Tips på dressyr sadel=lättare att sitta ner

Sv: Tips på dressyr sadel=lättare att sitta ner

Och jag som inte gick in i tråden för jag förväntade mig ännu ett svar som det ovan dig - från folk som skjuter budbäraren när budskapet inte gillas.

Jag blir sktiglad när jag läser det du skriver - och att du är en förmodligen sadelförsäljare :bow:
Jippie :banana:

Jag vet en sadelförsäljare som påstår att de flesta hästar är överbyggda bak - ja gissa varför.... :grin:
Man vill bara gråta över resonemanget - klart som fan när de springer runt i den hållning du beskriver och manken trycks/pressas ned mellan frambenen.
Och då är lösningen svanskappa *vindtirig* smiley. Men denna person har fiiin utbildning, sedan att den inte vet vad ryggswing är who cares :angel:

Jag blir så ledsen och är så uppgiven över oviljan, men mest är jag så less på alla "skjut budbäraren". Så omoget att hoppa på mig - vad gör det för någon häst :confused:

Ja förlåt dagens bikt :o

Men Tack för att du finns :love:

Jag har själv gjord den resan du beskriver, när man börjar sadla rätt och sitta rätt - så tappar man helt sina referenspunkter - man känner sig verkligen som en nybörjare. man är verkligen ute i det okända. Få verkar tordas det, och jag blir jätteimpad av den du skriver om. ELOGE

För man ser så ofta i ridning generellt att ryttare lägger krokben för sig själva, börjar hästen jobba rätt - så känns det fel och då "rättar man till" tror man.

Jag bara hoppas att kunskapen sprider sig som ringar på vattnet. Det är så mycket som jag dunkats i huvudet för på detta forum som numera åtminstonde är accepterat .

Ryggen ska swinga :
- den har inte gått av då, och ja hästar har bäcken
Och ryttarens bäcken ska swinga
Och ryggen skaröra sig i tre plan annars rör sig hästen inte över ryggen
Och det ska finnas halsrörelser, annars rör sig hästen inte över ryggen.
:laugh:

Släpp hästarnas ryggar fria - det är vår (VÄRLDSAGLAD SMILEY)
(parafras på en film - Släpp fångarne loss för det är vår! - för de som är yngre)

Senast ändrad:

KL

Jag förstår precis känslan av att ha en lättspänd häst. Det behöver inte alla gånger bero på min obalans, brist på följsamhet osv som gör att hästen spänner till. Det kan också vara yttre faktorer.

Om min häst spänner till är det jätteviktigt att sadeln hjälper till så vi så snabbt som möjligt kan komma tillbaka till det avslappnade. Då måste sadeln hjälpa till mig som ryttare att så snabbt som möjligt hitta tillbaka till känslan av det svingande bäckenet, följsamheten och stabilitet. Då rider jag inte lätt! Jag fortsätter att sitta ned och fokuserar på min egen sits och då hittar hästen också tillbaka. Däremot om han hispar helt så är det lättridning som gäller för då måste vi backa bandet rejält :angel:

Det är inte så jätteenkelt att hitta tillbaka på en häst som har lagt om fokus på ngn solkatt som är det äckligaste som finns, eller jag har tappat följsamheten eller vad det än måhända vara. Han erbjuder ju inte sin rygg då, det enda han tänker på är att "bättre fly än illa fäkta" men om jag väntar ut honom några steg så ÄR han de facto tillbaka och jag behöver inte ändra min ridning. Ibland måste man ha is i magen - faktiskt!

Så svaret från mig är att du måste prova dig fram. En sadel för hästen som tillåter den att röra sig, den måste ju ligga bra - SAMT att den tillåter dig att slappna av i sadeln och ge lagomt med stöd. Jag har suttit i sadlar som jobbar mot mig i stället för med mig. Kanske om man har en sits att dö för så spelar det ingen roll vad vi som ryttere sitter i. Men för oss vanliga dödliga behöver vi lite hjälp och stöd i livet. Vissa gillar att vara fast som skruvstäd och andra mer fri - det är en smaksak som bara du kan komma fram till. Vi är ju alla olika byggd så du får gå den långa vägen som vi andra antar jag :D

Sadellistan som ligger på utrustningsforumet tycker jag är en bra först vägledning om man inte har någon aning alls, men prata med en sadelutprovare!

Tillägg: Min häst är inte svår att sitta på när han "erbjuder ryggen" eller hur ni nu har uttryckt er här. Men det är en stor häst med långa ben och det krävs en del från mig att hänga med honom och jag har för dålig ork för att kunna vara avslappnad men ändå tonus :o DÅ spänner han till självklart, för jag kommer efter och jag som sagt, orkar inte varje steg.

Senast ändrad:

Du är en intressant individ.. Vem anser du, förutom du själv, besitter förmågan att sitta ned på ett korrekt sätt? Någon av de GP-ryttare vi ser i Sverige? Någon i världseliten?

Intressant vad man kan göra det svårt för sig. Hästar kan vara obekväma att sitta på även om de är avslappnade. Det kanske inte upplevs av AR-folket då ni rider så långsamt så att det omöjligt kan bli skumpigt.

Skönt för mig att min är skön att sitta på trots att han rör sig stort, och vet du - det är sällan problem att sitta på honom när han blir miljö-spänd heller. Det är då ett verktyg att kunna få sitta ned.

Ursäkta, men jag har sällan (förlåt, aldrig.) stött på en mer egenkär person som gillar att faktabajsa i alla situationer, vare sig det är relevant eller ej, än dig.

Som flera redan har skrivit behöver du nog prova flera olika sadlar för att hitta en som passar både dig och din häst.:)
Själv har jag just nu Albion K2, både en hopp och en dressyr. Jag gillar båda väldigt mycket men framför allt upplevde jag en stor skillnad när jag fick dressyrsadeln. Den hjälpte mig att slappna av med överskänklarna på ett sätt som jag inte klarat av tidigare plus att hästen kändes mycket friare och mer avspänd i sina rörelser. Men det är ju just för att den passar oss bra. :)

Sen beroende på situation kan hästen självklart spänna till och bli mer stum i ryggen, tex om vi kommer till en ny miljö som en tävlingsplats. :angel: Även underlaget kan få min häst att bli mer spänd och stum.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 181
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 275
Senast: LiviaFilippa
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 216
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 156
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar