Sv: Tips på dressyr sadel=lättare att sitta ner
Det kan jag inte pga av flytt. Men det finns bild och allt - det står också om det tyska uttrycket "die kreuz anziehen"(stavn) som översatts och tom. undervisats "spänna korsryggen"
vilket är fel - det handlar om att "spänna av" där och tillåta bäckenswing
Jag är inte språkvetare men en snabbtitt i ordboken visar att anziehen kan betyda "sätta i rörelse", men översättningen "spänna" är tokfel, och jag vet att det undervsats en hel del i att "spänna" korsryggen i den svenska undervisningen
Ridhandboken är skitbra, men för att förstå vad som står där så måste man ha en tränare som själv behärskar ryggswinget och därför kan lära ut det, och de växer inte på träd.
Och här på buke har det varit en väldans turbulens om detta, men nu börjar fler använda ordet åtminstonde
det här hittade jag på nätet
From a riding perspective, the posture of a rider on a horse is referred to as the “seat” of the rider. If you maintain your position in the saddle by self-carriage and balance, allowing the motion of the horse, you are said to have an independent seat. W. Müseler in Riding Logic refers to “das Kreuz anziehen,” an action of the rider’s lower back that is essential for a stable and balanced seat. In das Kreuz anziehen, the lower spine and sacrum are brought forward. This levels the pelvis and lengthens the lower spine.
En ryttare som använder denna teknik ser ut att vara ett med hästen, det syns inte utanpå att den gör det.
Om man läser hela sidan så handlar allt om the allignement dvs en hållning som är fysiologisk rak = en neutralposition - då kan bäckenet/ nedre delen av bålen följa hästens rörelser, men man kan också då själv vara drivande i denna rörelse för att hämta in bakdelen - särskilt i galoppen
På hästar med stor gång blir givetvis denna rörelse större - den känns ovan och de flesta ryttare spänner sig då och bromsar denna rörelse varpå man bromsar ryggrörelserna och därmed bakbensaktiviteten - man sabbar alltså
Har man kommit dit så måste man börja driva - låter man bli att sabba det dvs går med i rörelsen så kan man lita till hästens egen motor
Enkelt att förklara men så svårt att lära
Och det är omöjligt att lära utan denna grundhållning - som en sadel kan hjälpa eller stjälpa
Och framförallt placeringen av sadeln. de flesta placerar sadeln för långt fram så dess djupaste punkt hamnar för långt bak, ryttaren hamnar då tryckt mot bakvalvet med ett något framåttippat bäcken som omöjligt kan svinga
Jag skulle säga att minst 95 procent av ryttarna sitter så - för att inte skumpa då så börjar de luta överlivet bakåt och då syns rörelser i ryggen - de ser följsamt ut, men ryttaren har missat 80 % av sitt kommunikationsmedel med hästen och har ingen oberoende sits
Så rider de flesta svenskar - mycket beroende på att tränare saknar fysiologisk kunskap - de beskriver den lodräta sitsen fel i så gott som varenda ridlära - även om de själva är på OS nivå
Allt handlar om hållningen - och ja man behöver hjälp av sadeln. Men problemet är att rätt känns obekvämt i början
http://www.zenandthehorse.com/Zen.html