Tips på dressyr sadel=lättare att sitta ner

loser

Trådstartare
Vet inte om man får tipsa om märken o så men men..jag har iaf en häst med stor gång som jag har väldigt svårt att sitta ner på. han blir lätt spänd o då spänner jag mig o så får vi vår onda cirkel. känner att jag behöver en sadel som gör att det blir mer bekvämt och "naturligt" att sitta ned.

Undrar om nån han nåt tips på en bra sadel som får en ner i sadeln mer??..iaf vilken modell som är bra..gärna inte för dyr:angel: Andra tips för att få lättare att sitta ner är också välkommna!:)

Sv: Tips på dressyr sadel=lättare att sitta ner

Testa en med riktigt stora knästöd tex Bates inova extended. Tror Ken Taur har någon med stora stöd också.

Det blir bara att prova sadlar. Hitta en djupare sadel med mjuk sits. Självklart ska den prova hästen också. Tyvärr väldigt svårt att ge exempel på specifika märken eller modellen.

från att jag inte kunde sitta på min häst utan attspjärna fast mig till att det känns helt naturligt att bara guppa med.... från Prestige till Childeric.

Det är bara att prova sig fram, den ska ligga bra på hästen, men det ska ju även vara behväm för dig.

I inovan känner jag mig för låst och hamnar för långt bak med skänkeln tex.

mina tips är Equipe och childeric

Jag själv, äälskar min Pfiff Amaretto, sjukt skön att rida i jättefina stöd. Sadeln verkligen hjälper dig att komma i rätt sits! Den ar även cutback så passar många olika hästar samt att man kan värma om den så att man kan ha den lite längre i fall att hästen musklar om sig lr nått :)
Finns även en Jäätteskön Zaldi men kommer inte ihåg vilken modell dock.

Och nu ska jag vara aptrist...

Men hästen ska vara sittbar innan du sätter dig ner. Om den är vansinnigt obekväm pga spänning i hästen ska du inte sitta ner.

Finns bara en sadel som jag suttit i som gör så att ryttaren sitter bra, rakt upp och ner är en utav childericsadlarna jag rider i.
I övriga sadlar jag suttit i så måste man sitta bra redan innan. :p

I övrigt håller jag med jacko!

Finns bara en sadel som jag suttit i som gör så att ryttaren sitter bra, rakt upp och ner är en utav childericsadlarna jag rider i.
I övriga sadlar jag suttit i så måste man sitta bra redan innan. :p

I övrigt håller jag med jacko!

Jag hade svårt att sitta ner i childericen jag fick provrida i. Däremot dotterns gamla Edingburg sitter jag kanon i. Har också en häst som har stort steg (för lilla mig) och jag behöver en tantsadel.

Ja vissa childericsadlar är omöjliga att sitta bra i. Min egen är halvomöjlig, den är platt och flat och man får inget direkt stöd.

Om den sadel du provade inte var måttad efter dig så förstår jag att det var svårt att sitta i den.

Jag kan inte sitta i Edingburgsadlar, hemskare saker har jag nog sällan skådat, eller suttit på.

Prestige Cwd jacson childeric Vädligt bra sadlar :)

KL Själv älskar jag min Edinburgh :love: Kan bero på att hästen gillar den och att sadeln ligger riktigt bra på honom. En skön sadel på en trähäst är sällan lika skön att rida i som på en häst den inte passar. Huvudsaken är för mig att sadeln passar hästen och sen brukar resten lösa sig.

Och nu ska jag vara aptrist...

Men hästen ska vara sittbar innan du sätter dig ner. Om den är vansinnigt obekväm pga spänning i hästen ska du inte sitta ner.

Fast då får jag kontra med att det inte är speciellt ovanligt bland riktigt känsliga unghästar. Dom kan vara hur avslappnade och fina som helst under lättridning,men så fort du sätter dig så blir dom som en fiolsträng. Det är bara att kämpa på, försöka sitta så stilla som möjligt, dom vänjer sig.

Du kommer att få lika många förslag på sadlar som det finns ryttare, det som funkar för mig funkar inte för dig osv. Vi är alla så olika så det finns inget svar, det är bara att testa sig fram, vad som passar DIN kropp. Just nu är det childeric som är trendsadeln som "alla" ska ha, om ett par år kommer det att vara ngt annat. Prova dig fram till vad som passar dig, du kanske har ngn butik i närheten där man kan få provrida olika sadlar. It´s a jungle out there :D . Lycka till!

Vad jag vet introducerar man nedsittning försiktigt och långsamt. Men visst vet jag att det finns horder och åter horder av ryttare som inte gör det, utan sitter ner ganska mycket och tidigt på sina unga hästar. Jag tycker det är fel, om inte ryttaren är otroligt skicklig.

Man sitter väl ner två steg till att börja med, och börjar rida lätt så fort hästen spänner sig? Sen sätter man sig ner två steg till när hästen slappnat av? Och så på det igen?

kl

stirra dig inte blind på gigantiska stöd och superdjupa säten, det allra viktigaste är hur sadeln är balanserad och att den passar dig och hästen till 100%. hjälper inte att ha enorma stöd när sadeln sätter dig i felaktig sits. så kolla först att din sadel verkligen passar hästen och dig. den kanske är för smal för hästen tex.

Vad jag vet introducerar man nedsittning försiktigt och långsamt. Men visst vet jag att det finns horder och åter horder av ryttare som inte gör det, utan sitter ner ganska mycket och tidigt på sina unga hästar. Jag tycker det är fel, om inte ryttaren är otroligt skicklig.

Man sitter väl ner två steg till att börja med, och börjar rida lätt så fort hästen spänner sig? Sen sätter man sig ner två steg till när hästen slappnat av? Och så på det igen?

Ja var och en blir ju salig på sin tro och det är upp till var och en hur man väljer att göra. Men jag tror nog att det tar väldigt lång tid om man använder din metod. Naturligtvis ska man inte sitta länge på väldigt unga hästar. Men det är inget konstigt eller dramatiskt med att sitta ned i sadeln. Jag tycker att ditt resonemang haltar lite, du sitter ned (dvs i detta fallet utsätter hästen för "obehag") när den börjar protestera genom att spänna sig, belönar du genom att stoppa "obehaget". Du uppmuntrar alltså hästen att spänna sig.

Enligt de unghästläror jag läst är det den metod som förespråkas? Men jag kan ha missuppfattat.

Att hästen spänner sig tyder på att det är obalans i ekipaget. Det handlar inte om att belöna ett felaktigt beteende - hästen lever i nuet och dess rörelse är ett resultat av biomekaniska lagar.

Jag tycker fortfarande jag ser väldigt mycket o-klassisk unghästutbildning i min omgivning. :(

Men det handlar ju inte om att belöna ett "dumt" beteende, utan att vänja hästen vid att det är helt ok att ryttaren sitter ner- det finns ingen anledning till att bli spänd för det! :idea:
Men, då måste man ju för det första ha en ryttare som inte är för tung, inte är för obalanserad och som inte sitter och skumpar...

Jag sitter inte ner mycket på mina unghästar, men om jag ska skola in det så sitter jag ner mer än två steg. Jag sitter ner, så mjukt det bara går, och pratar och lugnar hästen om den spänner sig, för att sedan börja rida lätt igen samma sekund som hästen slappnar av!

Men, jag tror att det öht finns två läror när det gäller det där med inlärning och när man ska ta bort "trycket" (vare sig det är i munnen, genom att sitta ner, framåtdrivande hjälp, sidförande hjälp, osv). Jag gör det när hästen börjar tänka rätt, då blir reaktionen nästan alltid en ännu mjukare häst. Jag tar aldrig bort trycket innan hästen börjar fundera på att tänka åt rätt håll, det känns som att bita sig själv i tån lite :D

TS: Jag har en Prestige Venus D, helt underbar! Har visserligen älskat mina Albion i alla tider också, men Prestigen tycker jag att jag sitter mycket bättre i. Det är bara att prova, prova, prova, prova....

Fast då får jag kontra med att det inte är speciellt ovanligt bland riktigt känsliga unghästar. Dom kan vara hur avslappnade och fina som helst under lättridning,men så fort du sätter dig så blir dom som en fiolsträng.

och har du ställt dig frågan varför?

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 181
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 275
Senast: LiviaFilippa
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 216
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 156
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar