Tips på färskfoder?

Sasse

Trådstartare
Jag känner mig inte riktigt hemma i detta forum, men jag letar efter fler sorter av färskfoder och tänkte att ni på Hund är bäst att fråga. Färskfodret är egentligen till för mina katter, men eftersom de är kräsna och vägrar äta färskfoder för katt ger jag istället färskfoder för hund. Det har fungerat jättebra, dessvärre har jag bara hittat en enda sort de äter och gillar. Men av rent praktiska skäl hade det varit smidigt att hitta fler sorter, eftersom jag sällan har vägarna förbi den butik som säljer det dom äter.

Kravet de har på maten är att den ska bli rinnig vid upptining.

Jag har testat flera olika sorter, men de allra flesta har haft konsistensen av rå köttfärs, vilket alltså inte går hem. Men nog måste det finnas fler sorter som blir sörjiga när de tinas?

Tips tas tacksamt emot!

Vet inte riktigt vad du menar med beskrivningen, men jag ger ibland Halla färskfoder som inte har konsistensen som rå köttfärs, och blir rinnig och blodig när den tinas upp. Bravo är väl ett annat som också inte ser ut som rå köttfärs, men det var ett tag sen jag utfodrade med Bravo och vet inte om den blir rinnig när den tinas upp (tror inte att den blev blodig iaf.).

Klass är definitivt rinnig när den tinas upp.
Bravo är rätt så köttfärsliknande, om man inte mikrar den.

Men får du till de essentiella fettsyrorna om du fodrar med hundmat? (säger hon som gav sin katt hundmat i flera år utan problem ;) )

Vill man ha riktigt kladdigt färskfoder, så är det KLASS som är närmast - det blir en rinnig sörja. Dock är KLASS inte speciellt lämpligt för katter, då det bara innehåller ca 45% animalier.

Det är dock inte speciellt svårt att göra färskfoder rinnigt själv - bara blanda i vatten och röra om.

Vet inte riktigt vad du menar med beskrivningen
Typ som ärtsoppa i konsistens? Den jag använt hittills har varit mer som soppa med bitar i.
Priima special kanske?
Ska kolla, tack!
Men får du till de essentiella fettsyrorna om du fodrar med hundmat? (säger hon som gav sin katt hundmat i flera år utan problem ;) )
Dom har blötmat som helfoder. Jag ger mest färskfoder som tillskott för tillfället, tills den dag jag kommer på hur jag kan förvandla det till helfoder :p
Vill man ha riktigt kladdigt färskfoder, så är det KLASS som är närmast - det blir en rinnig sörja. Dock är KLASS inte speciellt lämpligt för katter, då det bara innehåller ca 45% animalier.
Jag hade inte tänkt helfodra med det, utan ha det som ett tillskott.
Det är dock inte speciellt svårt att göra färskfoder rinnigt själv - bara blanda i vatten och röra om.
Det får bli till att experimentera och se om katterna gillar den idén också. ;)

prova att varva mellan dom olika Vom och Hundematsorterna. Uteslut dom med lax i (för mycket fisk för att det ska vara bra för katter) och med dom som redan finns för katt. Då får du både variation och rätt näring :)

Jag ger Priima Special NK till hunden och katten tycker det är nomnom! (Hon gillar ju iofs sitt färskfoder från VOM också, men det tog ett par veckor av invänjning) Det är rättså grynigt i konsistensen och kan definitivt blandas ut med en skvätt vatten för att bli "soppigt".

Tillägg: När jag vande Lava vid färskfoder för katt så blandade jag färskfodret i blötmaten för att successivt fasa ut blötmaten helt. Idag slukar hon sitt färskfoder, i början ratade hon det. Om du bara vill ge färskfoder som tillägg kan du ju skippa att fasa ut blötmaten. Lava har fri tillgång på bra torrfoder, för jag tycker det är smidigast - så hon får färskt som tillägg :p

@Sol borde ju ha stenkoll här! Jag tror att det är en viss skillnad på fodret för katt och hund, och att hundfodret inte har allt det som katten behöver (eller var det så att det finns för mycket av nåt?)

Om du hittar ett hundfoder med en bra kvot protein och fett kan nog vilket foder som helst duga förutsatt att du tillsätter vatten och kanske lite blod? Hundmat (i synnerhet spannmålsfritt färskfoder) innehåller ofta för mycket fett för katter. Fettet i sig är inget egentligt problem, men näringen sitter i proteinet. Fetthalten bör inte överstiga 10% (30% i torrsubstans).

Sedan har jag tyvärr ingen rekommendation av ett specifikt foder. Färskfodermarknaden på hundsidan är ju lyxigt stor och hundlös som jag är har jag inte grottat ner mig där. ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 896
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Okej jag behöver hjälp, ju mer jag grotta ensam desto svårare blir det. Jag ska byta foder till Emiron, hans mage är inte vad den borde...
2
Svar
24
· Visningar
5 373
Senast: calm
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 146
Senast: Åsa A
·
Hundhälsa Är det ens möjligt? Jag har levt i tron att färskfoder mer eller mindre är lösningen på alla slags problem man kan ha med en hund. Jag...
Svar
18
· Visningar
3 415
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka