Tips på fin trädgårdshäck

Sv: Tips på fin trädgårdshäck

Ja, jag gillar ju att den inte är som en kompakt grön vägg :)

Vill man ha den lite glesare så är det nog bara att sätta plantorna med större mellanrum när man anlägger häcken skulle jag tro.

Du har helt rätt i att yngre vitala plantor inte verkar drabbas i samma utsträckning, dock är forskarna ganska överrens om att vår vanliga alm Ulmus glabra antaglien kommer dö ut. Jag bor i Skåne där vi ju varit hårt drabbade och vi ser nu när i stort sett alla äldre träd har försvunnit att även de yngre börjar dö.

TS: Om ni bor blåsigt så köp inte magnolia som träd, däremot kan du köpa en buskmagnolia och sätta skyddat. Om du är förtjust i de japanska lönnarna så satsa hellre på dem. Annars är är Cornus kousa en av mina favoriter, blomsterkornell tror jag den heter på svenska.

Vilket avstånd har du mellan plantorna? VIlken växtzon bor du i? Vet du det latinska namnet på dina misplar?

*tusen frågor*

Jag har ca 40 cm, har växtzon 4 just här i dalgången enligt en trädgårdskunnig människa och det är vanlig bärhäggmispel (Amelanchier alnifolia E) om jag inte missminner mig helt. Det är ju några år sedan den köptes in ;)

Den dignar i alla fall under bär på hösten och både jag och fåglarna får så vi klarar oss och lite till :d

Bra och pedagogiskt med bild:) Den häcken ser jättefin ut, det är något liknande vi vill ha.

Nu funderar vi på liten svart Aronia och en lite högre Aronia (vet inte vad den heter), ska iväg på lördag och kolla lite mer.

Vad gör du med alla bär? Sylt och saft lr något mer?

Saft, paj, sylt och en hel del äts färska med lite glass eller grädde :d

Aronians bär gör jag faktiskt inte så mkt med, eftersom de är lite beskare och "torrare" (man känner sig torr och lite sträv i munnen av dem) än mispelns bär, men mamma är mkt förtjust i den som måltidsdryck så hon kokar saft på sina aroniabär.

Vad kul att läsa om din mispelhäck, Gnist!
Jag har också planterat en sådan, exakt likadan. Den har stått i två vintrar nu, planterade den på hösten. Tycker dock att det går långsamt. Hur göder du den? Vi bor i zon 3 men blåsigt, har en liten gård ute på åkrarna. Jag satte den i lerjorden blandat med torvgödsel, välbrunnen. Tänkte fylla på med mer hästgödsel nu och vattna den ordentligt. Tyvärr har vintern knäckt två plantor, så jag får nog beställa nya? Jag klippte ned dem till ca 40 cm i höstas, läste att man ska klippa ned dem 10 cm (?) tror jag.

Jag ser fram emot blommor och bär!! I somras kom det inga blommor, men jag tänker att det kan ta ett par år. Hoppas på att häcken blir ett bra vindfång då vi har mycket blåsigt.

:o

Jag är som sagt inte mkt för att dutta på med växtligheten, det ska bara funka, så jag gödslar ingenting och i fjol är första gången som hönsen gick där och sprätte på = den har inte fått nån gödsling alls under de första åren av sitt liv här på gården, men vi har iofs extremt bra jord här tydligen och de står i gassande sol från morgon till kväll under hela säsongen.

Ok, men nånstans måste jag ju göra av all min gödsel (har fem års stack som ligger och väntar på bortforsling) men kanske jag gödslar för mycket? Nåväl, nu har jag iaf rensat, vattnat och hällt ut en skottkärra på bortre delen som jag inte orkade i höstas. Så nu ligger det iaf lika mycket torvgödsel på hela.
Vet inte hur vår jord är, ganska tung lerjord, och vi har också sol hela dagen på vår häck så jag får väl se hur den artar sig nu!

Liknande trådar

Trädgård & Växter Hjälp mig med att välja växter till mitt torp ^_^, huset och tomten har stått öde i 10 år och var nog vildvuxen innan dess också. Har...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 319
Senast: monster1
·
Trädgård & Växter Vi flyttade in i nya huset för lite drygt två månader sedan. Min erfarenhet av växter sträcker sig till krukväxter som inte blommar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 565
Senast: labb
·
Trädgård & Växter 1/4 får vi nycklarna till vårt nya hus. Till huset hör en trädgård om ca: 1100kvm som är byggd i etage. Jag funderar på vad vi skall...
Svar
10
· Visningar
2 188
Trädgård & Växter Jag vill plantera någon typ av avbalkning/häck in mot min granne. I det huset bodde tidigare ett par som hade en levande blommande...
Svar
10
· Visningar
4 075
Senast: Myelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka