Tips på havrefritt kraftfoder

Bison

Trådstartare
Min dunderklump behöver egentligen ingen krafft, energi finns det så det räcker och blir över ändå :)
Men för att han inte ska bli ledsen när de andra får vill jag gärna kunna ge något skrammel i krubban.

Inget med havre och svenskproducerat är mina krav.

Sv: Tips på havrefritt kraftfoder

Jag ger morötter som krubbskrammel, billigt, tar en stund o äta och uppskattat av de flesta.

HippoBas Cool är havrefritt och Hippos foder är relativt billigt för att vara pellets om det är det du vill ge :)

han är inte så jätteglad i morötter faktiskt + att de fryser vintertid, de står i uteboxar.

Nominus > Vet du om de har müsli? Ger helst inte pellets.

Vi ger också morötter. Mycket uppskattat :)
Det är ett problem vintertid, när det t o m fryser i vår sadelkammare.
Men en gammal, icke fungerande, frysbox är lösningen!

Tror inte det äör så uppskattat att jag ställer en frysbox utanför boxen :p
I sadelkammaren har vi varmt, men fodret ska stå framme så det går smidigt att fodra.

TeamLundVer > Det ska jag kolla efter :)

Dom har Müsli,frågan är om de har havrefri? Står att de innehåller spannmål men inte heller att de är havrefri. Deras hemsida är ju så jäkla kass så det står ju ingen innehållsdeklaration, bara näringsvärde :crazy:

Mineralfoder, morötter, äpplen, en stulen mininäve ur hagkompisens hink (lusern + havre) är vad min varierar mellan.

Ja, mineralfodret får hon varje dag såklart, men ibland vill jag lägga i något gott också. :)

Annars hade jag köpt det billigaste som finns i närmast tillgängliga foderbutik, varför krångla med något som egentligen inte behövs? Hästen är lika oavsett vad den får, jag lovar. :p

Ja, det är han säkert.

Men för mig spelar det roll, kan inte stjäla de andras foder och det är viktigt för mig att fodret är svenskt. Pelleterat känns inte bra och havre är inte att rekomendera.

Min häst får mineralet och salt som krubbskrammel. Han tror att mineralerna är godis :sneaky:, eftersom han det senaste året inte fått annat i krubban. Tidigare gav jag lucern (hack) också, men det har inte behövts på senare tid.

Men annars. En näve lucernhack? Granngårdens havrefria musli? Torkade morötter (Granngården och Krafft hittar jag) ?

Linfrökaka kan ges torr. Form varierar men men det är väldigt smuligt oftast, även pelleterade/pressade varianter.

Köpte på hööks en säck havrefritt foder, fanns som pellets och även musli. Kommer tyvärr inte ihåg vad det hette. inte jättedyrt heller.

När jag gett havrefritt, så har jag gett D&H Pasture Mix. Vilket iofs inte är svenskt.
Men när jag bara gett för krubbskrammlets skull så har jag gett Krafft Basic (den billigaste krafften iaf). Är inte heller särskilt förtjust i varken krafft eller pelletts, men om det bara ges som krubbskrammel så är det fullständigt "skit samma".

Jo, men om du åker till närmaste foderbutik och kollar vad de har och utgår därifrån. Här kan du ju få alla möjliga svar som inte har någon ÅF nära dig, är det värt att fara runt och leta för lite krubbskrammel?

Har de Krafft nära är väl det svensktillverkat, t.ex.

När jag gett havrefritt, så har jag gett D&H Pasture Mix. Vilket iofs inte är svenskt.
Men när jag bara gett för krubbskrammlets skull så har jag gett Krafft Basic (den billigaste krafften iaf). Är inte heller särskilt förtjust i varken krafft eller pelletts, men om det bara ges som krubbskrammel så är det fullständigt "skit samma".

Håller med, i så små mängder påverkar det inte hästen öht. Några pellets per dag överlever den garanterat, även om man inte gillar det annars. ;)

Jag har blivit bestämt avrådd att ge min häst (nordsvensk) havre, men de små frön jag ger henne märks aldrig av.

Både granngården , Krafft och Hippo har ju, bland otaliga andra flera? Inkl i musli form.

Jag blev å det bestämdaste rådd att absolut inte ge havre till fyra av de hästar jag har idag. Alla, utom en, äter havre för fulla muggar. Den fjärde ska få slussas in på havre också såsmåningom.

Många foder som marknadsförs som havrefria innehåller havreskal. Sen är ju då frågan varför man vill undvika havre.

Vitafor Derby är helt fritt från havre.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 318
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 935
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
642
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25