Tips på bukfylla

Herr pudel har gått upp i vikt igen...

Han verkar vara konstant hungrig och går och kraffsar vid matskafferiet i ett O_o Han äter fettsnålt foder så vet inte om det beror på det då kanske...

Jag blöter maten för mer mättnadskänsla och brukar ge ärtor i också. Vad finns det mer? Kan man ge broccoli/blomkål/potatis?
Om du vill att hunden ska hålla vikten kanske den behöver mer protein och mindre torrfoder? Jag har börjat ge min hund som väger ca 13 kg, en rå kycklingvinge om dagen. Hon mår toppen av det. Bajsar även mindre eftersom kroppen tillgodogör sig maten, till skillnad mot torrfoder som hon kan bajsa 3-4 ggr/ dag av. Hundar mår även bra av bär, frön ( linfrön), grönsaker och frukt i små mängder.

Vill du ge din hund nåt att smaska på så ge en bit morot. Gnagvänligt och gott som godis. Föräldrarnas hund gillar körsbärstomater, går och plockar själv från plantorna. Det kan man ju ge en som godis, eller en gurkstav.

Om du vill att hunden ska hålla vikten kanske den behöver mer protein och mindre torrfoder? Jag har börjat ge min hund som väger ca 13 kg, en rå kycklingvinge om dagen. Hon mår toppen av det. Bajsar även mindre eftersom kroppen tillgodogör sig maten, till skillnad mot torrfoder som hon kan bajsa 3-4 ggr/ dag av. Hundar mår även bra av bär, frön ( linfrön), grönsaker och frukt i små mängder.

Han kan inte äta för mycket protein då han haft förhöjda levervärden :(

Pop-corn, utan smör och salt naturligtvis funkar också som bukfylla.

Blanrastiken, som läste bakfylla....:p
Jag har också hört att popcorn ska vara väldigt bra som bukfylla, var på en föreläsning där det tipsades om detta. Tror att det även finns någon maskin man kan köpa som poppar dem just utan smör/olja som flera köpte efter den föreläsningen. Typ på någon vanlig elektronik/vitvarukedja:up: Hindrar ju inte att en själv lånar maskinen till helgen:angel:

Jag personligen har svårt att tro att majs (popcorn) är så bra som bukfylla oavsett olje-och saltfria. Majs är liksom inte så magert :)

Jag personligen har svårt att tro att majs (popcorn) är så bra som bukfylla oavsett olje-och saltfria. Majs är liksom inte så magert :)

Åtminstone när det gäller burkmajs så kan inte hunden bryta ner det i sin mage vilket gör att det kommer ut i samma form som det kom in - de tillgodogör sig således inte näringen från majset = perfekt bukfylla.

Åtminstone när det gäller burkmajs så kan inte hunden bryta ner det i sin mage vilket gör att det kommer ut i samma form som det kom in - de tillgodogör sig således inte näringen från majset = perfekt bukfylla.
Fast poppade popcorn går nog helt klart att bryta ner förutom dom hårda skalen då som blir :)

Nu vägrar han äta mer rödkål :D haha, orkar inte!
Han har dippat ner till 5.0 iallafall. Det svåra är bara att hålla vikten tycker jag... vill helst ha honom på 4.8-4.9...

Och denna hund har jag kunnat ha fri tillgång på mat till, hur gick det till?!

Vår tidigare tik, väldigt matglad, fick hela morötter som bakfylla och mellanmål. Konstant hungrig. Köpte rejält stora fodermorötter som de fick gnaga på, som ben. Efter veterinärens inrådan. Gick oförändrade genom hunden.

Jag frågade här innan om man kunde ge hur mkt morötter som helst men det var inte så bra tydligen. Behöver något bra till min som är konstant hungrig nu när hon "bantar".

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 282
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 699
Senast: Sassy
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 546
Senast: nexxa
·
Hundhälsa Jag orkar snart inte längre. Det har till och med gått så långt att jag har ont i magen varje gång hunden ska få sin mat. Mantrat "ska...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 898
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar