Tips på dressyr sadel=lättare att sitta ner

Sv: Tips på dressyr sadel=lättare att sitta ner

den sadel som passar ditt unika bäcken är den sadel som möjliggör ryttarens ryggswing dvs den teknik man inom Dressyren använder för att absorbera hästens rörelser istället för att bromsa dem - dvs studsa i sadeln

Ingen sadel passar alla - och det har inget med knästöd att göra - utan mer om sitsen kan hjälpa till en fysiologisk balans hos ryttaren.
Sally Swift förklara mycket bra - men du behöver en sitstränare som kan hjälpa dig live

Senast ändrad:

Inom Dressyren så finns ett begrepp att hästen allow the rider to sit.- det tillståndet uppstår när man får hästen i en rätt balans bakifrån - skumpar det - har man inte hittat dit, och det beror ofta på brister i ryttaren sits ;)

Begreppet att hästen " allow the rider to sit" inryms i den andra kvaliteten i utbildningsskalan

Sitstekninken ryggswing = vägen dit - finns beskrivet i ridhandboken

Senast ändrad:

Men jag har nog en annan ingång än vad du och NilaD har?

Sitter man ner korrekt och hästen är i balans spänner den sig inte. Den spänner sig när den tappar balansen. Det kan röra sig om något så "litet" som att den styvnar i halsansättningen, men det är dock en spänning.

Jag har dock inte utbildat någon unghäst, men det är ju samma även för äldre hästar. När hästen är sittbar är det dags att sitta ner.

jag tycker det är skrämmande hur få tränare som har fattat vad utbildningsskalan innebär :crazy:

Du skriver
Sitter man ner korrekt och hästen är i balans spänner den sig inte

precis :bow: för den första egenskapen heter takt - för att takten skall bli ren så krävs att häten släpper till ryggen = slappnar av = allow the rider to sit

Takt är sålunde helt avhängigt av kvalitet 2; Losgelassenheit dvs en avspänning där hästen börjar fjädra i bakben och rygg = sittbar

Tappar man avspänningen så tappar man Losgelassenheit och då tappar man per automatik Takten och då har man inte någon kvalitet kvar, och om man rider på då - så inte rider man efter utbildningsskalan i alla fall :confused:

Ja, det finns många sätt att se det. Och jag håller med dig i mångt och mycket.
Om jag ex. känner att jag brister i sitsen så tvingar jag ju inte en nedsittning ändå, det är bara dumt.

Men som sagt, jag förstår precis vad du menar. Det beror väl bara på hur man angriper problemet, men båda sätten kan ju vara lika bra och ge samma resultat. Så länge man inte tvingar någon till någonting!

Kom på en annan sak också- bara för att man har svårt att sitta ner MÅSTE inte det betyda att hästen är spänd!
Jag har väldigt lätt att sitta ner på ponnyer. "Skump skump skump" är jag van vid ;)
Men om jag kommer upp på en storhäst (hur mjuk och genomriden och välutbildad den än är) så blir det vääääldigt svårt. Då måste jag träna, och såklart gärna ha hjälp av en bra sadel som gör det trevligare att försöka!

Känner att diskussionen håller på att spåra ur lite från ämnet, men ändå.

Munin, du har en poäng. Att en häst är svår att sitta på betyder inte per automtik att den är spänd, vissa hästar med massor av gång kan vara svårare än andra, det är också individuellt vad man tycker är svårt att sitta på. Tycker att det är tramsigt att man inte ska få ställa en fråga om det finns hjälpmedel, för det finns mycket hjälp att få, och det behöver inte betyda att vi pratar om "klumpiga nybörjar Berta som studsar en halv meter i varje steg på sin nyinridna 3 åring varv efter varv"
Det är inget konstigt att vissa sadlar gör det svårare att sitta, jag kan tex inte sitta ordentligt på någon häst i sadlar med bred midja pga att det inte passar min anatomi. Tycker att dessa typer av diskussioner ibland är helt makalösa, minns en liknande för ett tag sedan om en tjej som fick bukemaffian på sig för att hon ridit ett par varv på volt med sin fyraåring, bukedomen var tydligen att det inte gick för sig. Då har man ju ett klart problem om man tänkt sig att rida kvaliteén eller championat.

Generellt och e.g HELT o.t: angående sitta ned på unghästar, kan som exempel nämna en unghäst som jag haft i träning nu. MYCKET känslig och explosiv, men bär sig helt fantastiskt. Känslig med allt, i mun, för skänkel och sits, han är inte svår att sitta på och jag är liten och lätt med en, om man får lov att säga det, god sits. Blev till en början mkt spänd när man satte sig i sadeln, trots att den bär sig i utmärkt balans, mitt svar var ju från början till jackos inlägg, citat:

" Men hästen ska vara sittbar innan du sätter dig ner. Om den är vansinnigt obekväm pga spänning i hästen ska du inte sitta ner."

Jag hävdar att även en häst som är i balans innan, kan spänna sig pga av själva nedsittning till en början. Naturligtvis sitter jag inte ner några långa stunder, men jag sitter ner tills jag får en POSITIV reaktion. Att sitta ned i två steg åt gången, eller tills hästen börjar spänna sig tror inte JAG på . Tilläggas kan att hästen ovan mkt snart lärde sig att det inte var ngt "farligt" med nedsittning och är en av det mest ridbara hästar jag suttit på. Det är dock en häst som inte accepterar obalanserade ryttare.

Det är klart att man skall få ställa en fråga, men även om man vill ha enkla svar så kanske verkligheten är mer komplex. det blir ju lite som - hur får jag ner min häst på tygeln - det finns ju inget svar på den frågan för den är felställd pga feltänk, eller i alla fall bara halvtänk.

Visst sadeln skapar förutsättningen men ryttaren gör jobbet - och visst är det större svårighet att sitta i större gång. Det kräver ju mer rörlighet och magstöd av ryttaren. Givetvis

Att sitta ned är ju interaktivt - det kräver swing från båda parter - det som swingar är ju bäckenet på både häst och ryttare.

När jag läser dina inlägg - så undrar jag förstår du mekaniken? Vad händer i hästkroppen när hästen spänner sig?

Om hästen spänner sig för att du sätter dig ned så beror det på att du stör dess swing (läs bakbensaktivitet) pga a/ du missar tyngdpunkten; Du är kanske efter i rörelsen eller före. b/ du sitter inte så att du kan swinga c/ du stör hästens halsrörelser pga av spänning i dig eller ovanstående d/ spänningar i överskänkeln

Vad är vinsten med att rida så? vad lär man hästen då, vad tränar man då, vilka muskler tränar man då? på vilket sätt?

Detta är frågor till dig - inte TS

En ryttare som rider med sätet kan, om hästen blir spänd hämta in bakbenen med sin sits - om den behärskar detta ryggswing, eller då lätta ur om spänningen är av mental karaktär - för vad händer i hästkroppen om hästen är spänd?

Vilka konsekvenser får det för resten av hästkroppen?

Sedan är det givetvis fritt att inte tro på Ridhandboken - givetvis - men eftersom det är det allmänna systemet i Sverige så.

Och här rider ju alla som de vill

Senast ändrad:

Så länge man inte tvingar någon till någonting!
:bow::bow:
Ja det är väl nyckelordet
- Att "hästen ger sin rygg" till ryttaren är en gåva som man måste göra sig förtjänt av
Hästen måste får förtroende för att man inte är obehaglig, och det handlar inte om skump utan om att inte försätta den ur balans

och detta ord "balans" tolkar alla mycket olika

Liksom huruvida folk tror att Dressyr är något som man ska få hästen att prestera oberoende av ryttarens tillkortakommanden - eller om det är ett samarbete som kräver lika mycket av båda parter

Är det pardans - eller att Dressera en häst till prestationer det handlar om?

det är nog nyckelfrågan här i denna diskussion...

Senast ändrad:

När jag läser dina inlägg - så undrar jag förstår du mekaniken? Vad händer i hästkroppen när hästen spänner sig?

Om hästen spänner sig för att du sätter dig ned så beror det på att du stör dess swing (läs bakbensaktivitet) pga a/ du missar tyngdpunkten; Du är kanske efter i rörelsen eller före. b/ du sitter inte så att du kan swinga c/ du stör hästens halsrörelser pga av spänning i dig eller ovanstående d/ spänningar i överskänkeln

Vad är vinsten med att rida så? vad lär man hästen då, vad tränar man då, vilka muskler tränar man då? på vilket sätt?

Detta är frågor till dig - inte TS

En ryttare som rider med sätet kan, om hästen blir spänd hämta in bakbenen med sin sits - om den behärskar detta ryggswing, eller då lätta ur om spänningen är av mental karaktär - för vad händer i hästkroppen om hästen är spänd?

Vilka konsekvenser får det för resten av hästkroppen?

Sedan är det givetvis fritt att inte tro på Ridhandboken - givetvis - men eftersom det är det allmänna systemet i Sverige så.
VAD I HELA FRIDEN ÄR DET DU INTE FÖRSTÅR?????????????

Jag har INGA som helst problem med att sitta på ngn av mina hästar och har aldrig haft!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jag har heller inga spända hästar och "rider inte omkring på det viset" Varför insinuerar du det? Det är bara rent trams och skitprat att börja dra in ridhandboken i detta. Jag är gammal nog att ha blivit utbildad enligt ridhandboken och har full respekt för den.

Jag fattar inte varför du måste ha en så förbannat överlägsen attityd och nedvärdera alla andra ryttare, det du sysslar med är inget annat en ren narcissism. Du svarar med faktabajseri som förvisso är korrekt men som inte har ngt med mina inlägg att göra. Det är din klassiska strategi, som ska få det hela att låta så bra. Att skriva en A4 sida med ren fakta, spelar ingen roll om det har med inläggen att göra eller ej, men det får dig att låta väldigt påläst och kunnig och din motpart framställs som en idiot och ikläds åsikter den inte har. Kanske är du verkligen kunnig, eller så är du en läktarryttare som läser ridhandböcker till kvällslektyr. Dom flesta som verkligen kan rida är ödmjuka inför uppgiften och föstår att det är en svår konst som man aldrig lär sig till fullo.

Vad jag säger är att det finns unghästar som dom första gångerna man sätter sin ner spänner sig. DET HAR INGENTING med min eller någon annans e.v obalans att göra (det finns naturligtvis hästar som spänners sig pga ryttaren, men det var inte det det gällde)
Hästen är ett, som du kanske vet, flyktdjur, dess naturliga instinkt vid NYA okända, saker är att reagera. Vissa starkare än andra. Inte konstigare än att vissa hästar tex reagerar när den får sadel på ryggen i början (och det kan väl inte ens du anklaga ryttaren för).

Hur många unghästar har du utbildat, eftersom du kan ha en så överlägsen attityd. Själv sysslar jag numera huvudsakligen med unghästutbildning då det är något jag verkligen brinner för, det är en fantastisk upplevelse att få utbilda och följa en unghäst. Jag har alltid hästens väl och ve för ögonen och jag vågar påstå att samtliga mina unghästar är och har varit, välridna, lyckliga och harmoniska. Jag har MASSOR av fel och brister som ryttare, men det har du ingen insikt i och du ska inte sitta och insinuera helt ogrundat hur jag eller ngn annan rider för det vet du ingenting om!!!!

Det börjar bli oerhört enerverande att det endast är din väg, metoder och ideer som är den ENDA rätta vägen och allena saligörande. Framför allt din otrevliga vinklig att allt annat är fel och skadligt för hästen såväl psykiskt som fysiskt, ja rent av djurplågeri.

Har du någonsin funderat över att det kan finnas fler vägar att nå målet?
Vissa av oss har fått en traditionell skolgång, andra Rudolf Steiner eller någon annan pedagogik, i slutänden lär sig dom allra flesta av oss att läsa och skriva oavsett.

Jag vill avsluta med att gratulera dig att du har funnit en stensäker metod utan minsta utrymme för tvivel!

fast....en spänd häst kan ju vara lätt att sitta på också...det beror ju helt och hållet på vilken individ det är också.

