier.... Har sett drösvis med pensionärer som har cairnterrier, och har mkt goda egna erfarenheter av just cairns, både som ägare och f.d. uppfödare. En mkt trevlig, lättsam och anpassingsbar liten hund.

Jag säger tvärtom. Jag har westie (same shit different names and colour) och skulle aldrig kunna se den rasen hos en gammal dam med nöje. Den skulle väl kunna leva ett sådant liv, men en terrier är en terrier och ska förses med aktiviteter och motion anpassade till deras kroppar och ganska krävande hjärnor. Många terriers kan dessutom behöva en fast hand för att bli drägliga. Det gäller även cairns. Jag tycker det är vettigare att isåfall satsa på en hund som man vet trivs med sina dagliga promenader och goset i soffan på kvällen-och inte ens som med en större sannolikhet blir understimulerad.

Whippet:):d

En helt bedårande ras som är mycket tillgiven och lugn till sättet. Behöver enbart så mycket motion som man vill ge, men vill gärna rusa av sig lite då och då, och bli av med vinthundssprallet!

Lagom strl, tar ingen plats inomhus, gillar mycket närhet och tyr sig till flocken.

Frisk ras med kort och behändig päls som inte drar in massa skit och lera, fäller minimalt.

Min whipp är alltid lös när jag rider och håller på att börja lära sig att katter...det jagar man inte:DÄr bara två och forfarande lite vimsig! Däremot är han inte tillräckligt skarp i lynnet för att verkligen våga TA en katt, bara skoj att jaga ju:angel:

Phalene/Papillion? Har fått för mig att man inte behöver rasta dem i timmar, utan att de själva har en tendens att springa av sig det deras kroppar behöver.

Kan ha fått allt om bakfoten. Nån som vet mer exakt?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 257
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 310
Senast: Hermelin
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 146
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 852
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka