Tips på bukfylla

pepp

Trådstartare
Herr pudel har gått upp i vikt igen...

Han verkar vara konstant hungrig och går och kraffsar vid matskafferiet i ett O_o Han äter fettsnålt foder så vet inte om det beror på det då kanske...

Jag blöter maten för mer mättnadskänsla och brukar ge ärtor i också. Vad finns det mer? Kan man ge broccoli/blomkål/potatis?

Det går inte att öka motionen?

Gillar han morötter? Vitkål? Det brukar min hane få som bukfylla :)

Har redan ökat motionen.. Vilket verkar göra han hungrigare än nånsin :D

Morötter gillar han! Vitkål ska jag testa :) dom blir inte gasiga i magen av den?

Vilket foder ger du? Skulle du kunna tänka dig att byta om det fanns något mer lämpligt? Min förra hund tex, jag testade alla möjliga foder och hur jag än gjorde så var hon tjock och vrålhungrig. Sedan hittade jag av en slump ett foder som fungerade utmärkt, hon höll sig mätt och blev plättlätt att hålla i bra hull. Att jag bytte berodde inte på vikten, jag hade gett upp den, det blev bara en oväntad och postiv effekt av det hela.

Finstrimlad rödkål går oxå bra, likaså förvälld grönkål.
Skippa potatisen o andra kolhydratstinna råvaror.

Vilket foder ger du? Skulle du kunna tänka dig att byta om det fanns något mer lämpligt? Min förra hund tex, jag testade alla möjliga foder och hur jag än gjorde så var hon tjock och vrålhungrig. Sedan hittade jag av en slump ett foder som fungerade utmärkt, hon höll sig mätt och blev plättlätt att hålla i bra hull. Att jag bytte berodde inte på vikten, jag hade gett upp den, det blev bara en oväntad och postiv effekt av det hela.

Han äter http://www.zooplus.se/shop/hund/hundmat_torrfoder/bozita/bozita_naturals/537323
Vill nog helst inte byta då vi just bytt foder och han funkar bra på det :) han var lika hungrig på förra fodret också...
Ska äta fettsnålt p.g.a tidigare sjukdom, samt spannmålsfritt..

Har redan ökat motionen.. Vilket verkar göra han hungrigare än nånsin :D

Morötter gillar han! Vitkål ska jag testa :) dom blir inte gasiga i magen av den?

Har aldrig märkt att de blir gasiga av det :)

Aha okej, annars har jag märkt att det hjälpt mycket på min tik som lätt går upp då hon är så liten att "lite för mycket" är ganska mycket i förhållande till henne :D

Har aldrig märkt att de blir gasiga av det :)

Aha okej, annars har jag märkt att det hjälpt mycket på min tik som lätt går upp då hon är så liten att "lite för mycket" är ganska mycket i förhållande till henne :D

Jo, jag märkte stor skillnad i början (är bara nåt hekto som ska bort) men jag har nog varit lite för snäll och gett han lite extra när han står där och kraffsar och gnäller, skäms på mig :o

Rödkål gick hem väldigt bra :)

Hur mycket av det ska man ge? Har väldigt dålig koll.. (liten dvärgpudel på 5.2 O_o O_o kg!)

Mina vovvar gillar isbergssallad! Gurka går också hem men det är lite för dyrt för att ge hela tiden tycker jag. Utom när det är säsong då. Jag ger 1/2 morot eller ca 5 cm gurka per hund och de väger ca 17 kg. Men man kan säkert ge den dubbla mängden utan problem. Prova dig fram!

På bussen hem från hunddagiset sena eftermiddagar (när min hund egentligen var inställd på att äta middag vid 4, prick. Så brukade jag ta med en hel morot eller några blad vitkål med på bussen, när jag hämtat henne och vi åkte hem igen så fick hon käka sitt grönsaksmellanmål medan vi åkte hemmåt så att hon inte skulle sitta och tramsgnälla på bussen. Så.. Med andra ord, är den kapabel att tugga på morötter själv så kan man ju kombinera tilltugg med bukfylla. :D

Måste ha varit märkligt att städa bussarna, med de få morotssmulor som lämnades kvar :p

Rödkål gick hem väldigt bra! Ska testa vitkål sen också när affäreni har det inne. Tack för massa bra tips! :)

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 282
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 699
Senast: Sassy
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 546
Senast: nexxa
·
Hundhälsa Jag orkar snart inte längre. Det har till och med gått så långt att jag har ont i magen varje gång hunden ska få sin mat. Mantrat "ska...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 898
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar