Tips på bra ridbyxor

Martina_m

Trådstartare
Jag söker efter ridbyxor som är mjuka och stretchiga, och har lite tjockare tyg, "fodrade" funkar bra, men det är viktigt att de fortfarande är stretchiga (vilket jag har hört att de fodrade inte brukar vara). Gärna smutsavvisande. Det finns ju galet mycket att välja bland, men samtidigt är det så svårt att hitta rätt.

Någon som har tips?

Jag har bara bra erfarenheter av softshellridbyxor, men har inte köpt de allra billigaste. Pikeur och ELT har jag nu, de senare var inte alltför dyra heller faktiskt. Mjuka och smidiga, går lätt att bara torka av!

Pikeur har en vintermodell med tjockare mer vattenavvisande tyg och nån form av fleece på insidan. Superhärliga!

Pikeur har en vintermodell med tjockare mer vattenavvisande tyg och nån form av fleece på insidan. Superhärliga!

Jag har dem och gillar dem inte. Visst är de liiite varmare än vanliga, men de är väldigt stela och obekväma, dålig stretch i tyget. Jag har en stl större än vanligt och trots det använder jag dem ytterst lite. Obehaget väger inte upp för att de är pyttelite varmare. Dessutom fick jag köldskador på låren på bara en timme en gång det var knappt 10 minus. Det gjorde så sjukt ont, var blålila i flera veckor efteråt! Så nä, de håller inte alls vad de lovar.

Föredrar lång varm kappa! :)

Oj, så olika man kan uppleva! Tråkigt att höra. Dock vid mer än -5 vill jag ha overallen på mig för annars fryser jag ;)

Jag har dem och gillar dem inte. Visst är de liiite varmare än vanliga, men de är väldigt stela och obekväma, dålig stretch i tyget. Jag har en stl större än vanligt och trots det använder jag dem ytterst lite. Obehaget väger inte upp för att de är pyttelite varmare. Dessutom fick jag köldskador på låren på bara en timme en gång det var knappt 10 minus. Det gjorde så sjukt ont, var blålila i flera veckor efteråt! Så nä, de håller inte alls vad de lovar.

Föredrar lång varm kappa! :)
Det är ju det jag är rädd för, att stretchen försvinner.
Men vid -10 är det termobyxor + fårskinnssitts för min del, ofta mjukisbyxor under. Men jag har jättesvårt att hålla värmen om benen. Behöver ha lite tjockare när det är någon plusgrad och upp till 15 grader gärna. När det är mindre än någon plusgrad är det som sagt termobyxor som gäller. ;)

Har varit lite nyfiken på ridleggins/tights, fodrad modell då ;). Just för jag tänker mig att de är stretchiga. Någon som testat?

för ungefär 1 år sen köpte jag ett par ridbyxor på ullared , de är av tjockare material , höga i midjan och har "gummi" vid knät. Jätte bekväma att rida i speciellt på vintern och tåliga :D
de kommer från copperfield så kolla om du kan hitta dem på någon hemsida kakske? eller om de fortfarande säljs på ullared? 150 kr betalade jag för dem:)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Har tagit upp ridningen efter måååånga års uppehåll, mina gamla stövlar är fortfarande fina men omoderna och svåra att få på och...
Svar
5
· Visningar
575
Senast: Jfrelin
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 279
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 456
Senast: Thaliaste
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 181
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025