Begreppet att hästen " allow the rider to sit" inryms i den andra kvaliteten i utbildningsskalan

Sitstekninken ryggswing = vägen dit - finns beskrivet i ridhandboken

Btw Susan, eftersom jag råkar innehava ett vältummat exemplar av ridhandboken (Nilas lilla svarta :p) så skulle det vara intressant att få veta var i ridhandboken du hittar sitstekniken ryggsving? Eller är det kanske så att du missade sista kapitlet, om ridning i sumpmark, det är lätt att sjunka ner i gyttjan :angel:

Det har du alldeles rätt i. Och många tror att hästen går rätt då - eftersom Bo Tibblin sagt att det skall vara skönt att sitta ned

Det kan jag inte pga av flytt. Men det finns bild och allt - det står också om det tyska uttrycket "die kreuz anziehen"(stavn) som översatts och tom. undervisats "spänna korsryggen" :confused::eek:
vilket är fel - det handlar om att "spänna av" där och tillåta bäckenswing

Jag är inte språkvetare men en snabbtitt i ordboken visar att anziehen kan betyda "sätta i rörelse", men översättningen "spänna" är tokfel, och jag vet att det undervsats en hel del i att "spänna" korsryggen i den svenska undervisningen:o

Ridhandboken är skitbra, men för att förstå vad som står där så måste man ha en tränare som själv behärskar ryggswinget och därför kan lära ut det, och de växer inte på träd. :grin:

Och här på buke har det varit en väldans turbulens om detta, men nu börjar fler använda ordet åtminstonde

det här hittade jag på nätet

From a riding perspective, the posture of a rider on a horse is referred to as the “seat” of the rider. If you maintain your position in the saddle by self-carriage and balance, allowing the motion of the horse, you are said to have an independent seat. W. Müseler in Riding Logic refers to “das Kreuz anziehen,” an action of the rider’s lower back that is essential for a stable and balanced seat. In das Kreuz anziehen, the lower spine and sacrum are brought forward. This levels the pelvis and lengthens the lower spine.

En ryttare som använder denna teknik ser ut att vara ett med hästen, det syns inte utanpå att den gör det.

Om man läser hela sidan så handlar allt om the allignement dvs en hållning som är fysiologisk rak = en neutralposition - då kan bäckenet/ nedre delen av bålen följa hästens rörelser, men man kan också då själv vara drivande i denna rörelse för att hämta in bakdelen - särskilt i galoppen

På hästar med stor gång blir givetvis denna rörelse större - den känns ovan och de flesta ryttare spänner sig då och bromsar denna rörelse varpå man bromsar ryggrörelserna och därmed bakbensaktiviteten - man sabbar alltså

Har man kommit dit så måste man börja driva - låter man bli att sabba det dvs går med i rörelsen så kan man lita till hästens egen motor

Enkelt att förklara men så svårt att lära

Och det är omöjligt att lära utan denna grundhållning - som en sadel kan hjälpa eller stjälpa

Och framförallt placeringen av sadeln. de flesta placerar sadeln för långt fram så dess djupaste punkt hamnar för långt bak, ryttaren hamnar då tryckt mot bakvalvet med ett något framåttippat bäcken som omöjligt kan svinga
Jag skulle säga att minst 95 procent av ryttarna sitter så - för att inte skumpa då så börjar de luta överlivet bakåt och då syns rörelser i ryggen - de ser följsamt ut, men ryttaren har missat 80 % av sitt kommunikationsmedel med hästen och har ingen oberoende sits

Så rider de flesta svenskar - mycket beroende på att tränare saknar fysiologisk kunskap - de beskriver den lodräta sitsen fel i så gott som varenda ridlära - även om de själva är på OS nivå :o

Allt handlar om hållningen - och ja man behöver hjälp av sadeln. Men problemet är att rätt känns obekvämt i början

http://www.zenandthehorse.com/Zen.html

Senast ändrad:

Av ovanstående engelska text kan man då dra slutsatsen att rida med sätet - handlar om att rida med sin hållning.
Att man skall klara av att behålla sin position med en centrerad tyndpunkt(balance) på precis samma sätt som inom andra idrotter ffa alla kampsporter kräver den här hållningen (self carriage)

Denna hållning är tillräckligt balanserad för att tillåta bäckenswing, det är i själva verket en förutsättning att kunna ha en oberoende sits

Man kan snacka vitt och brett om alla ridtermer - är inte grunden denna hållning så är det bara snack och ingen verkstad :o det funkar inte utan den, det vet man i alla andra sporter.

Det Müseler beskriver i sin bilder är den drivande sitsen medvetet ryggswing dvs det som hämtar in bakbenen och det som får överlinjen att slappna av så hästen släpper halsen

Är hästen stark nog att sitta på, så tål den den aktiva hjälpen om den spänner till, annars får man lätta ur och släppa upp/in bakdelen igen - för det är det som ploppar ut bak så fort hästen blir spänd

Den är då inte längre på hjälperna dvs framför sätet, och är den inte framför sätet funkar det inte framtill heller :o

Det är svårt att rida

Senast ändrad:

Väldigt rätt reagerat.. att bara klanka ner på andra och försöka verka duktig leder i princip aldrig till något bra

om det är så du läser det jag skriver så säger det nog mer om dig än om mig

*kl*
Som moderator så får jag be er att tagga ned lite, innan någon ramlar över kanten till sandlådan.

Det har du alldeles rätt i. Och många tror att hästen går rätt då - eftersom Bo Tibblin sagt att det skall vara skönt att sitta ned

Men herregud människa, vad är det för fel på dej?? Eller förresten, det är tydligen alla andra det är fel på :crazy:

Underbart att du talar om förutsättningar!!!

Om fler ryttare inte tog för givet att hästens blir spänd, få sämre gångarter och bli passartad i skritten skulle vi sänka skadenivån direkt.

Jag hade en kund som älskade sin gamla inne sadel. Hon satt prefekt som en drottning, utan ansträngning. Hon vann tävlingar .men.. Så fick hon börja behandla hästens rygg..
Hon provade andra sadlar, och kände sig som en nybörjade, hästens rygg började svinga, och hon försökte hålla emot, för hon inte hade lärt sig den rätta tekniken att släppa rörelsen genom sin egen kropp. Det blev katastrofartat. Hon tog genast tillbaka sin gamla sadel, och körde på..
Men hästen tappade sin rygg och fick ont.. Till sist gav hon sig själv och hästen tid och träning i den sadel som tillät mycket rörelse. När hon väl tagit sig igenom denna pina, att lära om, och kom ut på andra sidan, så kom resultaten och ryggen förblev frisk.
En häst som spänner sig, får ofta för mycket belastning längre bak
än den klarar. Den spänner rygg, midja och tippar bäckenet Det i sin tur ger mer påskjut framåt, men med kortare steg. Den äkta bärigheten går förlorad, böjningen i sidorna blir sämre, och övergångarna blir dåliga. Efter en tid slutar ryggen på de flesta hästar att svinga. den rör sig jäms med marken. Lätt att sitta på, med mycket bensprattel. Fysiologiskt klarar de flesta hästar inte detta speciellt länge.
Det vi lärt oss är att ju svagare rygg, ju längre fram väljer hästar att ha sin belastning oavsett rygglängd. Med tiden när styrkan byggts upp, tål den belastning några cm längre bak. Då har även manken blivit högre och längre, och musklerna i halsen är större nära manken än de är nära huvudet.
Vår egen bekvämlighet leder oss inte alltid rätt, och våra olika bäcken ger oss lika många olika förutsättningar som de olika hästarna gör..
Är ryttaren rak , eller svankig, bred eller smal i bäckenet.. Passar det bäckenet och ben i den typ av sadel som passar hästen bäst..Detta bör sadelprovaren och tränaren fundera på. (Inte bara runt storleken på knästöden) Att passa ihop två individer i ett verktyg i rörelse.. Det är oehört häftigt och ibland nästan omöjligt..

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 181
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 275
Senast: LiviaFilippa
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 216
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 156
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar